دوره 17، شماره 8 - ( آبان 1398 )                   جلد 17 شماره 8 صفحات 624-616 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi S, Kashaninia Z. THE EFFECT OF SELF-MANAGEMENT TEACHING ON PERCEIVED STRESS IN HOSPITALIZED ELDERLY PATIENTS UNDERGOING DIALYSIS. Nursing and Midwifery Journal 2019; 17 (8) :616-624
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3901-fa.html
قاسمی شعبان، کاشانی نیا زهرا. تأثیر آموزش خودمدیریتی بر استرس درک شده بیماران سالمند بستری در بخش دیالیز. مجله پرستاری و مامایی. 1398; 17 (8) :616-624

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3901-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، پرستاری سالمندی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2- استادیار گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، kashaninia.za@iums.ac.ir
چکیده:   (2651 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: ﺳﺎﻟﻤﻨﺪی در ﺟﻬﺎن روﻧﺪ رو ﺑﻪ رﺷﺪ دارد و بیماری‌های مزمن در این سن شیوع بیشتری داشته و با عوارض شدیدتری همراه است. یکی از این بیماری‌های مزمن، نارسایی مزمن کلیه است همودیالیز شایع‌ترین روش درمان جایگزین کلیه در این بیماران می‌باشد. و ممکن است باعث استرس گردد. مطالعه حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش خودمدیریتی بر استرس درک شده سالمندان بستری در بخش دیالیز انجام شد. مواد و روش‌ کار: ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﮐﺎرآزﻣﺎیﯽ ﺑﺎﻟﯿﻨﯽ غیر تصادفی (نیمه تجربی) روی 62 سالمند دیالیزی بیمارستان آیت اله طالقانی شهرستان ارومیه در سال 1397 انجام شد. اﺑﺘﺪا ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻘﯿﺎس آزﻣﻮن ﻣﺨﺘﺼﺮ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ(AMTs)، وﺿﻌﯿﺖ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ نمونه‌ها و سپس با استفاده از مقیاس استرس ادراک‌شده کوهن و همکاران (PSS)، نمرات استرس درک شده در هر دو گروه مداخله و کنترل اندازه‌گیری شد. در ادامه در گروه مداخله، آموزش خودمدیریتی به مدت 18 جلسه یک‌ساعته (هر هفته دو جلسه) برگزار گردید. میزان استرس درک شده بیماران در هر دو گروه پس از یک ماه مجدداً بررسی شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار 24 SPSS و آمار توصیفی، t زوجی؛ t مستقل و آزمون کای دو مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: ﺳﺎﻟﻤﻨﺪان، ازنظر اﻃﻼﻋﺎت دﻣﻮﮔﺮاﻓﯿﮏ ﻫﻤﮕﻦ ﺑﻮدﻧﺪ. قبل از انجام مداخله نمرات استرس درک شده در گروه مداخله (06/29) و کنترل (86/29) تفاوت معنی‌داری را نشان نداد. لیکن پس از مداخله ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ نمرات اﺳﺘﺮس در ﮔﺮوه مداخله (96/26) ﮐﺎﻫﺶ معنی‌داری را ﻧﺸﺎن داد (001/0 >p). بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر اجرای آموزش خودمدیریتی در کاهش میزان استرس درک شده بیماران در این مطالعه، پیشنهاد می‌گردد از این روش کم‌هزینه و مؤثر، در کاهش استرس بیماران سالمند تحت درمان با همودیالیز استفاده شود.  
متن کامل [PDF 516 kb]   (757 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb