دوره 21، شماره 10 - ( 10-1402 )                   جلد 21 شماره 10 صفحات 803-789 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Valizadeh L, Vasli P, Yadegar Tirandaz S. COMPARATIVE STUDY OF COMMUNITY HEALTH NURSING MASTER'S EDUCATION PROGRAM IN IRAN AND UNIVERSITY OF CALIFORNIA SAN FRANCISCO. Nursing and Midwifery Journal 2023; 21 (10) :789-803
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5005-fa.html
ولی زاده لیلا، وصلی پروانه، یادگار تیرانداز شیما. مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه در ایران با دانشگاه کالیفرنیا/سان‌فرانسیسکو (UCSF). مجله پرستاری و مامایی. 1402; 21 (10) :789-803

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5005-fa.html


1- استاد گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
2- دانشیار گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3- دانشجوی دکترای پرستاری، کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران ، shima.yadegar@yahoo.com
چکیده:   (1467 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: با توجه به اهمیت برنامه آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه در ارائه اثربخش خدمات سلامت و ارتقای سلامت جامعه، مقایسه برنامه‌های آموزشی، برای بررسی و شناسایی نقاط ضعف و قوت برنامه‌های آموزشی در پرستاری ضروری است. لذا مطالعه حاضر، باهدف مقایسه تطبیقی برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه ایران و دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو (UCSF) انجام شد.
مواد و روش‌ها: مطالعه توصیفی تطبیقی حاضر، در سال 1402 در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام‌شده است. طبق این روش، برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با برنامه آموزشی کارشناسی ارشد مصوب دانشگاه UCSF از سایت‌های مربوطه استخراج و با استفاده از الگوی چهار مرحله بردی (Bereday) توصیف، تفسیر، مقایسه و تجزیه تحلیل شدند.
یافته‌ها: دوره پرستاری سلامت جامعه در UCSF در دو زیرشاخه سیاست سلامت و پرستاری سلامت جامعه پیشرفته ارائه می‌شود. راهبردها، فنون آموزشی و نقش‌های دانش‌آموختگان در ایران و UCSF مشترک بودند؛ ولی تعریف رشته، نحوه پذیرش، فلسفه، چشم‌انداز، رسالت، و عناوین دروس کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه تفاوت داشتند.
بحث و نتیجه‌گیری: دوره کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه در آمریکا با توجه به رسالت و هدف دانشگاه کامل‌تر و متناسب با نیاز جامعه ارائه‌شده است. از مهم‌ترین نقاط قوت برنامه در USCF تربیت رهبران متناسب با نقش‌های دانش‌آموختگان برای سیاست‌گذاری و رهبری برنامه‌های ارتقا و حفظ سلامت، برقراری عدالت و شرایط تحصیلی نیمه‌وقت و منعطف بود. لذا بر اساس تجارب کشورهای پیشرفته و بستر جامعه کشورمان، نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را اصلاح کنیم.
 
متن کامل [PDF 506 kb]   (753 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: پرستاری

فهرست منابع
1. Azimi M, Ranjdost S. Task-Based Curriculum From The Nursing Education Experts' Viewpoint: A Phenomenological Study. The J Urmia Nurs Midwifery Fac 2020;17(11):850-61. [URL]
2. AbdollahzadeEstakhry G, Heidarzadeh A, Yazdani S, Taheri Ezbarami z. Identification of top medical school's educational structure in the world. Res Med Edu 2014. [DOI:10.18869/acadpub.rme.6.2.19]
3. Ghorbani A, Karimi F, Sadeghi T. Identifying effective factors on quality of nursing curriculum and their competence. Res Med Edu 2015;7(1):45-53. [DOI:10.18869/acadpub.rme.7.1.45]
4. Farsi Z, Nasiri M, Sajadi SA, Khavasi M. Comparison of Iran's nursing education with developed and developing countries: a review on descriptive-comparative studies. BMC Nurs 2022;21(1):1-19. [DOI:10.1186/s12912-022-00861-x] [PMID] []
5. Shojaee A, Vafadar Z. Comparative-analytic Study of Curriculum of Nursing Ph. D Education System in Iran and Pennsylvania School of Nursing. Res Med Edu 2020;12(3):12-22. [Google Scholar]
6. Cunha CMSLM, Costa ACJS, Henriques MAP. Community health and public health nursing: A systematic literature review. Revista Gestão Saúde 2020;11(2):80-96. [DOI:10.26512/gs.v11i2.29414]
7. Drevdahl DJ, Canales MK. Public health nurses' graduate education decision making processes. J Prof Nurs 2018;34(4):300-7. [DOI:10.1016/j.profnurs.2017.11.012] [PMID]
8. Clancy A, Leahy-Warren P, Day MR, Mulcahy H. Primary Health Care: comparing public health nursing models in Ireland and Norway. Nurs Res Pract 2013;2013(Special Issue):1-9. [DOI:10.1155/2013/426107] [PMID] []
9. Bekemeier B, Walker Linderman T, Kneipp S, Zahner SJ. Updating the definition and role of public health nursing to advance and guide the specialty. Public Health Nurs 2015;32(1):50-7. [DOI:10.1111/phn.12157] [PMID]
10. Ghaffari R, Yazdani S, Alizadeh M, Salek Ranjbarzadeh F. Comparative study: curriculum of undergraduate medical education in Iran and in a selected number of the world's renowned medical schools. Iran J Med Edu 2012;11(7):819-31. [Google Scholar]
11. Matbouei M, Babamohamadi H, Nobahar M. Comparative study of Master's Community Health Nursing in Iran with Chiang Mai University of Thailand. J Nurs Edu 2019;8(4):40-8. [Google Scholar]
12. Azimi M, Ranjdost S, Ebadi N. A Research Synthesis of Task-Based Curriculum In Nursing Education. J Urmia Nurs Midwifery Fac 2020;18(1):69-83. [Google Scholar]
13. Sajadi SA, Mokhtari Nouri J, Rajai N. A comparative study of doctoral nursing education programs in Iran and Japan. Stride Dev Med Edu 2021;18(1):1-6. [Google Scholar]
14. Beck AJ, Boulton ML. The public health nurse workforce in US state and local health departments, 2012. Public Health Reports 2016;131(1):145-52. [DOI:10.1177/003335491613100121] [PMID] []
15. Heidary A, Mazlom R, Ildarabadi E. Nursing's position in health care delivery system in Iran. Iran J Nurs Res 2012;7(25):37-44. [URL]
16. Timm H, Thuesen J, Clark D. Rehabilitation and palliative care: histories, dialectics and challenges. Wellcome Open Res 2021;6(171):1-19. [DOI:10.12688/wellcomeopenres.16979.1] [PMID] []
17. Valizadeh L, Pakpour V, Najafi F, Kianian T. Comparative Study of Community Health Nursing Master's Education Program In IRAN And JOHN HOPKINS School of Nursing. J Urmia Nurs Midwifery Fac 2019;16(12):865-80. [Google Scholar]
18. Ahmadian S, Mokhtari J. A review of the evolution and challenges in nursing role development. Iran J Med Ethics Hist Med 2017;9(6):48-60. [Google Scholar]
19. Hosseinnejad A, Rassouli M, Jahani S, Elahi N, Molavynejad S. Community Health Nursing in Iran: A Review of Challenges and Solutions (An Integrative Review). Public Health Front 2022;10:899211. [DOI:10.3389/fpubh.2022.899211] [PMID] []
20. Association CN. Nursing Statistics Ottawa: https://www.cna-aiic.ca/en/nursing/regulated-nursing-in-canada/nursing-statistics; 2023 [cited 2023]. [URL]
21. Midwifery SoN. Community Health Nursing or public Health Nursing M.Sc Iran nursing.tbzmed.ac.ir: https://nursing.tbzmed.ac.ir; 2023. [URL]
22. Hasani Narenjbaghi S, Valizadeh L, Bagheriyeh F. Comparative study of master's curriculum of neonatal intensive care nursing in Iran and Pennsylvania University of United States. J Urmia Nurs Midwifery Fac 2017;15(7):514-23. [URL]
23. Wojniak J, editor George ZF Bereday (Zygmunt Fijałkowski) and his comparative method in educational research. SHS web of conferences; 2018: EDP Sciences. [DOI:10.1051/shsconf/20184801050]
24. ghanbari afra L, Adib-Hajbaghery M. Comparative Comparison of Iranian Nursing Phd Curriculum With The University of Toronto In Canada, Uc Davis In California, And Manchester In The United Kingdom. J Urmia Nurs Midwifery Fac 2020;18(9):701-14. [Google Scholar]
25. Adick C. Bereday and Hilker: origins of the 'four steps of comparison'model. Comparat Edu 2018;54(1):35-48. [DOI:10.1080/03050068.2017.1396088]
26. nursing U. History: https://nursing.ucsf.edu/about/our-organization/history; 2023. [URL]
27. nursing U. MS Nursing: Health Policy & Public Health: https://healthpolicypublichealth.ucsf.edu/content/ms-nursing-health-policy-public-health; 2023. [URL]
28. nursing U. Mission and Values: https://www.ucsf.edu/about/mission-and-values; 2023. [URL]
29. nursing U. Mission & Goals: https://nursing.ucsf.edu/about/our-organization/mission-goals; 2023. [URL]
30. nursing U. Community Health Systems: https://nursing.ucsf.edu/about/our-organization/departments/community-health-systems#Faculty-Practice-Sites; 2023. [URL]
31. Larsen R, Ashley J, Ellens T, Frauendienst R, Jorgensen‐Royce K, Zelenak M. Development of a new graduate public health nurse residency program using the core competencies of public health nursing. Pub Health Nurs 2018;35(6):606-12. [DOI:10.1111/phn.12528] [PMID]
32. Joolaee S, Amiri SRJ, Farahani MA. Iranian nursing students' preparedness for clinical training: A qualitative study. Nurse Educ Today 2015;35(10):e13-e7. [DOI:10.1016/j.nedt.2015.07.026] [PMID]
33. Shakurnia A, Alijani H, Khajeali N, NiakanKalhori SR. Nursing students motivations and satisfaction, Do the motivation and satisfaction of nursing students change during their study years. J Nurs 2015;13:28-34. [Google Scholar]
34. Young S, Acord L, Schuler S, Hansen JM. Addressing the community/public health nursing shortage through a multifaceted regional approach. Pub Health Nurs 2014;31(6):566-73. [DOI:10.1111/phn.12110] [PMID]
35. Fallahi-Khoshknab M. Comparative Study of Nursing Bachelor program in Iran and CWRU. Dev Strat Med Edu 2022;9(2):73-81. [Google Scholar]
36. Adib Hajbaghery M, Eshraghi Arani N. Assessing nurses' clinical competence from their own viewpoint and the viewpoint of head nurses: A descriptive study. Iran J Nurs 2018;31(111):52-64. [DOI:10.29252/ijn.31.111.52]
37. Arian M, Nobahar M, Babamohamadi H. Comparative study of nursing master's education program in Iran and John Hopkins school of nursing. J Nurs Educ 2018;7(3):34-48. [Google Scholar]
38. ZandMoghadam A. The effect of task based approach on the Iranian ESP learners reading comprehension. Unpublished doctoral dissertation) Tehran: AllameTabatabaei University. 2007. [URL]
39. Ghorbani F, Rahkar Farshi M. Comparison of Master's curriculum of pediatric nursing in Iran and United states. J Nurs Educ 2015;4(3):41-7. [Google Scholar]
40. Kermanshahi S, Memarian R, Heseni A, Zamzam S, Nezamli F. A comparison post-graduate MS curriculum of nursing education in Iran and Canada. J Med Educ Dev 2011;4(6):48-54. [URL]
41. Adib Hajbaghery M. Comparison of philosophy, goals and curriculum of graduate level of nursing education in Iran and other countries. Iran J Med Edu 2002;2(2):8-18. [URL]
42. Baghaei R, Mokhtari L, Hosseinzadegan F, Mihandoust Sd. Comparison study of master of nursing curriculum in Iran, Turkey and Jordan. J Nurs Edu 2018;7(4):9. [DOI:10.52547/ethicnurs.7.1.2.363]
43. Valizadeh L, Zamanzadeh V, Soheili A, Rezagolifam A, Mansouri Arani MR. A comparative study on the neonatal nursing curriculum in IRAN and in McMaster university of CANADA. J Urmia Nurs Midwifery Fac 2018;16(7):475-83. [Google Scholar]
44. Mirzabeigi.Gh, Heidari.Sh, Shirazi.F, Heidari.Sh, Salemi.S. Nursing students' and educators' views about nursing education in Iran. Iran J Nurs Res 2011;6(20):64-74. [Google Scholar]
45. Aghaei M, Roshanzadeh M. Comparison of the educational system and curriculum of masters of pediatric nursing in Iran and Toronto, Canada: A comparative study. Res Med Edu 2018;10(4):61-9. [DOI:10.29252/rme.10.4.61]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb