Sholeh P, Moradi Y, Hossein J, Alireza R. EFFECT OF THE FAMILY-CENTERED EDUCATIONAL SUPPORT ON THE QUALITY OF LIFE IN PATIENTS WITH PERMANENT CARDIAC PACEMAKER. Nursing and Midwifery Journal 2021; 18 (11) :904-912
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4182-fa.html
پاشایی شعله، مرادی یاسر، جعفری زاده حسین، رحمانی علیرضا. تأثیر حمایت آموزشی خانواده محور بر کیفیت زندگی بیماران دارای پیس میکر قلبی دائمی. مجله پرستاری و مامایی. ۱۳۹۹; ۱۸ (۱۱) :۹۰۴-۹۱۲
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-۱-۴۱۸۲-fa.html
۱- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران
۲- دکتری تخصصی پرستاری، مرکز تحقیقات ایمنی بیمار، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران
۳- کارشناسی ارشد پرستاری، مرکز تحقیقات ایمنی بیمار، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران
۴- کارشناسی ارشد پرستاری، مرکز تحقیقات ایمنی بیمار، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران (نویسنده مسئول). ، alireza.rahmani.1960@gmail.com
چکیده: (۲۹۴۷ مشاهده)
پیشزمینه و هدف: تعبیه ضربانساز دائم و واردکردن یک جسم خارجی به داخل قلب بهعنوان یک حادثهای مهم در زندگی بیمار، علاوه بر ایجاد تغییراتی در تصویر ذهنی و اختلال در سازگاری روانی، اجتماعی و کیفیت زندگی بیماران میتواند موجب ایجاد نگرانی در خانواده آنها به علت کمبود اطلاعات در ارتباط با بیماری، عدم شناخت نیازهای بیمار و ناآگاهی از نحوه مراقبت بیمار شود و کارایی آنان را در ارائه مراقبت مؤثر به بیماران تحت تأثیر قرار دهد. این امر بهعنوان یک سیکل معیوب میتواند به اختلال در کیفیت زندگی این بیماران منجر شود. این مطالعه باهدف تعیین تأثیر حمایت آموزشی خانواده محور بر کیفیت زندگی بیماران دارای پیس میکر قلبی دائمی مراجعهکننده به مرکز آموزشی درمانی سیدالشهدا ارومیه در سال 99-1398 انجام شد.
مواد و روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، 80 نفر از بیماران دارای پیس میکر قلبی دائمی در دو گروه مداخله و کنترل تخصیص یافتند. مداخله، شامل اجرای مداخله آموزشی- حمایتی خانواده محور در طی دو گام اصلی بود. گروه کنترل تنها آموزشهای روتین را دریافت نمودند. دادهها با استفاده فرم مشخصات جمعیت شناختی، پرسشنامه کیفیت زندگی اختصاصی بیماران قلبی مک نیو جمعآوری و توسط نرمافزار spss نسخه 16 بررسی شد. آزمونهای آماری کای دو، تی تست و آنالیز واریانس اندازهگیریهای مکرر با سطح معناداری 05/0 جهت تجزیهوتحلیل دادهها مورداستفاده قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر تفاوت آماری معناداری را در تغییرات میانگین نمره نهایی کیفیت زندگی و ابعاد آن (عملکرد فیزیکی، عاطفی و اجتماعی) طی پنج بار اندازهگیری، بین دو گروه مداخله و کنترل نشان داد (0001≥P). در بررسی میانگین نمرات بین دو گروه مشخص گردید، افزایش میانگین نمرات کیفیت زندگی و ابعاد آن در گروه مداخله در بازههای زمانی اندازهگیری شده منجر به معناداری این تغییرات در بین دو گروه مداخله و کنترل گشته است.
نتیجه گیری: نتایج بهدستآمده از این مطالعه نتایج نشان داد اجرای حمایت آموزشی خانواده محور در بهبود کیفیت زندگی این بیماران مؤثر بوده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری