Ziarat A, Yari Haj Atalo J, Hojati S, mohammadpour Y. LETTER TO EDITOR: SITUATION ANALYSIS AND PRESENTING THE CONTINGENCY MODEL OF INTERPROFESSIONAL EDUCATION IN THE HEALTH SYSTEM. Nursing and Midwifery Journal 2024; 21 (10) :804-808
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5024-fa.html
زیارت آتوسا، یاری حاج عطالو جهانگیر، حجتی سید عبدااله، محمدپور یوسف. نامه به سردبیر: تحلیل موقعیت و ارائه مدل اقتضایی آموزش بین حرفهای در نظام سلامت. مجله پرستاری و مامایی. 1402; 21 (10) :804-808
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5024-fa.html
1- دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز
2- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) ، j.yari@iaut.ac.ir
3- استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب
4- استادیار، مرکز تحقیقات ایمنی بیمار، پژوهشکده تحقیقات بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
چکیده: (331 مشاهده)
فلسفه آموزش بین حرفهای این است که دانشجویان حرفههای مختلف سلامتی یاد بگیرند برای کار مشارکتی و تیمی بهتر آماده شوند. سازمان بهداشت جهانی حمایت جهانی در سال 2010 چارچوب عملی برای آموزش بین حرفهای را منتشر کرد. آموزش بین حرفهای مدعی ارتقاء مهارتهای برقراری ارتباط در حرف سلامتی است که از طریق همکاری و کار تیمی باعث بهبود نتایج بیمار میشود. برای بهبود آموزش بین حرفهای نیاز به چارچوب تئوریکی جامعی است تا سازمانها را در رسیدن به اهداف خود راهنمایی کنند. مطالعات کمی مستقیماً به چارچوب تئوریکی ویژه برای آموزش بین حرفهای پرداختهاند. اکثر مطالعات بر پایه تئوری یادگیری بزرگسالان، نظریههای روانشناختی از رفتار گروهی و رویکردهای کار تیمی و سازماندهی یادگیری میباشند. نقشه مفهومی جامع ارائهشده در مورد آموزش بین حرفهای در این مقاله، میتواند باعث بهبود ارتباط مؤثر، مشارکت و کار تیمی در زمینه مراقبتهای بهداشتی شده و نهایتاً منجر به بهبود یادگیری بالینی دانشجویان و ارتقاء کیفیت مراقبت از بیمار شود.