 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Baponi Tebtan A L,  Yawaryan R. DETERMINING SELF-CONTROL AND TOLERANCE FOR FAILURE AMONG THE STUDENTS OF URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES: TWO EFFECTIVE FEATURES ON MENTAL HEALTH.  Nursing and Midwifery Journal 2021; 19 (8) :655-663
URL: 
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4368-fa.html   
                    
                    باپونی علی،  یاوریان رویا. تعیین وضعیت خودکنترلی و تحمل ناکامی در دانشجویان کارورز و کارآموز دانشگاه علوم پزشکی ارومیه: دو ویژگی تأثیرگذار بر سلامت روان.  مجله پرستاری و مامایی. 1400; 19 (8) :655-663
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4368-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشجوی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران 
 2- استادیار روانشناس، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، royayavarian93@gmail.com
                    
                    
                    :       (3439 مشاهده)
                    
                    
                    پیشزمینه و هدف: خودکنترلی به معنای داشتن کنترل بر رفتار، احساسات و تکانهها علیرغم وجود برانگیختگی برای عمل در نظر گرفته میشود. تحمل ناکامی توانایی فرد برای مقاومت در برابر شکست است بدون آنکه به سازگاری روانشناختی و زیستشناختی او لطمهای وارد شود. مطالعات نشان دادهاند که خودکنترلی و تحمل ناکامی سلامت روانی را تحت تأثیر قرار میدهد. هدف اصلی مطالعه حاضر تعیین وضعیت خودکنترلی و تحمل ناکامی در دانشجویان کارورز و کارآموز دانشگاه علوم پزشکی ارومیه هست.
مواد و روش کار: برای انجام این مطالعه توصیفی، 340 دانشجوی کارورز و کارآموز دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. این دانشجویان فرم مشخصات جمعیت شناختی (جنسیت، سن و رشته تحصیلی) و مقیاسهای خودکنترلی و تحمل ناکامی را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آزمون تی برای گروههای مستقل و تحلیل واریانس یکراهه تحلیل شد (SPSS 24).
یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که 27 نفر (9/7درصد)، 118 نفر (7/34درصد)،129 نفر (9/37درصد)، 56 نفر (5/16درصد) و 10 نفر (9/2درصد) ازنظر وضعیت تحمل ناکامی به ترتیب در سطح بسیار بالا، بالا، متوسط، پایین و بسیار پایین قرار دارند. 8 نفر (4/2درصد)، 219 نفر (4/64درصد) و 113 نفر (2/33درصد) ازنظر وضعیت خودکنترلی به ترتیب در سطح پایین، متوسط و بالا قرار دارند. همچنین در این مطالعه جنسیت، سن و رشته تحصیلی بر میزان تحمل ناکامی و خودکنترلی دانشجویان موردمطالعه تأثیری نداشت (05/0 p>).
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که تعداد قابلملاحظهای از دانشجویان موردمطالعه از خودکنترلی و تحمل ناکامی متوسطی برخوردار میباشند. انجام مداخلات روانشناختی میتواند در تقویت خودکنترلی، تحمل ناکامی و ارتقا سلامت روانی مفید واقع شود.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانپزشکی- روان شناسی