دوره 20، شماره 7 - ( مهر 1401 )                   جلد 20 شماره 7 صفحات 588-580 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jolfaei R, Baghaei R, Khorami Markani A, Alinejad V. THE EFFECT OF EDUCATION BASED ON ENCOURAGE AUTONOMOUS SELF-ENRICHMENT (EASE) PROGRAM ON MEDICATION ADHERENCE OF THE PATIENTS WITH STROKE. Nursing and Midwifery Journal 2022; 20 (7) :580-588
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4711-fa.html
جلفائی رضا، بقایی رحیم، خرمی مارکانی عبدالله، علی نژاد وحید. تأثیر آموزش مبتنی بر برنامه تشویق استقلال و خود غنی‌سازی (EASE) بر تبعیت دارویی بیماران مبتلا به سکته مغزی. مجله پرستاری و مامایی. 1401; 20 (7) :580-588

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4711-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- استاد پرستاری، مرکز تحقیقات ایمنی بیمار، پژوهشکده تحقیقات علوم بالینی، گروه داخلی جراحی دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
3- دانشیار، دانشکده علوم پزشکی خوی، خوی، ایران
4- استادیار آمار زیستی، گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (1401 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: سکته مغزی دومین دلیل ناتوانی و معلولیت و سومین دلیل مرگ‌و‌میر بعد از بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها هست که منجر به تغییرات عمده‌ای در شیوه زندگی بیماران می‌شود. عوارض این بیماری باعث کاهش رفتارهای خود مراقبتی شده است. بر اساس شواهد استفاده از برنامه‌ها و مداخلاتی همچون آموزش خودمدیریتی می‌تواند کمک‌کننده باشد. لذا مطالعه حاضر باهدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر برنامه تشویق استقلال و خود غنی‌سازی بر تبعیت دارویی بیماران بازمانده از سکته مغزی در سال 1400 انجام شد.
مواد و روش‌ کار: پژوهش حاضر یک تحقیق نیمه تجربی است که در آن از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل و مداخله استفاده شد. تعداد 55 نفر از بیماران بازمانده از سکته مغزی با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و به روش تصادفی به دو گروه کنترل (28 نفر) و مداخله (27 نفر) تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل فرم اطلاعات جمعیت شناختی بیماران و مقیاس تبعیت دارویی موریسکی بود. مداخله، شامل اجرای برنامه آموزش به روش برنامه تشویق استقلال و خود غنی‌سازی به مدت 12 هفته در منزل بیماران به‌صورت چهره به چهره در حضور مراقب اصلی بیمار بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 22 و آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. سطح معنی‌داری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد که میزان تبعیت دارویی در بیماران گروه کنترل و مداخله در قبل از آموزش، تفاوت معناداری ازنظر آماری نداشت (05/0p>)، اما بعد از مداخله، اختلاف معنی‌داری ازنظر آماری مشاهده شد (05/0p<).
بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر، مشخص گردید که آموزش برنامه تشویق استقلال و خود غنی‌سازی در این بیماران مؤثر است. لذا مسئولین سیستم بهداشت و درمان باید راهکارهای مناسبی برای برنامه تشویق استقلال و خود غنی‌سازی این بیماران و آموزش خانواده‌های آنان و مشارکت فعال آن‌ها در زمینه مراقبت از این بیماران اتخاذ نمایند تا بتوان سطح کیفیت زندگی این بیماران را ارتقاء داد و از بستری شدن‌های مجدد و مرگ‌و‌میر آن‌ها تا حد امکان، پیشگیری کرد.
متن کامل [PDF 448 kb]   (715 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb