Hassanpour A, Rahimi K, Seif H, Salehi Tali S. EVALUATE THE EFFICACY OF EDUCATION BASE ON COLLABORATIVE CARE MODEL ON THE LEVEL OF LABORATORY INDICATORS IN PATIENTS WITH ADVANCED CHRONIC KIDNEY DISEASE UNDERGOING HEMODIALYSIS. Nursing and Midwifery Journal 2020; 17 (10) :771-779
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3896-fa.html
حسن پور علی، رحیمی خداکرم، صیفی حسین، صالحی تالی شهریار. اثربخشی مداخلات آموزشی مبتنی بر مدل مراقبت مشارکتی بر سطح شاخصهای آزمایشگاهی در بیماران نارسایی مزمن کلیه تحت درمان با همودیالیز. مجله پرستاری و مامایی. 1398; 17 (10) :771-779
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3896-fa.html
1- دانشیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
2- دانشجوی کارشناس ارشد پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
3- استادیار، بیمارستان ولیعصر لردگان، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران
4- استادیار، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، شهرکرد، ایران (نویسنده مسئول)
چکیده: (3519 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: ارزیابی میزان پیروی از رژیم غذایی و دارویی در بیماران نارسایی مزمن پیشرفته تحت درمان با همودیالیزی یک ضرورت جدی است، بهطوریکه عینیترین روش برای اندازهگیری میزان پیروی از رژیمدرمانی، غذایی و داروی در این بیماران ارزیابی شاخصهای آزمایشگاهی است. هدف از این مطالعه اثربخشی آموزش مبتنی بر مدل مراقبت مشارکتی بر سطح شاخصهای آزمایشگاهی در بیماران مزمن پیشرفته کلیه تحت درمان با همودیالیز بوده است. مواد و روش کار: در یک مطالعه کارآزمایی بالینی با حجم نمونه 66 بیمار نارسایی مزمن کلیه تحت درمان با همودیالیز که ابتدا بر اساس معیارهای ورود به مطالعه بهصورت شماری انتخاب و سپس به روش random allocation rule در دو گروه 33 نفره مداخله و کنترل قرار گرفتند. در گروه مداخله محتوای آموزشی در هشت جلسه بر اساس چهار مرحله مدل مراقبت مشارکتی (انگیزش، آمادهسازی، درگیر سازی و ارزشیابی) اجرا شد و به مدت سه ماه مداخلات اعمالشده پیگیری گردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، چکلیست شاخصهای آزمایشگاهی بود که در بدو مطالعه و سه ماه بعد از مداخله در هر دو گروه تکمیل گردید. داده توسط نرمافزار spss ورژن 17 و آزمونهای توصیفی و تحلیلی آماری چون آزمونهای تی زوجی، تی مستقل، کای اسکوئر و آزمون دقیق فیشر و آنالیز واریانس یکطرفه مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین و انحراف معیار شاخص آزمایشگاهی کلسیم بعد از مداخله به ترتیب در گروه مداخله 765/0±01/9 و در گروه کنترل 893/0±16/8 میلیگرم در دسی لیتر بوده، تی مستقل با 001/0 P= تفاوت معنیدار بوده و همچنین سطح فسفر بعد از مداخله در گروه مداخله 52/0±31/4 و در گروه کنترل 37/3±83/5 میلیگرم در دسی لیتر بوده که تی مستقل با 015/0P= بین دو گروه تفاوت معنیدار بوده گرچه در ارتباط با میانگین شاخص پتاسیم و BUN، بین دو گروه تفاوت معنیدار آماری وجود نداشته است. بحث و نتیجهگیری: ارتقا سطح شاخصهای آزمایشگاهی در بیماران تحت درمان با همدیالیز بعد از مداخلات آموزشی مبتنی بر مدل مشارکتی بیانگر بهبود تبعیت از درمان در این بیماران بوده که باید در فرایند مراقبتهای آموزشی و حمایتی در این بیماران موردتوجه قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری