دوره 21، شماره 10 - ( 10-1402 )                   جلد 21 شماره 10 صفحات 808-804 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ziarat A, Yari Haj Atalo J, Hojati S, mohammadpour Y. LETTER TO EDITOR: SITUATION ANALYSIS AND PRESENTING THE CONTINGENCY MODEL OF INTERPROFESSIONAL EDUCATION IN THE HEALTH SYSTEM. Nursing and Midwifery Journal 2023; 21 (10) :804-808
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5024-fa.html
زیارت آتوسا، یاری حاج عطالو جهانگیر، حجتی سید عبدااله، محمدپور یوسف. نامه به سردبیر: تحلیل موقعیت و ارائه مدل اقتضایی آموزش بین حرفه‌ای در نظام سلامت. مجله پرستاری و مامایی. 1402; 21 (10) :804-808

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5024-fa.html


1- دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز
2- استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران (نویسنده مسئول) ، j.yari@iaut.ac.ir
3- استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب
4- استادیار، مرکز تحقیقات ایمنی بیمار، پژوهشکده تحقیقات بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
چکیده:   (1426 مشاهده)
فلسفه آموزش بین حرفه‌ای این است که دانشجویان حرفه‌های مختلف سلامتی یاد بگیرند برای کار مشارکتی و تیمی بهتر آماده شوند. سازمان بهداشت جهانی حمایت جهانی در سال 2010 چارچوب عملی برای آموزش بین حرفه‌ای را منتشر کرد. آموزش بین حرفه‌ای مدعی ارتقاء مهارت‌های برقراری ارتباط در حرف سلامتی است که از طریق همکاری و کار تیمی باعث بهبود نتایج بیمار می‌شود. برای بهبود آموزش بین حرفه‌ای نیاز به چارچوب تئوریکی جامعی است تا سازمان‌ها را در رسیدن به اهداف خود راهنمایی کنند. مطالعات کمی مستقیماً به چارچوب تئوریکی ویژه برای آموزش بین حرفه‌ای پرداخته‌اند. اکثر مطالعات بر پایه تئوری یادگیری بزرگ‌سالان، نظریه‌های روان‌شناختی از رفتار گروهی و رویکردهای کار تیمی و سازمان‌دهی یادگیری می‌باشند. نقشه مفهومی جامع ارائه‌شده در مورد آموزش بین حرفه‌ای در این مقاله، می‌تواند باعث بهبود ارتباط مؤثر، مشارکت و کار تیمی در زمینه مراقبت‌های بهداشتی شده و نهایتاً منجر به بهبود یادگیری بالینی دانشجویان و ارتقاء کیفیت مراقبت از بیمار شود.

 
متن کامل [PDF 690 kb]   (702 دریافت)    
نوع مطالعه: نامه به سردبیر | موضوع مقاله: آموزش علوم پزشکی

فهرست منابع
1. Final Report of the Special Commission of Inquiry into Acute Care Services in NSW Public Hospitals. NSW Public Hospitals; 2008.
2. Org.uk. [cited 2023 Dec 19]. Available from: http://www.caipe.org.uk/about-us/definingipe/?keywords=definition. [URL]
3. Barr H, Reeves S, Hammick M, Freeth D. Effective Interprofessional education: argument, assumption and evidence. Oxford: Blackwell Publishing; 2005. [DOI:10.1002/9780470776445]
4. Moore D. A journey to take together and with optimism: working with learning disabled people who have complex needs. J Learn Disabil Nurs Health Soc Care 1998;2(3):121-3. http://dx.doi.org/10.1177/146900479800200301 [DOI:10.1177/146900479800200301]
5. Yan J, Gilbert J, Hoffman S, Rodger S, Ishikawa Y. WHO Study Group on Interprofessional Education and Collaborative Practice. J Interprof Care 2007;21(6):587-9. [PMID]
6. Cihc.ca. [cited 2023 Dec 19]. Available from: http://www.cihc.ca/.
7. Thistlethwaite J, Moran M. World Health Organization Study Group on Interprofessional Education and Collaborative Practice. Learning outcomes for interprofessional education (IPE): Literature review and synthesis. J Interprofess Care 2010;24(5):503-13. [DOI:10.3109/13561820.2010.483366] [PMID]
8. Lapkin S, Levett-Jones T, Gilligan C. A systematic review of the effectiveness of interprofessional education in health professional programs. Nurse Educ Today 2013;33(2):90-102. http://dx.doi.org/10.1016/j.nedt.2011.11.006 [DOI:10.1016/j.nedt.2011.11.006] [PMID]
9. Olenick M, Rl S, Jr RA. Interprofessional education: a concept analysis (Review). Advances in Med Educ Pract 2010;1:75-84. [DOI:10.2147/AMEP.S13207] [PMID] []
10. Bandali K, Niblett B, Yeung TPC, Gamble P. Beyond curriculum: embedding interprofessional collaboration into academic culture. J Interprof Care 2011;25(1):75-6. http://dx.doi.org/10.3109/13561820.2010.503948 [DOI:10.3109/13561820.2010.503948] [PMID]
11. Collaborative C. A National Interprofessional Competency Framework. Canadian Interprofessional Health Collaborative. Vancouver; 2010. [URL]
12. Carey JA, Madill A, Manogue M. Communications skills in dental education: a systematic research review. Eur J Dent Educ 2010;14(2):69-78. http://dx.doi.org/10.1111/j.1600-0579.2009.00586.x [DOI:10.1111/j.1600-0579.2009.00586.x] [PMID]
13. Priddis LE, Wells G. Innovations in interprofessional education and collaboration in a West Australian community health organisation. J Interprof Care 2011;25(2):154-5. http://dx.doi.org/10.3109/13561820.2010.486874 [DOI:10.3109/13561820.2010.486874] [PMID]
14. Olson R, Bialocerkowski A. Interprofessional education in allied health: a systematic review. Med Educ 2014;48(3):236-46. http://dx.doi.org/10.1111/medu.12290 [DOI:10.1111/medu.12290] [PMID]
15. Costa Neto SB da, Pereira MG. Interprofessional education in health based on the framework for action on interprofessional education & collaborative practice: A systematic review. In: Psicologia e Saúde: pesquisa, aplicações e estudos interdisciplinares. Editora Científica Digital; 2022:117-34. [DOI:10.37885/220609228]
16. Reeves S, Suter E, Goldman J, Martimianakis T, Chatalalsingh C, Dematteo D. A scoping review to identify organizational and education theories relevant for interprofessional practice and education. Calgary Health Region & QUIPPED-Queen's University Inter-Professional Patient-Centred Education Direction. [Google Scholar]
17. Charles G, Bainbridge L, Copeman-Stewart K, Kassam R, Tiffin S. Impact of an interprofessional rural health care practice education experience on students and communities. J Allied Health. 2008;37(3):127-31. [Google Scholar]
18. De Weerdt S, Corthouts F, Martens H, Bouwen R. Developing Professional Learning Environments: Model and application. Stud Contin Educ 2002;24(1):25-38. http://dx.doi.org/10.1080/01580370220130422 [DOI:10.1080/01580370220130422]
19. Hean S, Craddock D, Hammick M. Theoretical insights into interprofessional education. Med Teach 2012;34(2):158-60. http://dx.doi.org/10.3109/0142159X.2012.643263 [DOI:10.3109/0142159X.2012.643263] [PMID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb