Parizad N, alizadeh Z, Jasemi M, Ahmadzadeh J. THE EFFECT OF DIRECT OBSERVATION OF PROCEDURAL SKILLS (DOPS) METHOD ON THE CLINICAL PERFORMANCE AND SATISFACTION OF NURSING STUDENTS IN INTENSIVE CARE UNITS. Nursing and Midwifery Journal 2022; 19 (10) :783-792
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4390-fa.html
پریزاد ناصر، علیزاده زهرا، جاسمی مدینه، احمدزاده جمال. بررسی تأثیر روش ارزشیابی مشاهده مستقیم مهارتهای عملی (داپس) بر عملکرد بالینی و رضایتمندی دانشجویان پرستاری در بخشهای مراقبت ویژه. مجله پرستاری و مامایی. 1400; 19 (10) :783-792
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4390-fa.html
1- استادیار پرستاری، مرکز تحقیقات ایمنی بیمار، پژوهشکده تحقیقات بالینی، دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، alizadeh.1395.z@gmail.com
3- استادیار پرستاری، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
4- کارشناسی ارشد اپیدمیولوژی، گروه اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده: (1300 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: استفاده از بهترین روش ارزشیابی برای دانشجویان در درس مراقبت ویژه از اهمیت خاصی برخوردار است. در همین رابطه، مشاهده مستقیم مهارتهای عملی یکی از روشهای نوین ارزشیابی بالینی است که به دانشجویان فرصتی برای دریافت بازخورد سازنده ارائه میدهد. هدف از این مطالعه، تعیین تأثیر روش ارزشیابی مشاهده مستقیم مهارتهای عملی بر عملکرد بالینی و رضایتمندی دانشجویان پرستاری در بخشهای مراقبت ویژه بود.
مواد و روشها: در این مطالعه شبه تجربی، 64 دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه مشغول به تحصیل درترم 7 مقطع کارشناسی بهصورت در دسترس وارد مطالعه شدند. دانشجویان بهطور تصادفی در دو گروه مداخله 32 نفر (15 دانشجوی مذکر و 17 دانشجوی مؤنث) و کنترل 32 نفر (13 دانشجوی مذکر و 19 دانشجوی مؤنث) تقسیم شدند. در گروه مداخله، ارزشیابی به روش مشاهده مستقیم مهارتهای عملی در اولین روز کارآموزی، یک هفته بعد و دو هفته بعد بر اساس فعالیتهای تعویض پانسمان، تزریق وریدی و ساکشن کردن تکمیل شد و سپس در هر سه مرحله ارزیابی، طی زمان پانزده دقیقه بازخورد داده شد. در گروه کنترل ارزشیابی به روش لاگ بوک انجام گردید. در هر دو گروه بعد از کارآموزی، چکلیست استاندارد در اختیار دانشجویان قرار گرفت. از نرمافزار SPSS نسخه 19 و آزمونهای تی استیودنت و آزمون آنالیز واریانس با اندازههای مکرر در تحلیل دادهها استفاده شد. سطح معناداری 5درصد تعیین گردید.
یافتهها: نمره نهایی تعویض پانسمان در گروه مداخله بیشتر از گروه کنترل بود (001/0>P). همچنین، دانشجویان گروه مداخله نمره نهایی رگگیری و ساکشن کردن بیشتر از گروه کنترل داشتند (001/0>P). علاوه بر این، در گروه مداخله، نمره ارزشیابی مشاهده مستقیم مهارتهای عملی در عملکرد بالینی پانسمان زخم، رگگیری و ساکشن کردن بهطور معناداری از مرحله اول کارآزمایی تا مرحله سوم آن افزایش مییافت (001/0>P).
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که دانشجویان با روش ارزشیابی مشاهده مستقیم مهارتهای عملی، نمره بهتری نسبت به دانشجویان با روش لاگ بوک در سه عملکرد پانسمان، رگگیری و ساکشن کسب کردند. درنتیجه، مربیان و اساتید بالینی میتوانند از روش ارزشیابی مشاهده مستقیم مهارتهای عملی بهعنوان یک روش مؤثر در ارزشیابی و یادگیری دانشجویان پرستاری بخصوص در واحد مراقبت ویژه استفاده کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری