دوره ۲۱، شماره ۱۱ - ( بهمن ۱۴۰۲ )                   جلد ۲۱ شماره ۱۱ صفحات ۸۹۷-۸۸۷ | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghaderpanah A, Ajudani F, Ghasemzadeh N. INVESTIGATING THE LEVEL OF SOCIALIZATION AND PROFESSIONAL IDENTITY OF NURSING STUDENTS IN URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES. Nursing and Midwifery Journal 2024; 21 (11) :887-897
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4936-fa.html
قادرپناه آروین، آجودانی فردین، قاسم زاده نازآفرین، اسماعیلی ذبیحی رقیه. بررسی سطح جامعه‌پذیری و هویت‌حرفه‌ای دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله پرستاری و مامایی. ۱۴۰۲; ۲۱ (۱۱) :۸۸۷-۸۹۷

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-۱-۴۹۳۶-fa.html


۱- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری داخلی جراحی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
۲- استادیار، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
۳- دکترای تخصصی اخلاق پزشکی، گروه اخلاق پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه،
۴- مربی گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
چکیده:   (۱۲۳۹ مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: امروزه با حرفه‌ای‌شدن پرستاری و افزایش نیاز جامعه به پرستاران حرفه‌مند، مفهوم هویت‌حرفه‌ای به‌عنوان عامل‌کلیدی و تاثیرگذار برکیفیت مراقبت پرستاری و بازگشت سلامتی بیماران مورد توجه قرار گرفته است. دانشجویان پرستاری به موازات حرفه‌ای شدن ارزش‌ها، هنجارها، رفتارها و مهارت‌های مناست با حرفه را طی فرآیند جامعه‌پذیری‌حرفه‌ای، که اولین گام‌های آن از دوره دانشجویی آغاز می‌شود، درونی‌سازی می‌کنند که برای تحقق نقش‌های حرفه‌ای آنان در آینده و رشد هویت حرفه‌ای‌شان حیاتی است. بنابراین مطالعه حاضر باهدف تعیین سطح جامعه‌پذیری و هویت‌حرفه‌ای دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1401 انجام گرفت.
مواد و روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع مقطعی-همبستگی است که 110 نفر از دانشجویان پرستاری‌ترم های 4 تا 8 به‌عنوان نمونه پژوهش به روش نمونه‌گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های جامعه‌پذیری‌حرفه‌ای و هویت‌حرفه‌ای که روایی و پایایی انها مورد تأیید قرار گرفته بود، استفاده شد. داده‌ها با آمارهای توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 تجزیه تحلیل شدند.
یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمره‌کلی‌جامعه‌پذیری‌حرفه‌ای شرکت کننده‌ها 75/31± 57/137 بود. میانگین و انحراف معیار در حیطه ارزش گذاری و شناخت از حرفه 17/9±60/36، حیطه مهارت‌های حرفه‌ای 64/25± 27/56، حیطه مدیریت و سیاست‌های سازمانی 58/8± 74/35، حیطه ارتباطات بین فردی 26/3± 50/9 می‌باشد. نمره‌کلی هویت‌حرفه‌ای شرکت‌کننده‌ها 26/8± 13/50 بود.
نتیجه‌گیری: سطح جامعه‌پذیری دانشجویان در حیطه ارزش‌گذاری و شناخت از حرفه، حیطه مدیریت و سیاست‌های سازمانی و حیطه ارتباطات بین فردی متوسط و در حیطه مهارت‌های‌حرفه‌ای ضعیف، می‌باشد. سطح‌کلی جامعه‌پذیری‌حرفه‌ای بیشتر شرکت‌کنندگان در پژوهش متوسط بود. وضعیت کلی هویت‌حرفه‌ای شرکت‌کننده‌ها متوسط بود. براساس
یافته‌های حاصل از پژوهش، پیشنهاد می‌شود با تحلیل فرآیندها و اقدامات مرتبط، سطح هویت و جامعه پذیری حرفه‌ای دانشجویان را به‌عنوان پایه‌عملکردی مراقبت از بیمار ارتقا داد.

متن کامل [PDF 527 kb]   (۹۲۴ دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

