دوره 19، شماره 5 - ( مرداد 1400 )                   جلد 19 شماره 5 صفحات 377-366 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohsenzadeh A, Alilu L, Habibzadeh H, Rasouli J, Dashti F. THE EFFECT OF MODIFIED TEAM-BASED LEARNING METHOD ON MANAGEMENT SKILLS OF URMIA EMERGENCY MEDICAL PERSONNEL IN TRAUMA PATIENTS. Nursing and Midwifery Journal 2021; 19 (5) :366-377
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4265-fa.html
محسن زاده اسدالله، آلیلو لیلا، حبیب زاده حسین، رسولی جواد، دشتی فروزنده. تأثیر آموزش به روش یادگیری مبتنی بر تیم تعدیل‌شده، بر مهارت مدیریت بیمار ترومایی توسط پرسنل فوریت‌های پزشکی ارومیه. مجله پرستاری و مامایی. 1400; 19 (5) :366-377

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4265-fa.html


1- دانشجوی ارشد پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- استادیار پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، Aliluleyla@gmail.com
3- دانشیار پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
4- استادیار اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
5- مرکز تحقیقات سلامت جامعه واحد اصفهان( خوراسگان)،دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان ، ایران
چکیده:   (1833 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: بحث تروما در جوامع مدرن و صنعتی امروز، یکی از مباحث و معضلات مهمی است که در اکثر کشورها موردتوجه قرار گرفته است. ازآنجایی‌که مراقبت­های پیش­بیمارستانی اولین جزء نظام مراقبت درمانی تروما را تشکیل می­دهند، انجام صحیح و مطلوب آن می­تواند مشکلات ناشی از ناتوانی­های طولانی‌مدت و همچنین مرگ‌ومیر ناشی از تروما را کاهش دهد. لذا مطالعه حاضر باهدف تعیین تأثیر آموزش به روش یادگیری مبتنی بر تیم تعدیل‌شده، بر مهارت مدیریت بیمار ترومایی توسط پرسنل فوریت­های پزشکی ارومیه انجام شد. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه کارآزمایی بالینی از نوع قبل و بعد، در دو گروه بود که طی آن تعداد 98 نفر از تکنسین­های مرکز اورژانس ارومیه به روش تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. اعضای نمونه به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. در گروه مداخله، مهارت مدیریت بیمار ترومایی به روش یادگیری مبتنی بر تیم تعدیل‌شده آموزش داده شد. ولی برای گروه شاهد هیچ آموزشی داده نشد. ابزارهای مورداستفاده جهت جمع‌آوری اطلاعات شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و چک‌لیست سنجش مهارت مدیریت بیمار ترومایی بود. نتایج با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 17 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر گویای تفاوت معنی­دار میان گروه‌های مداخله و کنترل در یادگیری مهارت مدیریت بیمار ترومایی بود (001/0>P) که با توجه به بررسی اثر تکرار آزمون و اثر تعامل مشخص شد که تغییرات متغیر موردبررسی در گروه‌های مداخله نسبت به گروه کنترل به‌طور معنی­داری بیشتر بوده است (001/0>P). نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش به روش یادگیری مبتنی بر تیم تعدیل‌شده بر مهارت مدیریت بیمار ترومایی توسط پرسنل فوریت­های پزشکی ارومیه مؤثر بوده و باعث ارتقاء آمادگی پرسنل در این زمینه می­شود. همچنین با عملکرد صحیح، دقیق و علمی، باعث کاهش مرگ‌ومیر بعد از وقوع تروما و نیز کاهش عوارض جبران‌ناپذیر در خانواده و جامعه می‌گردد.
متن کامل [PDF 705 kb]   (903 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb