دوره 18، شماره 5 - ( مرداد 1399 )                   جلد 18 شماره 5 صفحات 368-361 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

baghaei R, KHoshnod SHabestari M. INVESTIGATING THE EFFECT OF TEACHING SBAR COMMUNICATION MODEL ON THE FREQUENCY OF MEDICATION ERRORS AMONG NURSES WORKING IN RAZI PSYCHIATRIC TRAINING AND TREATMENT CENTER IN URMIA IN 2018. Nursing and Midwifery Journal 2020; 18 (5) :361-368
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4007-fa.html
بقایی رحیم، خشنود شبستری مریم، علی نژاد وحید. بررسی تأثیر آموزش مدل ارتباط SBAR بر فراوانی خطاهای دارویی پرستاران شاغل در مرکز آموزشی - درمانی روان‌پزشکی رازی ارومیه در سال1397. مجله پرستاری و مامایی. 1399; 18 (5) :361-368

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4007-fa.html


1- دانشیار، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- دانشجوی ارشد پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، ‫kh.khoshnod99@gmail.com‬
3- استادیار، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (3018 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: خطاهای دارویی در بخش پذیرش روان‌پزشکی به علت گردش بیشتر بیماران و کارکنان پرستاری و تغییرات مکرر در تجویزها بیشتر بوده و مصرف دارو در اغلب موارد در حالت‌های پرسروصدا و در زمان صرف غذا در بیماران رخ می‌دهد. مدل  SBAR (وضعیت، پیشینه، ارزیابی، توصیه)، یک ابزار بسیار مؤثر است که یک ساختار قابل پیش‌بینی رایج و معمولی برای ارتباطات را فراهم می‌کند. مطالعه­ حاضر باهدف تعیین تأثیر آموزش مدل ارتباط  SBAR بر فراوانی خطاهای دارویی پرستاران شاغل در مرکز آموزشی-درمانی روان‌پزشکی رازی ارومیه در سال 1397 انجام گرفت. مواد و روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی با پیش­آزمون و پس­آزمون بوده و نمونه پژوهش شامل 64 نفر کادر پرستاری شاغل در مرکز آموزشی– درمانی روان‌پزشکی رازی ارومیه در سال 1397 بود که به‌صورت تمام شماری انتخاب شدند. در این مطالعه از ابزار پرسشنامه خطای تجویز دارو استفاده شد. در مورد آموزش مدل ارتباط  SBAR نیز، 10 جلسه سخنرانی در مورد نحوه اجرای مدل ارتباطی SBAR و پخش پمفلت آموزشی در مدل ارتباطی SBAR و نصب برنامه الکترونیکی به‌صورت فایل pdf بر روی مانیتور کامپیوتر بخش‌ها به‌صورت تصادفی در شیفت‌های مختلف ارائه‌شده و تأثیر آموزش مدل SBAR ارزیابی شد. به‌منظور تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که بر اساس آزمون ویلکاکسون در داروهای تزریقی (59/6- = Z) و هم در داروهای غیر تزریقی (26/4- = Z) در سطح P
متن کامل [PDF 2217 kb]   (734 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb