دوره 21، شماره 3 - ( 3-1402 )                   جلد 21 شماره 3 صفحات 194-184 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khaledi A, Javadzade H, Marzban M, Reisi M. THE EFFECT OF EDUCATIONAL INTERVENTION BASED ON HEALTH BELIEF MODEL ON VOLUNTARY HIV TESTING IN COUPLES REFERRING TO THE PRE-MARRIAGE COUNSELING CENTER OF BUSHEHR: A WEB-BASED STUDY. Nursing and Midwifery Journal 2023; 21 (3) :184-194
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4757-fa.html
خالدی علی، جوادزاده سیدهمام الدین، مرزبان مریم، رئیسی مهنوش. تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور سلامت بر انجام داوطلبانه آزمایش HIV در زوج‌های مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره قبل از ازدواج شهر بوشهر: مطالعه‌ای مبتنی بر وب. مجله پرستاری و مامایی. 1402; 21 (3) :184-194

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4757-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، ‌دانشگاه علوم پزشکی بوشهر،‌ بوشهر، ایران
2- استادیار آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر،‌ بوشهر، ایران
3- دانشیار اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر،‌ بوشهر، ایران
4- استادیار آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر،‌ بوشهر، ایران (نویسنده مسئول) ، reisi_mr@yahoo.com
چکیده:   (1776 مشاهده)

پیش‌زمینه و هدف: اگرچه تاکنون درمان قطعی برای بیماری ایدز کشف نشده، اما با تشخیص زودهنگام و استفاده از داروهای فعلی، این بیماری قابل کنترل است. لذا مطالعه حاضر باهدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی تحت وب و مبتنی بر الگوی باور سلامت بر انجام آزمایش HIV در زوج های داوطلب ازدواج شهر بوشهر انجام گرفت.
مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر یک پژوهش نیمه تجربی بود که بر روی 122 نفر از زوج‌های داوطلب ازدواج (61 زوج گروه مداخله و 61 زوج گروه کنترل) مراجعه‌کننده به مرکز نبی اکرم شهر بوشهر انجام گرفت. گروه کنترل آموزشها و خدمات روتین مرکز را دریافت نمودند و گروه مداخله علاوه بر موارد فوق، آموزش مبتنی بر سازه‌های الگوی باور سلامت را از بستر وب دریافت نمودند. اطلاعات افراد مورد مطالعه توسط پرسشنامه‌ای مشتمل بر سه بخش اطلاعات جمعیت شناختی، سازه‌های مربوط به الگوی باور سلامت و سؤالی جهت سنجش رفتار، گردآوری گردید. بعد از جمع‌آوری داده‌ها، تجزیه و تحلیل توسط نرم‌افزار STATA نسخه 15 انجام و سطح معنی‌داری آزمون های آماری 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته‌ها: در گروه مداخله در خصوص آگاهی و تمامی سازه‌ها به‌جز شدت درک شده قبل و بعد از مداخله تفاوت آماری معناداری وجود داشت) 001/0P< )، در حالی که در گروه کنترل پس از مداخله نسبت به قبل از مداخله در خصوص هیچکدام از متغیرها تفاوت آماری معناداری دیده نشد) 001/0P> ). تغییرات در میانگین نمرات آگاهی و تمامی سازه‌ها بین دو گروه در طی دوران مطالعه تفاوت آماری معناداری داشت و در گروه مداخله بیشتر بود) 001/0P< ). در خصوص اقدام به انجام آزمایش HIV، نیز پس از مداخله آموزشی بین دو گروه مداخله و کنترل تفاوت آماری معناداری وجود داشت و در گروه مداخله اقدام برای انجام آزمایش HIV، به‌طور معناداری بیشتر بود.
بحث و نتیجه‌گیری: آموزش مبتنی بر الگوی باور سلامت و تحت وب جهت ترغیب زوجهای جوان برای تشخیص زودرس بیماری ایدز موثر بوده و می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

متن کامل [PDF 709 kb]   (1039 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت

