Khanjari S, Derakhshanfar H, Haghani S, Yadegari N. COMPARISON OF THE EFFECTIVENESS OF CHILDREN'S CARDIOPULMONARY RESUSCITATION TRAINING WITH TWO METHODS OF SMARTPHONE APPLICATION AND SIMULATION ON NURSES' SKILLS. Nursing and Midwifery Journal 2023; 20 (10) :794-805
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4659-fa.html
خنجری صدیقه، درخشان فر حجت، حقانی شیما، یادگاری ندا. مقایسه اثربخشی آموزش احیای قلبی ریوی کودکان با دو روش اپلیکیشن کاربردی گوشی هوشمند و شبیهسازی بر مهارت پرستاران. مجله پرستاری و مامایی. 1401; 20 (10) :794-805
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4659-fa.html
1- دانشیار، گروه پرستاری کودکان، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه طب اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3- مربی، گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
4- کارشناسی ارشد، پرستاری کودکان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، nedayadegary91@gmail.com
چکیده: (309 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: آموزش پرستاران و ضرورت بهروز شدن روند عملیات احیای قلبی-ریوی بخصوص در کودکان از اهمیت بالایی برخورداراست. بر این اساس این مطالعه باهدف تعیین اثربخشی آموزش احیای قلبی- ریوی کودکان به دو روش اپلیکیشن کاربردی گوشی هوشمند و شبیهسازی بر مهارت پرستاران صورت گرفت.
مواد و روشها: این مطالعه از نوع نیمه تجربی بود که بر روی 90 نفر از پرستاران شاغل در دو بیمارستان وابسته به سازمان تأمین اجتماعی تهران در سال 1399 انجام گرفته است. پرستاران بهصورت تصادفی در گروه شبیهسازیشده و اپلیکیشن کاربردی گوشی هوشمند قرار گرفتند. در این مطالعه یک اپلیکیشن کاربردی توسط تیم تحقیق طراحی شد تا محتوای آموزشی بر روی گوشی شرکتکنندگان در مطالعه نصب شود و اجرای مطالعه به دو روش انجام گیرد. از چکلیست احیای قلبی-ریوی انجمن قلب آمریکا سال 2015 برای تعیین مهارت پرستاران قبل از مداخله و چهار هفته بعد از مداخله استفاده گردید. سپس با استفاده از نسخه SPSS18 آزمونهای کای دو، تی مستقل، تی زوجی و آنــالیز کوواریانس استفاده شد.
یافتهها: قبل از مداخله بین دو گروه ازنظر میانگین نمره مهارت احیای قلبی-ریوی اختلاف معناداری وجود نداشت، اما چهار هفته بعد از آموزش این اختلاف معنیدار بود (014/0=(P. افزایش نمره مهارت احیای قلبی-ریوی کودکان بهصورت درونگروهی نیز در پرستاران گروه اپلیکیشن کاربردی گوشی هوشمند بهصورت معنیداری از گروه شبیهسازی بیشتر بود (008/0=P).
نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده مؤثرتر بودن اجرای اپلیکیشن کاربردی گوشی هوشمند بر مهارت پرستاران در اجرای احیای قلبی-ریوی کودکان است. لذا، این روش بهعنوان راهکـاری کمهزینهتر و قابلدسترستر بـرای ارتقـای عملکرد پرستاران در رابطه با احیای قلبی-ریوی کودکان توصیه میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری