[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 18، شماره 5 - ( مرداد 1399 ) ::
جلد 18 شماره 5 صفحات 361-368 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر آموزش مدل ارتباط SBAR بر فراوانی خطاهای دارویی پرستاران شاغل در مرکز آموزشی - درمانی روان‌پزشکی رازی ارومیه در سال1397
رحیم بقایی1 ، مریم خشنود شبستری 2، وحید علی نژاد1
1- علوم پزشکی ارومیه
2- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول) ، ‫kh.khoshnod99@gmail.com‬
چکیده:   (124 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: خطاهای دارویی در بخش پذیرش روان‌پزشکی به علت گردش بیشتر بیماران و کارکنان پرستاری و تغییرات مکرر در تجویزها بیشتر بوده و مصرف دارو در اغلب موارد در حالت‌های پرسروصدا و در زمان صرف غذا در بیماران رخ می‌دهد. مدل  SBAR (وضعیت، پیشینه، ارزیابی، توصیه)، یک ابزار بسیار مؤثر است که یک ساختار قابل پیش‌بینی رایج و معمولی برای ارتباطات را فراهم می‌کند. مطالعه­ حاضر باهدف تعیین تأثیر آموزش مدل ارتباط  SBAR بر فراوانی خطاهای دارویی پرستاران شاغل در مرکز آموزشی-درمانی روان‌پزشکی رازی ارومیه در سال 1397 انجام گرفت.
مواد و روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی با پیش­آزمون و پس­آزمون بوده و نمونه پژوهش شامل 64 نفر کادر پرستاری شاغل در مرکز آموزشی– درمانی روان‌پزشکی رازی ارومیه در سال 1397 بود که به‌صورت تمام شماری انتخاب شدند. در این مطالعه از ابزار پرسشنامه خطای تجویز دارو استفاده شد. در مورد آموزش مدل ارتباط  SBAR نیز، 10 جلسه سخنرانی در مورد نحوه اجرای مدل ارتباطی SBAR و پخش پمفلت آموزشی در مدل ارتباطی SBAR و نصب برنامه الکترونیکی به‌صورت فایل pdf بر روی مانیتور کامپیوتر بخش‌ها به‌صورت تصادفی در شیفت‌های مختلف ارائه‌شده و تأثیر آموزش مدل SBAR ارزیابی شد. به‌منظور تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که بر اساس آزمون ویلکاکسون در داروهای تزریقی (59/6- = Z) و هم در داروهای غیر تزریقی (26/4- = Z) در سطح P<0001 اختلاف معنی‌داری گزارش شد. نمره مؤلفه محیط کار قبل از آموزش مدل، 94/29 و پس از آموزش به 98/30 بود که تغییرات آن بسیار اندک بود(239/0P=). همچنین نمره مؤلفه علل خطاهای دارویی از 06/64 در پیش‌آزمون به مقدار 78/60 در پس‌آزمون کاهش پیدا کرده بود، ولی این کاهش ناچیز و غیر معنی‌دار بوده است(607/0P=).
نتیجه‌گیری: به‌طورکلی نتایج به‌دست‌آمده از این مطالعه نشان داد که آموزش مدل ارتباط   SBAR به پرستاران شاغل مرکز آموزشی-درمانی روان‌پزشکی رازی ارومیه می­تواند خطاهای دارویی پرستاران این مرکز را کاهش دهد.
واژه‌های کلیدی: SBAR، خطاهای دارویی پرستاران، بخش‌های روان‌پزشکی، ایمنی بیمار
متن کامل [PDF 2217 kb]   (66 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

baghaei R, KHoshnod SHabestari M. INVESTIGATING THE EFFECT OF TEACHING SBAR COMMUNICATION MODEL ON THE FREQUENCY OF MEDICATION ERRORS AMONG NURSES WORKING IN RAZI PSYCHIATRIC TRAINING AND TREATMENT CENTER IN URMIA IN 2018. Nurs Midwifery J. 2020; 18 (5) :361-368
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4007-fa.html

بقایی رحیم، خشنود شبستری مریم، علی نژاد وحید. بررسی تأثیر آموزش مدل ارتباط SBAR بر فراوانی خطاهای دارویی پرستاران شاغل در مرکز آموزشی - درمانی روان‌پزشکی رازی ارومیه در سال1397. مجله پرستاری و مامایی. 1399; 18 (5) :361-368

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4007-fa.html



دوره 18، شماره 5 - ( مرداد 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پرستاری و مامایی Nursing And Midwifery Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4227