Delsouz S, Farrokh Eslamlou H, khalkhali H, Didarloo A. THE IMPACT OF EDUCATIONAL INTERVENTION BASED ON HEALTH BELIEF MODEL ON PROMOTING HEALTH BELIEFS AMONG MALE HIGH SCHOOL STUDENTS IN OSHNAVIEH TOWARD AIDS. Nursing and Midwifery Journal 2021; 19 (1) :67-76
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4315-fa.html
دلسوز صمد، فرخ اسلاملو حمیدرضا، خلخالی حمیدرضا، دیدارلو علیرضا. تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء باورهای بهداشتی در دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر اشنویه در خصوص ایدز. مجله پرستاری و مامایی. 1400; 19 (1) :67-76
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4315-fa.html
1- کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علو پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- استاد بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علو پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
3- استاد آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علو پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
4- دانشیار بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علو پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، didarloo_a@umsu.ac.ir
چکیده: (2914 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: بیماری ایدز یک باندمی و چالش بهداشتی در دنیا بوده و همه افراد جامعه در معرض خطر این معضل بهداشتی هستند. دراینبین جوانان و نوجوانان بهویژه دانش آموزان آسیبپذیرتر از سایر افراد جامعه هستند، بر اساس رویکرد سازمان بهداشت جهانی، تنها راه مؤثر برای پیشگیری و کنترل این بیماری، آموزش بهداشت همگانی بوده و گروههای پرخطر و آسیبپذیر باید در اولویت برنامههای آموزشی قرار بگیرند.
مواد و روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی،60 دانشآموز پسر دوره دوم متوسطه شهر اشنویه در سال 1399 در دو گروه 30 نفره مداخله و کنترل قرار گرفتند. برنامه آموزشی برای گروه مداخله به روش سخنرانی، بحث گروهی و نشان دادن فیلم آموزشی انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه سهقسمتی روا و پایا شامل مشخصات شخصی، آگاهی و سازههای مدل اعتقاد بهداشتی بود. دادهها با استفاده از آزمونهای Independent t test، Chi-Square و Repeated measures در نرمافزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: مطالعه آشکار کرد که قبل از مداخله آموزشی اختلاف معنیدار آماری بین دو گروه ازنظر متغیرهای آگاهی، حساسیت، شدت، منافع، موانع و خودکارآمدی درک شده وجود نداشت (05/0P).
بحث و نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر، تأثیر و کارایی الگوی اعتقاد بهداشتی را در ارتقاء باورهای بهداشتی در خصوص پیشگیری از ایدز آشکار کرد و نتایج این تحقیق میتواند برای آموزشگران حوزه سلامت اعم از بهداشت و درمان که در طراحی برنامههای آموزشی مرتبط با بیماریها تلاش میکنند، مفید و سودمند باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش بهداشت