دوره 9، شماره 6 - ( بهمن- اسفند 1390 )                   جلد 9 شماره 6 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahangrzadeh Rezaei S, Khalilzadeh H. ENHANCING MANAGEMENT OF MOTHERS DURING ADOLESCENCE OF THEIR DAUGHTERS IN GUIDANCE SCHOOLS OF URMIA. Nursing and Midwifery Journal 2012; 9 (6)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-628-fa.html
آهنگرزاده رضایی سهیلا، خلیل زاده حمیده. ارتقاء توانمندی نوجوانان و مادران آنان در مقابله با بحران بلوغ در دختران مدارس راهنمایی تحت پوشش پایگاه تحقیقات جمعیتی ارومیه. مجله پرستاری و مامایی. 1390; 9 (6)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-628-fa.html


چکیده:   (12632 مشاهده)
  ارتقاء توانمندی نوجوانان و مادران آنان در مقابله با بحران بلوغ در دختران مدارس راهنمایی تحت پوشش پایگاه تحقیقات جمعیتی ارومیه     سهیلا آهنگرزاده رضایی [1] * ، حمیده خلیل زاده [2]     تاریخ دریافت 05/05/1390 تاریخ پذیرش 01/07/1390     چکیده   پیش زمینه و هدف: نوجوانی و دوران بلوغ یکی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی انسان است که موجب می‌شود شخص به‌گونه‌ای متفاوت احساس و رفتار کند. بدون تردید سیر تحولات دوران بلوغ تأثیر مستقیمی بر نیازهای جسمی نوجوان از جمله تغذیه، فعالیت‌های جسمی و نیازهای روحی دارد. لذا این مطالعه با هدف ارتقاء توانمندی نوجوانان و مادران آنان در مقابله با بحران بلوغ انجام گرفته است.   مواد و روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی است. نمونه‌های پژوهش شامل 80 مادر و دختر واجد شرایط تحت پوشش پایگاه تحقیقات جمعیتی ارومیه می‌باشند. ابزار گردآوری داده­های پرسش‌نامه استاندارد، تست مقابله با بحران «اندلر و پارکر» بود که مشتمل بر دو بخش می‌باشد که بخش اول مشخصات دموگرافیک، بخش دوم در ارتباط با اهداف طرح تحقیق می‌باشد که در طی پیش آزمون و پس آزمون توسط واحدهای مورد پژوهش تکمیل شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آمار توصیفی – استنباطی (فراوانی، آزمون تی و آزمون ویل کاکسون) استفاده گردید.   یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان داد آموزش در ارتقاء توانمندی دختران در ارتباط با مسائل جسمی در درمانگاه شماره 2 و 3 به‌ترتیب با سطح معنی‌داری 01/0= P ، 04/0= P مؤثر بوده است. ضمناً یافته‌ها نشان داد که آموزش در ارتقاء توانمندی مادران در ارتباط با مسائل تغذیه دوران بلوغ دختران در درمانگاه شماره 2 و در ارتباط با مسائل جسمی در درمانگاه شماره 1 و 2 به‌ترتیب با 01/0= P ، 04/0= P ، 022/0= P مؤثر بوده است. ولی آموزش در ارتباط با مسائل روانی – اجتماعی در هر دو گروه مادران و نوجوانان تأثیر نداشته است.   بحث و نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان داد آموزش می‌تواند با توجه به تغییرات شگرف بلوغ در نوجوانان و والدین آن‌ها، سهم به‌سزایی در کاهش بحران دوران بلوغ ایفا نماید. از آنجا که سلامت جامعه در گرو سلامت خانواده است. لذا پیشنهاد می‌گردد مسئولین محترم، آموزش‌های مستمری را در مدارس راهنمایی و دبیرستانی برای نوجوانان و والدین آن‌ها در ارتباط با تغییرات دوران بلوغ و نحوه مقابله صحیح با این تغییرات برنامه‌ریزی نمایند.   کلید واژه‌ها: نوجوانی، بحران بلوغ، مقابله     دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره نهم، شماره ششم، پی در پی 35، بهمن و اسفند1390، ص 423-417     آدرس مکاتبه: ارومیه، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، تلفن: 09144405765   Email: sorezayee@yahoo.com   [1] کارشناس ارشد آموزش روان پرستاری، هیئت علمی گروه پرستاری داخلی- جراحی دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه (نویسنده مسئول)   [2] کارشناس ارشد پرستاری، هیئت علمی گروه پرستاری داخلی - جراحی دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه
متن کامل [PDF 214 kb]   (4370 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb