دوره 7، شماره 2 - ( تابستان 1388 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 93-90 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Partoazam H, Mokhtari L, Partoazam H. INVESTIGATION OF FREQUENCY AND INTENSITY OF DEPRESSION AMONG FEMALE HIGH SCHOOL STUDENTS IN KHOY, 2007. Nursing and Midwifery Journal 2009; 7 (2) :90-93
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-56-fa.html
پرتواعظم حمیده، مختاری لیلا، پرتواعظم حبیبه. فراوانی و شدت افسردگی در دختران نوجوان دبیرستان های عادی دخترانه شهر خوی. مجله پرستاری و مامایی. 1388; 7 (2) :90-93

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-56-fa.html


چکیده:   (14434 مشاهده)
پیش زمینه و هدف: از بحرانی ترین دوره های زندگی یک دختر، بلوغ و نوجوانی است که به دنبال آن مسئله شروع قاعدگی مطرح می شود از جمله تغییرات روانی مربوط به دوران قاعدگی، افسردگی است که شایع ترین بیماری روانی زمان حاضر نیز می باشد. افسردگی یک عامل مهم در بروز ناراحتی های عاطفی و افکار مربوط به خودکشی است. هدف از این پژوهش تعیین فراوانی و شدت افسردگی دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهر خوی در سال 1387 می باشد.مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی است که تعداد 216 نفر از دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهر خوی با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها دراین پژوهش پرسش نامه بود که در دو بخش تنظیم شد. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آماری توصیفی و نرم افزار SPSS استفاده شده است.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که 22 درصد دانش آموزان از درجات مختلفی از افسردگی رنج می بردند که در میان دانش آموزان افسرده 16 درصد افسردگی خفیف و 6/4 درصد افسردگی متوسط را داشتند.بحث و نتیجه گیری: عدم تعادل و بی ثباتی عاطفی از بارزترین ویژگی های دوره نوجوانی است و افسردگی یک عامل مهم در بروز ناراحتی های عاطفی و افکار مربوط به خودکشی است و با توجه به این که دختران امروز مادران آینده جامعه می باشند و سلامت روانی آنان پشتوانه تربیت فرزندان سالم خواهد بود لذا می توان از نقش پرستاران در مراکز بهداشتی درمانی و همین طور در آموزش و پرورش به عنوان مشاور در زمینه مسائل و مشکلات بلوغ و دوران نوجوانی استفاده نمود.
واژه‌های کلیدی: افسردگی، دانش آموزان، تست زونگ
متن کامل [PDF 242 kb]   (15659 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb