Hosseinzadeh Younesi E, Ebrahimpour Mouziraji Z. LETTER TO EDITOR: CHALLENGES OF NURSING FACULTY MEMBERS’ PROFESSIONAL LIFE DURING THE DOCTORAL COMMITMENT PERIOD. Nursing and Midwifery Journal 2023; 21 (6) :488-490
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4956-fa.html
حسینزاده یونسی الیاس، ابراهیمپور موزیرجی زینب. نامه به سردبیر: چالشهای زندگی حرفهای اعضای هیئتعلمی پرستاری در دوره تعهدات دکتری. مجله پرستاری و مامایی. 1402; 21 (6) :488-490
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4956-fa.html
1- مرکز تحقیقات پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
2- دانشکده پرستاری بهشهر، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مازندران، ایران (نویسنده مسئول) ، ebrahimpour.z@goums.ac.ir
چکیده: (475 مشاهده)
سردبیر محترم:
اعضای هیئتعلمی از مهمترین سرمایههای مؤسسات آموزش عالی محسوب میشوند و بررسی مسائل آنها حائز اهمیت است (1). این افراد نقش مهمی در بهبود فرایند تدریس، یادگیری، رشد دانشجویان در زمینههای مختلف داشته و منجر به بهبود برون دادهای آموزشی، شغلی، پژوهشی میگردند (2).
مطالعات بیانگر تنش و چالش فراوان در زندگی استادی و کیفیت کاری آنهاست. ازیکطرف راه به سمت تصدی موقعیت آکادمیک یک تجربه پیچیده برای اعضای هیئتعلمی جدید است و ایدئال تلقی میشود. از طرفی دیگر این تجربه شغلی اغلب مملو از احساس غرق شدن و همچنین عدم آمادگی برای برخی مسئولیتها و پویاییهای سازمانی، رویارویی با تعارضهای مربوط به انتظارات و فرهنگها است. درواقع در چنین موقعیتی حفظ تعادل شخصی و مراقبت از خود کاری دشوار است (3).
نخستین روزهای تجربه کاری برای هر فرد دلهرهآور و همراه با فشارهای روانـی است. فرد باید با شیوهی کاری، محیط و همکاران جدید هماهنگ شود. افراد تازهوارد به محـیط کـاری نمیدانند چه چیزی را از چه کسـی بپرسند. در نتیجه، ممکن است زمان زیادی سپری شود تا سادهترین مسائل را یاد بگیرند(4). بهعنوان هیئتعلمی جدید، افراد در حال تطبیق با موقعیت جدید هستند. مطالعات، تصویری از چالشهای مهمی را ارائه میدهند که اساتید هنگام شروع به کار جدید خود با آن مواجه هستند. سازگاری با زندگی تحصیلی اغلب استرسزا است. نگرانیهای رایج اساتید، مبارزه با کمبود زمان برای انجام همه چیز، عدم اطمینان در مورد آنچه دقیقاً از آنها انتظار میرود، چالشها جهت رسیدن به تعادل بین مسئولیتهای حرفهای و شخصی ازجمله موارد است (5). عضو جدید به درک مأموریت، اهـداف، فلسـفه سازمان، ساختار، فرهنگ، ارزش، فعالیتهای کارکنان، استانداردهای خدمات، قوانین بهداشـت و سلامت همراه با روشها، جداول زمانی، توقعات و انتظارات نیاز دارد تا موجب افزایش حـس وفـاداری و تعلقخاطر عضـو جدیـد بـه سازمان گردد (4). معمولاً 5 سال اول فعالیتهای حرفهای اعضای هیئتعلمی مرحله تبدیل وضعیت و تثبیت جایگاه حرفهای است ک یکی از مهمترین مراحلی است که اعضای هیئتعلمی دانشگاههای کشور در زندگی حرفهای خود دارند (6). زیرا عضـو جدیـد، تـا مرحله آشناسازی هیچ فعالیتی در رابطه با شغل جدید انجام نـداده و تجربهای نیـز در ایـن زمینـه کسب نکرده است، لذا محتوا و شیوه آموزش در پایهریزی فعالیتها و مهارتهای فـردی لازم فوقالعاده مؤثر خواهد بود (4).
در یک مطالعه بر روی دانشگاهیان آمریکایی موضوعاتی را در زندگی جدید هیئتعلمی مانند استرس، زمان، اجتماعی شدن، و ارزیابی اعضای هیئتعلمی جدید، استرس قابلتوجهی را در تطبیق با آن تجربه میکنند. بسیاری گزارش میدهند که زمان زیادی را صرف آمادهسازی برای کلاسهای خود میکنند، اما هنوز اغلب احساس آمادگی نمیکنند و زمان کمی برای پیگیری برنامههای تحقیقاتی مورد انتظار باقی میگذارند (5).
در حرفه پرستاری نیز بعد از سپری شدن دوره دکتری، ایدئالترین شرایط، راه تصدی سمت هیئتعلمی و شروع زندگی آکادمیک است. اما این راه علیرغم وجهه اجتماعی بالا، با چالشها و فراز و نشیبهای فراوانی همراه است. دستوپنجه نرم کردن با مشکلاتی همچون آشنا نبودن با قوانین و شرح وظایف، آشنا نبودن با افراد ردههای مختلف سازمان و چارت سازمانی، ارائه دروس تئوری در ابتدای ورود به عرصه فعالیت، داشتن واحدهای بالینی، زمانبر بودن آمادگی جهت تدریس واحد تئوری، محول شدن واحدهای درسی فراوان (8/16 واحد)، کم بودن نسبت واحدهای درسی با حجم مطالب درسی، چالشهای تقسیم و تخصیص واحدها، نداشتن زمان کافی برای فعالیتهای تحقیقاتی، سردرگم بودن جهت انجام فعالیتهای ارتقاء علمی، محول کردن وظایف فرعی در راستای آموزش مانند استاد مشاوری، آموزش مداوم، حضور در شوراها و جلسات مختلف بدون هیچگونه سابقه حضور در چنین جلساتی، مقایسهشدن و ارزیابی توسط دانشجویان، همکاران، تبعیضهای محیط کاری، عدم پذیرش عضو جدید و شیوههای کاری وی توسط دانشجویان و برخی همکاران ازجمله این موارد است. تلاش در راستای برآورده کردن انتظارات سازمان، همکاران و دانشجویان علاوه بر در نظر گرفتن تعارض زندگی شخصی با محیط کاری، خستگی و تنش روانی قابلملاحظهای به فرد وارد میکند. همه این موارد در صورتی است که عضو جدید هیئتعلمی هیچگونه آموزشی در این راستا ندیده است و بایست اغلب موارد بهصورت آزمونوخطا پیش برود. این موارد میتواند بر قابلیتهای عضو هیئتعلمی و درنهایت کیفیت آموزش تأثیرگذار باشد.
نویسنده ذکر نقلقولی را در اینجا لازم میداند"... نسل تغییر کرده، انتظارات دانشجوها بالاتر رفته، سازمان هم انتظاراتی داره، خب ما تمام روزهای هفته رو درگیرهستیم، صبحها کارآموزی و عصرها هم کلاس و جلسات و غیره، در کنارش مشغله زندگی هم داریم، وقت استراحت نداریم، اوائل خیلی سخته تا روال کاردستمون به یاد و رو غلتک بیفته زمان میبره، از خیلی کارهامون جا میمونیم از کارهای تحقیقاتمون میمونیم واقعاً وقت نمیکنیم....".
با توجه به شرایط تنشزا در سالهای نخست فعالیت حرفهای اساتید و تثبیت جایگاه حرفهای آنها که دوران پایه محسوب میشود، انتظار میرود جهت ورود به عرصه دانشگاه، تمهیداتی در نظر گرفته شود. لذا پیشنهاد میشود قبل از ورود به مرحله تعهدات دوره دکتری مدت کوتاهی را بهعنوان دوره آموزشی سپری نمایند. با نظر به وارد شدن ناگهانی بعد از فارغالتحصیلی به عرصه آموزش میزان واحدهای درسی بهتدریج پایه افزوده شود تا با توجه به توانمندیهای فرد به حدنصاب برسد. در نظر گرفتن یک روز کامل در هفته به فعالیتهای تحقیقاتی جهت برآورده کردن انتظارات پژوهشی سازمان از دیگر راهکارها است. امید است با در نظر گرفتن این موارد جهت افزایش انگیزه اعضای هیئتعلمی جدید، بتوان گامی مؤثر در این زمینه برداشت و به بهبود این شرایط کمک شایانی نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش علوم پزشکی
فهرست منابع
1. Designing and validating professional Capabilities Model of Talented Faculty Members at Comprehensive Universities with Regional Performance level. Res Med Educ 2019;11(3):49-58. http://dx.doi.org/10.29252/rme.11.3.49. [
DOI:10.29252/rme.11.3.49]
2. Jafarzadeh A, Soltani A, Daneshmand B. Faculty Members' Lived Experience of Faculty-Student Interaction in the Academic Environments. Iran J Edu Soc 2021;7(1):193-206. [
Google Scholar]
3. Gosling DR, Chae NM, Goshorn JR. The tenure-track life: Experiences of new faculty in tenure-track positions. William Mary Educ Rev 2020;7(1):4. [
Google Scholar]
4. Tamassoki M, Ghaderzadeh O, Shirbeigi N. Experience and understanding of university of kurdistan's faculty members from their induction training process and first days of work. Hum Resour Manag J 2015;7(2): 179-20 [
Google Scholar]
5. Yeo M, Bennett D, McNichol JS, Merkley C. New Faculty Experience in Times of Institutional Change. Can J Higher Edu 2015;45(4):283-97. [
DOI:10.47678/cjhe.v45i4.184576]
6. Jamalizadeh B, Nasresfahani A, Nili M. The model of the career cycle of faculty members and their required competencies in each stage. J Res Teach 2019;7(3):179-59. [
Google Scholar]