دوره 19، شماره 11 - ( بهمن 1400 )                   جلد 19 شماره 11 صفحات 856-846 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zahmatkesh Rokhi N, Ebrahimzadeh Zagami S, Mazloum S R, Moradi M. THE EFFECT OF HEALTH BELIEF MODEL-BASED EDUCATION ON HIGH-RISK PHYSICAL INACTIVITY BEHAVIOR IN FEMALE STUDENTS OF MASHHAD UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES. Nurs Midwifery J. 2022; 19 (11) :846-856
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4450-fa.html
زحمتکش رخی نسرین، ابراهیم زاده ذگمی سمیرا، مظلوم سیدرضا، مرادی مریم. تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتار پرخطر کم‌تحرکی جسمی در دانشجویان دختر دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مجله پرستاری و مامایی. 1400; 19 (11) :856-846

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4450-fa.html


1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
2- مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، ebrahimzadehzs@mums.ac.ir
3- گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
4- مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (311 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: کم تحرّکی چهارمین عامل خطرساز منجر به مرگ‌ومیر در سراسر جهان است. بیش از 80 درصد نوجوانان و جوانان به‌ویژه دختران جوان در سراسر جهان از میزان فعالیت فیزیکی کافی برخوردار نیستند. مطالعه­ی حاضر باهدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتار پرخطر کم­تحرکی جسمی در دانشجویان دختر طراحی شد.
 مواد و روش کار: در این کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل‌شده، 62 دانشجوی دختر دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال 1400-1399 به روش نمونه­گیری آسان انتخاب، و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند. مداخله­ی آموزشی طی دو جلسه­ی آموزشی 60 تا 90 دقیقه­ای به شکل وبینار بر اساس سازه­های مدل اعتقاد بهداشتی انجام گرفت. ابزار گردآوری داده­ها شامل فرم اطلاعات دموگرافیک و یک پرسشنامه­ی پژوهشگرساخته مشتمل بر سازه­های مدل اعتقاد بهداشتی، آگاهی و خرده مقیاس فعالیت فیزیکی و نسخه­ی فارسی پرسشنامه­ی رفتارهای پرخطر جوانان (YRBS 2019) بود که پس از انجام روایی و پایایی استفاده گردید. اطلاعات گردآوری‌شده با استفاده از آزمون­های آماری توصیفی و استنباطی در نرم­افزار SPSS با نسخه­ی 21 تجزیه‌وتحلیل شدند.
 یافته ­ها: دو گروه ازنظر سنی همگن بودند. میانگین نمرات در حیطه­ی آگاهی، رفتار کم­تحرکی جسمی و تمامی سازه­های مدل اعتقاد بهداشتی، قبل از مداخله در هر دو گروه تفاوت آماری معنی­داری نداشت، اما بعد از مداخله در گروه آزمون نسبت به قبل از مداخله تفاوت آماری معنی­داری داشت (001/0 P<).
 نتیجه­ گیری: آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر کاهش رفتار پرخطر کم­تحرکی جسمی مؤثر است، لذا می­توان از برنامه­ی آموزشی مطالعه­ی حاضر در راستای کاهش رفتار کم­تحرکی در دانشجویان دختر بهره برد.
متن کامل [PDF 550 kb]   (100 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb