peyman A, Shishegar F. Comparison effect of breast feeding education on knowledge and function of cesarean and normal vaginal delivery mothers. Nursing and Midwifery Journal 2007; 5 (4) :53-63
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-50-fa.html
چکیده: (12482 مشاهده)
زمینه و هدف: سازمان جهانی بهداشت جهت نیل به هدف جمعیت سالم تا سال 2010 بر شروع شیر دهی بلافاصله پس از زایمان تأکید نموده است. تغذیه با شیر مادر در سلامت جسمی و عقلانی کودک بسیار موثر بوده و مانع مرگ و میر کودکان به علت سوء تغذیه شده همچنین منجر به کاهش عفونتهای تنفسی و اسهال میشود. از سوی دیگر مادرانی که فرزندان خود را با شیر خودشان تغذیه میکنند ریسک ابتلا به سرطان پستان و تخمدان در آنها کمتر میشود. بنا براین مصمم شدیم تا تأثیر کلاسهای آموزش تغذیه با شیر مادر را بر آگاهی و عملکرد مادران دردو گروه زایمان طبیعی و سزارین مورد بررسی قرار دهیم. روش بررسی: مطالعه به روش نیمه تجربی بوده، جامعه مورد پژوهش شامل 420 نفر ازمادران نخست زا بودند که در بیمارستان بوعلی پذیرش شدند.آنها در طی بارداری 2 مرتبه درکلاس هایی که با هدف آموزش فواید تغذیه با شیر مادر و همچنین آموزش عملی چگونگی شیردهی تشکیل می شد شرکت نمودند، تعداد 177 نفر زایمان طبیعی داشته و 243 نفر از آنان به روش سزارین فارغ شدند. پس اززایمان عملکرد آنان با حضور مستقیم پژوهشگر و میزان آگاهی آنان با تکمیل پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت و دادهها از طریق نرم افزار آماری spss تجزیه وتحلیل شد. یافته ها: بر طبق نتایج این مطالعه برنامههای مستقیم و مستمر آموزشی شیر مادر در ارتقاء میزان آگاهی مادران بسیار موثر میباشد ولیکن عملکرد مادران در گروه زایمان طبیعی که 2/42 درصد از کل مادران را شامل می شد ، بهتر از عملکرد مادران سزارینی بود (05/0 > p ). نتیجه گیری: بر خلاف مطالعات قبلی آموزش مداوم شیر دهی درطول بارداری دارای تأثیر بسزایی در افزایش آگاهی مادران هر دو گروه زایمان طبیعی و سزارین است. در حالیکه مادران سزارینی به علت درد پس از زایمان قادر به اجرای صحیح شیردهی نبوده و دارای عملکرد ضعیف نسبت به گروه مادران زایمان طبیعی میباشند .
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری