Chabok F A, Keyhan J, Hassani M, Sameri M, Feizi A. INVESTIGATING THE STATUS OF URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES FACULTIES IN INPUT, PROCESS AND OUTPUT EDUCATIONAL INDICES AND PRESENTING AN UPGRADE MODEL. Nursing and Midwifery Journal 2021; 19 (3) :251-264
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4353-fa.html
چابک فخر علی، کیهان جواد، حسنی محمد، سامری مریم، فیضی آرام. بررسی وضعیت دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در شاخصهای درونداد، فرایند و برونداد آموزشی و ارائه مدل ارتقاء. مجله پرستاری و مامایی. 1400; 19 (3) :251-264
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4353-fa.html
1- گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
2- گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، keyhan.edu@gmail.com
3- استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
4- دانشیار پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده: (2363 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: در حال حاضر نابرابریهای آموزشی، یکی از مقولههای بسیار مهم در حوزه برنامهریزی آموزشی است که سهم و نقش تعیینکنندهای در گسترش و بهبود آموزش و توسعه دارد. پژوهش حاضر باهدف بررسی میزان نابرابریها و رتبهبندی دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و ارائه راهبردهای آمایشی بهمنظور نیل به توسعه پایدار آموزشی انجام گرفت.
مواد و روش کار: تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی- تحلیلی است. شیوه جمعآوری آمار و دادهها بهصورت اسنادی و پیمایشی بوده است. جامعه آماری در دو بخش شامل اسناد و آمار 6 دانشکده دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و دانشجویان دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال تحصیلی 1399-1400 بوده است. در بخش اسنادی از روش نمونهگیری سرشماری و در بخش توصیفی از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی استفاده شده است. در تجزیهوتحلیل دادهها از مدلهای تاپسیس، ضریب پراکندگی، تحلیل مسیر و شبکههای عصبی استفاده شد.
یافتهها: بررسی رتبهبندی دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با استفاده از فن وزن دهی آنتروپی و تاپسیس نشان میدهد که ازنظر برخورداری از شاخصهای تحقیق بین دانشکدهها نابرابری وجود دارد. همچنین ضریب پراکندگی نشان میدهد بیشترین نابرابری در شاخصهای درونداد و کمترین نابرابری در شاخصهای برونداد بود. تحلیل خوشهای و تقسیمبندی مناطق به سه سطح؛ برخوردار، نیمه برخوردار و غیر برخوردار نشان میدهد که میان دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تفاوت وجود دارد. همچنین نتایج نشان میدهد که شاخص فرآیند بیشترین و شاخص درونداد کمترین تأثیر مستقیم بر نابرابری دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی ارومیه را دارند.
نتیجهگیری: متناسب با یافتههای پژوهش توجه جدی برنامه ریزان و سیاستگذاران بر متغیرهای تأثیرگذار درونداد، فرایند و برونداد جهت کاهش نابرابریها لازم و ضروری است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش علوم پزشکی