 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Mohammadi M,  simi Z,  molavi S,  Mohammadi , B,  Aghayousefi A. COMPARISON OF EMOTIONAL INTELLIGENCE, ATTACHMENT STYLES, AND RESILIENCE AMONG TEENAGERS BORN WITH TWO METHODS OF CESAREAN SECTION AND VAGINAL DELIVERY.  Nursing and Midwifery Journal 2020; 18 (1) :58-68
URL: 
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3956-fa.html   
                    
                    مخلوق محسن،  سیمی زهرا،  مولوی شهلا،  محمدی بهناز،  آقایوسفی علیرضا. بررسی مقایسهای هوش هیجانی، سبکهای دلبستگی و تابآوری در بین نوجوانان متولدشده با دو روش زایمان طبیعی و سزارین.  مجله پرستاری و مامایی. 1399; 18 (1) :58-68
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3956-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران 
 2- کارشناسارشد مشاوره خانواده، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، z.simin00@yahoo.comahoo.c
 3- دکترای تخصصی روانشناسی سلامت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران 
 4- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، بوشهر، ایران 
 5- دکترای تخصصی روان شناسی، دانشیار روانشناسی. دانشگاه پیام نور. تهران. ایران 
                    
                    
                    :       (4829 مشاهده)
                    
                    
                    پیشزمینه و هدف: یکی از مهمترین هدفهای روانشناسی مثبت، شناسایی متغیرها و روشهایی است که بر بهزیستی و سلامت روانی تأثیر دارد و موجب زندگی بهتر و سازگاری انسان با زندگی و تهدیدات زندگی میشود. ازجمله ویژگیها و توانمندیهایی که در روانشناسی مثبتگرا اهمیت بسزایی دارد، میتوان به هوش هیجانی، سبکهای دلبستگی و تابآوری اشاره کرد و نوع زایمان (طبیعی و سزارین.) میتواند بر این متغیرها تأثیرگذار باشد. لذا پژوهش حاضر باهدف مقایسه هوش هیجانی، سبکهای دلبستگی و تابآوری در بین نوجوانان متولدشده با دو روش زایمان طبیعی و سزارین صورت پذیرفت.
روش کار: روش پژوهش تحلیلی و از نوع مقایسهای است. جامعه آماری کلیهی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان ممسنی مشغول به تحصیل در سال 98-1397 بود که با روش نمونهگیری خوشهای تعداد 60 نفر بهعنوان حجم نمونه (30 نفر با زایمان طبیعی و 30 نفر سزارین) تعیین شدند. گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامههای تابآوری کانرو دیویدسون (2003)، هوش هیجانی بار آن (1997) و سبکهای دلبستگی کولینزورید (1990) انجام شد. دادههای جمعآوریشده با استفاده از روش تحلیل واریانس یکراهه (آنوا) و با استفاده از نرمافزار SPSS-22 تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد بین هوش هیجانی دو گروه زایمان طبیعی و سزارین تفاوت معناداری وجود دارد (p  . بهطوریکه میانگین (و انحراف معیار) هوش هیجانی در گروه زایمان طبیعی 321 (21) و سزارین 89/307 (69/21) نشان داد هوش هیجانی گروه زایمان طبیعی بیشتر از سزارین است. همچنین نتایج نشان داد بین سبکهای دلبستگی ایمن در بین گروه زایمان طبیعی 43/13 (27/4) و سزارین 46/12 (3/2)، اجتنابی در بین گروه زایمان طبیعی 2/12 (12/3) و سزارین 24/13 (83/2)، اضطرابی در بین گروه زایمان طبیعی 79/15 (02/4) و سزارین 17/14 (07/5) و تابآوری در بین گروه زایمان طبیعی 03/75 (66/14) و سزارین 71/69 (39/20) در بین دو گروه تفاوت معنادار آماری وجود نداشت (25/0=P).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتواند گفت که تجربه فیزیولوِژیکی نوع زایمان میتواند بر ویژگیهای روانشناختی مانند هوش هیجانی تأثیر داشته باشد.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
مامایی