فهرست منابع
1. Matthews J, Bialocerkowski A, Molineux M. Professional identity measures for student health professionals-a systematic review of psychometric properties. BMC Med Educ 2019;19(1):1-0. [DOI:10.1186/s12909-019-1660-5] [PMID] []
2. Browne C, Wall P, Batt S, Bennett R. Understanding perceptions of nursing professional identity in students entering an Australian undergraduate nursing degree. Nurse Educ Pract 2018;32(1):90-6. [DOI:10.1016/j.nepr.2018.07.006] [PMID]
3. Wu C, Palmer MH, Sha K. Professional identity and its influencing factors of first-year post-associate degree baccalaureate nursing students: A cross-sectional study. Nurse Educ Today 2020;84(1):104227. [DOI:10.1016/j.nedt.2019.104227] [PMID]
4. Mei XX, Wang HY, Wu XN, Wu JY, Lu YZ, Ye ZJ. Self-efficacy and professional identity among freshmen nursing students: a latent profile and moderated mediation analysis. Front Psychol 2022;13(1):1-9. [DOI:10.3389/fpsyg.2022.779986] [PMID] []
5. Chen Y, Zhang Y, Jin R. Professional identity of male nursing students in 3-year colleges and junior male nurses in China. Am J Men Health 2020;14(4):1557988320936583. [DOI:10.1177/1557988320936583] [PMID] []
6. Sun L, Gao Y, Yang J, Zang XY, Wang YG. The impact of professional identity on role stress in nursing students: A cross-sectional study. Int J Nurs Stud 2016; 63 (1):1-8. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2016.08.010] [PMID]
7. Maginnis C. A discussion of professional identity development in nursing students. J Persp Appl Acad Pract 2018;6(1):1-9. [DOI:10.14297/jpaap.v6i1.302]
8. Wu C, Palmer MH, Sha K. Professional identity and its influencing factors of first-year post-associate degree baccalaureate nursing students: A cross-sectional study. Nurse Educ Today 2020;84(1):104227. [DOI:10.1016/j.nedt.2019.104227] [PMID]
9. Guo B, Zhao L, Gao Y, Peng X, Zhu Y. The status of professional identity and professional self-efficacy of nursing students in China and how the medical documentaries affect them: A quasi-randomized controlled trial. Int J Nurs Stud 2017;4(2):152-7. [DOI:10.1016/j.ijnss.2017.03.006] [PMID] []
10. Hosseini S, Vahidi M, Mahram B, Nnamdar AH, Zarghi N. Professional identity development in nursing students: Eisner's evaluation model. Res Dev Med Educ 2014;3(1):37-43. [Google Scholar]
11. Matsumori N, Kageyama Y. Literature Review of Nursing Education Promoting Professional Socialization among Nursing Students. Open J Nurs 2021;11(10):828-46. [DOI:10.4236/ojn.2021.1110069]
12. Kim SY, Shin YS. Structural model of professional socialization of nursing students with clinical practice experience. J Nurs Educ 2020;59(3):133-41. [DOI:10.3928/01484834-20200220-03] [PMID]
13. Noohi E, Ildarabadi E, Fakhrbarati M. Relationship between Professional Confidence and Professional Socialization among Nursing Students: A cross-sectional study. Prensa Med Argent 2020;106:5. [DOI:10.47275/0032-745X-231]
14. Hunter K, Cook C. Role‐modelling and the hidden curriculum: New graduate nurses' professional socialisation. J Clin Nurs 2018;27(15-16):3157-70. [DOI:10.1111/jocn.14510] [PMID]
15. Shuval JT, Adler I. The role of models in professional socialization. Soc Sci Med A 1980;14(1):5-14. [DOI:10.1016/0160-7979(80)90003-X]
16. Darban F, Safarzai E, tirgary b, Mangolian shahrebabaki P, farokhzadian j. Barriers and Facilitators of Professional Socialization in Nursing: A Systematic Review. Sci J Kurdistan Univ Med Sci 2020;25(1):62-75. [DOI:10.52547/sjku.25.1.62]
17. Bishive moghaddam S, Mousavi S, Majde Teimouri Z, Ghanbari Khanghah a, Kazemnezhad Leili e. Survey of nursing students professional socialization in the Guilan University of Medical Sciences. J Holist Nurs Midwifery 2016;26(2):19-28. [Google Scholar]
18. Hao YF, Niu HJ, Li LP, Yue SJ, Liu XH. Measurement of professional identity in Chinese nursing students. Int J Nurs Sci 2014;1(2):137-44. [DOI:10.1016/j.ijnss.2014.05.002]
19. Haghighat S, Borhani F, Ranjbar H. Is there a relationship between moral competencies and the formation of professional identity among nursing students? BMC Nurs 2020;19:49. [DOI:10.1186/s12912-020-00440-y] [PMID] []
20. Ehsani Farid E, Peikari HR, Golshiri P. Correlation of professional identity dimensions with role stress in nurses. J Health Promot Manag 2019;8(5):1-8. [Google Scholar]
21. Mao A, Lu S-e, Lin Y, He M. A scoping review on the influencing factors and development process of professional identity among nursing students and nurses. J Prof Nurs 2021;37(2):391-8. [DOI:10.1016/j.profnurs.2020.04.018] [PMID]
22. Kelly J, Watson R, Watson J, Needham M, Driscoll LO. Studying the old masters of nursing: A critical student experience for developing nursing identit. Nurse Educ Pract 2017;26:121-5. [DOI:10.1016/j.nepr.2017.06.010] [PMID]
23. Marañón AA, Pera MPI. Theory and practice in the construction of professional identity in nursing students: A qualitative study. Nurse Educ Today 2015;35(7):859-63. [DOI:10.1016/j.nedt.2015.03.014] [PMID]
24. Raisi Z, Salimian F, Najari R, Amirkhani A. The relationship between organizational socialization and commitment among nurses in Shariati Hospital, Isfahan, Iran. Health Inf Manag 2011;8(8):1104-11. [Google Scholar]
25. Shahim A,Lotfi M,Rahmani A.,Nursing students professional socialization in Tabriz University od medical scinces.Tabriz Nurs Midwifery J 2010;20(5):19-25. [URL]
26. Zandi K, Amani S. The relationship between organizational socialization and organizational indifference in nurses. Q J Nurs Manag 2018;6(3):9-16. [DOI:10.29252/ijnv.6.3.4.9]
27. Kim EG, Jung MS, Kim JK, You SJ. Factors affecting new graduate nurses' intention on retention in hospitals: Focused on nursing organizational culture, empowering leadership and organizational socialization. J Korean Acad Nurs Adm 2020;26(1):31-41. [DOI:10.11111/jkana.2020.26.1.31]
28. Shin H, Sok S, Hyun KS, Kim MJ. Competency and an active learning program in undergraduate nursing education. J Adv Nurs 2015;71(3):591-8. [DOI:10.1111/jan.12564] [PMID]
29. Bell SA, Rominski S, Bam V, Donkor E, Lori J. Analysis of nursing education in Ghana: Priorities for scaling-up the nursing workforce: Nursing education in Ghana. Nurs Health Sci 2013;15(2):244-9. [DOI:10.1111/nhs.12026] [PMID] []

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb