 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Rashvand M,  Gholamrezaei D,  Barkhordar N. THE EFFECT OF NURSES’ PERFORMANCE ON CLIENT SATISFACTION IN PRIVATE HOSPITALS OF TEHRAN PROVINCE, IRAN.  Nursing and Midwifery Journal 2022; 20 (3) :220-232
URL: 
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4570-fa.html   
                    
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشآموخته کارشناسیارشد (M.A) مدیریت کسب و کار (MBA) دانشگاه پیام نور، تهران، ایران 
 2- استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران، (نویسنده مسئول) ، dgholamrezaei@pnu.ac.ir
 3- استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران 
                    
                    
                    :       (2671 مشاهده)
                    
                    
                    پیشزمینه و هدف: امروزه با افزایش رقابت، مراکز بهداشتی و درمانی با گرایش به حرکتی راهبردی و نظاممند در جهت رضایتمندی مراجعهکنندگان گام برمیدارند. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر عملکرد پرستاران بر رضایتمندی مراجعهکنندگان در بیمارستانهای خصوصی و رتبهبندی شاخصهای عملکردی در بیمارستانهای استان تهران است.
مواد و روش کار: این پژوهش توصیفی_پیمایشی در طول تابستان سال 1400 در کلیهی بیمارستانهای خصوصی استان تهران انجام گرفت. نظر 384 نفر از مراجعهکنندگان به بیمارستانهای خصوصی و 15 نفر از خبرگان پرستاری از طریق پرسشنامههای بویوکوزان و همکاران (2011) و جداول مقایسات زوجی جمعآوری شد و مبنای تحلیل قرار گرفت. در این پژوهش از تحلیل عاملی تأییدی جهت دستهبندی شاخصهای عملکردی پرستاران بر رضایتمندی مراجعهکنندگان و از رویکرد ترکیبی فرآیند تحلیل شبکهای جهت رتبهبندی شاخصهای عملکردی استفاده شد. همچنین از دیمتل برای بررسی روابط علت و معلولی معیارهای رضایتمندی مراجعهکنندگان استفاده شد.
یافتهها: پنج شاخص عملکردی شامل عوامل محسوس، پاسخگویی، قابلیت اطمینان، تضمین و همدلی بر رضایتمندی مراجعهکنندگان موردبررسی قرار گرفت. معیار کیفیت درک شده دارای بیشترین تأثیر و اهمیت در بین معیارهای رضایتمندی مراجعهکنندگان بود (0.995). شاخصهای قابلیت اطمینان (0.431)، پاسخگویی (0.160)، تضمین (0.148)، همدلی (0.131) و عوامل محسوس (0.128) به ترتیب در رتبههای بعدی قرار گرفتند.
بحث و نتیجهگیری: باوجود شباهتها و تفاوتهای میان نظرات خبرگان و مراجعهکنندگان، مدیران و متولیان پرستاری بیمارستانهای خصوصی باید به هر دو منبع اطلاعاتی (خبرگان و مراجعهکنندگان) در تصمیمگیری در خصوص ارتقاء رضایت مراجعهکنندگان از خدمات این مراکز توجه کنند و با استفاده از اولویتهای بهدستآمده به برنامهریزی جهت تقویت و اصلاح نابسامانیها بپردازند.
 
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
مدیریت پرستاری