Safari S, Parandin S. THE EFFECTIVENESS OF ANGER MANAGEMENT TRAINING ON HAPPINESS, QUALITY OF LIFE, AND BLOOD SUGAR CONTROL IN DIABETIC PATIENTS IN KERMANSHAH. Nursing and Midwifery Journal 2021; 19 (9) :743-751
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4117-fa.html
1- کارشناسی ارشد روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد اسلام آباد غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلام آباد غرب، ایران (نویسنده مسئول) ، parandinshima@yahoo.com
چکیده: (1373 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: دیابت یکی از شایعترین بیماریهای مزمن است که با مشکلات روانشناختی بهویژه خشم رابطه زیادی دارد. هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش کنترل خشم بر شادکامی، کیفیت زندگی و میزان قند خون در بیماران مبتلا به دیابت شهر کرمانشاه است.
مواد و روشها: طرح پژوهش حاضر نیمه تجربی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه شاهد است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام بیماران مبتلا به دیابت شهر کرمانشاه در سال 1398 است که به شیوه نمونهگیری خوشهای تعداد 40 نفر انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 20 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه کیفیت زندگی (26-WHOQL)، پرسشنامه شادکامی آکسفورد (1990) و تست قند خون ناشتا بود. در بیماران، مصرف داروهای تجویزی توسط پزشک حذف یا کاهش پیدا نکرد. آموزش کنترل خشم طی 10 جلسه بر روی گروه آزمایشی اجرا شد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد ولی آزمونها بهصورت پیشآزمون و پسآزمون از هر دو گروه اجرا شد. سپس نتایج بهدستآمده با استفاده از نرمافزار SPSS بعد از تأیید نرمال بودن دادهها با آزمون تحلیلکواریانس تک متغیره (آنکوا) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج بهدستآمده بیانگر آن بود که آموزش کنترل خشم در بیماران مبتلا به دیابت میتواند موجب افزایش شادکامی و افزایش سطح کیفیت زندگی و کاهش و کنترل میزان قند خون آنها شود و بین پیشآزمون و پسآزمون در گروه آزمایشی تفاوت معناداری مشاهده شد.
نتیجهگیری: آموزش کنترل خشم میتواند موجب افزایش شادکامی و کیفیت زندگی و کنترل قند خون افراد دیابتی باشد؛ بنابراین پیشنهاد میشود که در مراکز درمانی برای بیماران مبتلا به دیابت در کنار دارودرمانی از آموزشهای کنترل خشم جهت افزایش و بهبود نتایج درمانی استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانپزشکی- روان شناسی