فهرست منابع
1. Sekoni OO, Aderibigbe SA, Akande TM. Effect of health education on willingness to undergo HIV screening among antenatal attendees in a teaching Hospital in North Central Nigeria. Biomed Res Int 2014;14(2):7. [DOI:10.1155/2014/456069] [PMID] [PMCID]
2. Khani Jeihooni A, Arameshfard S, Hatami M, Mansourian M, Kashfi SH, Rastegarimehr B, et al. The Effect of Educational Program Based on Health Belief Model about HIV/AIDS among High School Students. Int J Pediatr 2018;6(3):7285-96. [URL]
3. World Health Organization. HIV and AIDS 2023 [Available from: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/hiv-aids. [URL]
4. Mansouri A, Shahramian I, Salehi H, Kord N, Khosravi F, Heidari MA. Effect of Sexual Health Education Based on Health Belief and Pender Health Promotion Models on the Sexual Function of Females with Type II Diabetes. J Diabetes Nurs 2020;8(1):992-1001. [Google Scholar]
5. Behzadpour M, Khanjani N. The prevalence of different human immunodeficiency virus transmission routes and knowledge about AIDS in infected people with HIV in Sirjan. J Fasa Univ Med Sci 2012;2(1):45-52. [Google Scholar]
6. Ministry of Health and Medical Education. HIV / AIDS Progress Report in the Islamic Republic of Iran. 2014.http://www.behdasht.gov.ir/. [URL]
8. Sobieski M, Przystupski D, Korzeniewska A, Kwiatkowski S, Górska A, Kotowski K, et al. A review of current literature on the diagnosis, prophylaxis and treatment of HIV/AIDS. World Sci News 2018;110:129-46. [URL]
9. Kabiru C, Beguy D, Crichton J, E Z. HIV/AIDS among youth in urban informal (slum) settlements in Kenya: what are the correlates of and motivations for HIV testing? J BMC Public Health 2011;11(1):685. [DOI:10.1186/1471-2458-11-685] [PMID] [PMCID]
10. Anderson JE, Chandra A, Mosher WD. HIV Testing in the United States. US Department of Health and Human Services, Centers for Disease Control and Prevention, National Center for Health Statistics; 2005. [URL]
11. Shokoohi M, Noori A, Karamouzian M, Sharifi H, Khajehkazemi R, Fahimfar N, et al. Remaining gap in HIV testing uptake among female sex workers in Iran. AIDS Behav 2017;21(8):2401-11. [DOI:10.1007/s10461-017-1844-0] [PMID] [PMCID]
12. Babaie M. An Introduction to e-learning. 1, editor. Tehran: Iranian Institute of Information Science and Technology, Chapar; 2010. [URL]
13. Javadzade H, Larki A, Tahmasebi R, Reisi M. A Theory-Based Self-Care Intervention with the Application of Health Literacy Strategies in Patients with High Blood Pressure and Limited Health Literacy: A Protocol Study. Int J Hypertens 2018;8(3):11. PMID: 30112196. [DOI:10.1155/2018/4068538] [PMID] [PMCID]
14. Hazavehei S, Dashti S, Moeini B, Faradmal J, Shahrabadi R, Yazdi A. Factors related to self-care behaviors in hypertensive individuals based on Health Belief Model. Koomesh 2015;17(1):37-44. [URL]
15. Lockyer L, Patterson J, Harper B. Measuring Effectiveness of Health Education in a Web‐based Learning Environment: a preliminary report. High Educ Res Dev 1999;18(2):233-46. [DOI:10.1080/0729436990180206]
16. Soltani K, Tavafian S, Vakili M. Influence of educational program based on Health Belief Model in health beliefs in AIDS among students. Armaghane-Danesh 2014;19(9):789-807. 2014;19(9):807-789. [URL]
17. Pirzadeh A, Sharifirad GR. Effect of educational program on knowledge and health belief model structures about acquired immune deficiency syndrome (AIDS) among high school female student in Isfahan, Iran. GOUMS. 2012;14(3):66-71. [Google Scholar]
18. Jadgal KM, Alizadeh Siuki H, Shamaian Razavi N. The using of health belief model on AIDS preventive behaviors among health volunteers. J Res Health 2015;5(1):58-64. [Google Scholar]
19. Jadranin Ž, Dedić G, Vaughan F, Grillo MP, Šuljagić V. The impact of an educational film on promoting knowledge and attitudes toward HIV in soldiers of the Serbian Armed Forces. Vojnosanit Pregl 2015;72(7):569-75. [DOI:10.2298/VSP140226042J] [PMID]
20. Vakili M M, Hidarnia A, Niknami S, N. MS. Effect of Communication Skills Training on Health Belief Model Constructs about AIDS in Zanjan Health Volunteers (2010-11). J adv med biomed 2011;19(77):78-93. [Google Scholar]
21. Sadeghi R, Mazloomy SS, Hashemi M, Rezaeian M. The Effects of an Educational Intervention Based on the Health Belief Model to Enhance HIV-Preventive Behaviors among Male Barbers in Sirjan. J Rafsanjan Univ Med Sci 2016;15(3):235-46. [Google Scholar]
22. Rahmati F, Niknami SH, Aminshokravi F, Ahmadi F, Jafari M, Rahnema P. The implication of health belief model in planning educational programmes for preventing HIV/AIDS among university students. Payesh 2009;8(4):349-59. [Google Scholar]
23. Abbaszadeh A, Borhani F, Asadi N. Effects of health belief model-based video training about risk factors on knowledge and attitude of myocardial infarction patients after discharge. J Res Med Sci 2011;16(2):195-9. [PMCID]
24. Kyrychenko P, Kohler C, Sathiakumar N. Evaluation of a school-based HIV/AIDS educational intervention in Ukraine. J Adolesc Health 2006;39(6):900-7. [DOI:10.1016/j.jadohealth.2006.06.006] [PMID]
25. kharazi S, Peyman N. The effect of educational intervention based on health belief model on the promotion of AIDS prevention behaviors in high school girls in Mashhad. Health Serv Res 2017;13(1):18-4. [Google Scholar]
26. Karimi M, Ghofranipor F, Heidarnia A. The Effect of Health Education Based on Health Belief Model on Preventive Actions of AIDS on Addict in Zarandieh. J Guilan Univ Med Sci 2009;18(70):64-73. [URL]
27. Karimi M. The application of health belief model on knowledge, attitude and Zarandiye hairdressers practices to AIDS. Twelfth national conference on environmental health, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, School of public health: Twelfth National Conference 2009. [URL]
28. Sunthornsup W, Vilaiyuk S, Soponkanaporn S. Effect of educational brochure compared with video on disease-related knowledge in patients with juvenile idiopathic arthritis: A randomized controlled trial. Front Pediatr 2022;9(10):1048949. [DOI:10.3389/fped.2022.1048949] [PMID] [PMCID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb