khashei S, ziaeirad M. THE RELATIONSHIP BETWEEN MORAL INTELLIGENCE AND CLINICAL COMPETENCE OF NURSING STUDENTS IN THE INTERNSHIP COURSE. Nursing and Midwifery Journal 2021; 19 (6) :437-448
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4209-fa.html
1- کارشناس ارشد پرستاری، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2- استادیار، مرکز تحقیقات سلامت جامعه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول) ، m.ziaeirad@yahoo.com
چکیده: (2624 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: صلاحیت بالینی یکی از شاخصهای اصلی تعیین عملکرد در پرستاری است. پژوهشگران بر این باورند که برای حفظ استانداردهای مراقبتی پرستاری، شناخت عوامل مرتبط با ارتقاء صلاحیت بالینی الزامی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه هوش اخلاقی و صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری در دوره کارآموزی عرصه انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه توصیفی همبستگی بر روی 125 دانشجوی پرستاری در دوره کاراموزی عرصه مشغول به تحصیل در واحدهای منتخب دانشگاههای آزاد اسلامی استان اصفهان که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند؛ انجام گردید. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد هوش اخلاقی و پرسشنامه ایرانی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره بهوسیله نرمافزار SPSS نسخه 16 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: بیشتر مشارکت کنندگان (2/91 درصد، 114 نفر) زن بوده و در رده سنی 25-22 سال (4/62 درصد، 78 نفر) قرار داشتند. میانگین امتیاز کل هوش اخلاقی مشارکت کنندگان، 25/12±46/83 و میانگین امتیاز کل صلاحیت بالینی آنان 36/26±72/193 بود. آزمون ضریب همبستگی پیرسون ارتباط مستقیم و معناداری بین هوش اخلاقی و صلاحیت بالینی دانشجویان نشان داد (001/0>p, 642/0=r). همچنین بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره، هوش اخلاقی و معدل دانشجویان توان پیشبینی امتیاز صلاحیت بالینی آنان را دارد.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش مبنی بر وجود ارتباط بین هوش اخلاقی و صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری، به نظر میرسد توجه به این بعد از هوش به منظور ارتقاء صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری و در نتیجه ارتقاء کیفیت مراقبت از بیماران ضروری میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری