دوره 20، شماره 8 - ( آبان 1401 )                   جلد 20 شماره 8 صفحات 687-677 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hojjatoleslami S, Khodaveisi M, Seif A, Payamani F, Maddineshat M, Sadeghian E. CORRELATION BETWEEN COMMUNICATION SKILLS AND PROFESSIONAL ETHICS OF NURSES IN FARSHCHIAN HEART HOSPITAL, HAMADAN, IRAN. Nursing and Midwifery Journal 2022; 20 (8) :677-687
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4363-fa.html
حجه الاسلامی سیمین، خداویسی مسعود، سیف اصغر، پیامنی فیروزه، مدی نشاط مریم، صادقیان عفت. همبستگی بین مهارت‌های ارتباطی و اخلاق حرفه‌ای پرستاران بیمارستان فرشچیان قلب همدان. مجله پرستاری و مامایی. 1401; 20 (8) :677-687

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4363-fa.html


1- دانشجوی دکترای پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- استاد، مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن در منزل، گروه آموزشی پرستاری بهداشت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- دانشیار، گروه آمار، دانشکده علوم پایه، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
4- دانشیار، مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن در منزل، گروه آموزشی روان‌پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران (نویسنده مسئول) ، sadeghianefat@gmail.com
چکیده:   (1588 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: با توجه به اهمیت روزافزون موضوع اخلاق حرفهای در پرستاران، شناخت عوامل مرتبط با آن ازجمله مهارت‌های ارتباطی، ضروری به نظر می‌رسد؛ لذا این مطالعه باهدف تعیین همبستگی بین مهارت‌های ارتباطی و اخلاق حرفه‌ای پرستاران بیمارستان فرشچیان قلب همدان 1399 انجام شد.
مواد و روش‌ها: در این پژوهش توصیفی همبستگی،170 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان فرشچیان قلب همدان به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات سه پرسشنامه: اطلاعات جمعیت شناختی، مهارت‌های ارتباطی بارتون جی‌ای (1990) و اخلاق حرفه‌ای کادوزیر (2002) بود که اطلاعات با روش خوداظهاری گردآوری شد. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی: آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون، من ویتنی، کروسکال والیس و رگرسیون در نرم‌افزار SPSS نسخه 16 تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: اکثر شرکت‌کنندگان این مطالعه، زنان متأهل با سطح تحصیلی کارشناسی و میانگین سنی 55/6±57/35 بودند. میانگین مهارت‌های ارتباطی 84/7±86/59، کلامی 21/3±37/21، شنود 89/3±94/16، بازخورد 08/3±54/21 و اخلاق حرفه‌ای 27/8±03/64 بود. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد بین مهارت‌های ارتباطی با اخلاق حرفه‌ای (02/0=P)، مهارت بازخورد و اخلاق حرفه‌ای (005/0>P)، و خرده مقیاس عدالت و انصاف و مهارت‌های ارتباطی (02/0=P) ارتباط آماری معنی‌دار مثبت وجود داشت. با استفاده از مدل رگرسیون خطی چندگانه متغیر اخلاق حرفه‌ای با استفاده از مجموع 95/0 مهارت کلامی و 99/1 مهارت بازخورد قابل پیش‌بینی است (97/0=r adjusted R2 0005/0>P).
نتیجه‌گیری: در مطالعه حاضر بین مهارت‌های ارتباطی و اخلاق حرفه‌ای ارتباط آماری معنی‌دار مثبت وجود داشت. با توجه به وجود ارتباط بین مهارت‌های ارتباطی با اخلاق حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود به توانمندسازی پرستاران در این حوزه توجه شود.
 
متن کامل [PDF 499 kb]   (673 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb