 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Vahdat R,  Zeinali A,  Ahmadi Doyran Z. RELATIONSHIP BETWEEN CRITICAL THINKING DISPOSITIONS AND ACADEMIC ACHIVEMENT IN URMIA SECONDARY SCHOOL STUDENTS.  Nursing and Midwifery Journal 2012; 10 (1) 
URL: 
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-744-fa.html   
                    
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    
                    
                    
                    :       (11784 مشاهده)
                    
                    
                      رابطهی بین گرایش تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متوسطه ارومیه     دکتر رقیه وحدت [1] ، دکتر علی زینالی [2] ، زکیه احمدی دویران * [3]     تاریخ دریافت 18/07/1390 تاریخ پذیرش 29/08/1390     چکیده   پیش زمینه و هدف : امروزه صاحب نظران تفکر انتقادی را به عنوان برونداد اصلی آموزش معرفی کرده و تدریس تفکر را نکتهی پایه برای یادگیری به شمار میآورند. این مطالعه به منظور بررسی رابطهی بین گرایش تفکر انتقادی و پشرفت تحصیلی دانشآموزان متوسطه صورت گرفت.   مواد و روش کار : این مطالعه، پیمایشی از نوع همبستگی بر روی 355 دانش آموز متوسطه که در سال تحصیلی 90-89 انجام شد. ابزار گردآوری دادهها آزمون گرایش تفکر انتقادی کالیفرنیا بود. برای تجزیه تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی و آزمون t-test و تحلیل واریانس و نرم افزار spss استفاده شد.   یافتهها: میانگین و انحراف استاندارد نمرهی کل گرایش تفکر انتقادی در دانشآموزان 09/34 ± 60/289 بود. به طوری که حداقل میزان گرایش تفکر انتقادی دانشآموزان مورد مطالعه برابر 190 و حداکثر 398 میباشد. نتایج نشان میدهد بین گرایش به تفکر انتقادی با پیشرفت تحصیلی بر حسب جنسیت، نوع مدرسه، رشته تحصیلی و پایه تحصیلی رابطه معنیداری وجود ندارد.   بحث و نتیجه گیری: در ا ی ن مطالعه حدود نمرهی کل گرایش به تفکر انتقادی دانشآموزان نشان دهندهی گرایش مثبت متوسط آنان میباشد . برای آموزش تفکر انتقادی در شاگردان ایجاد حالت کنش متقابل میان شاگردان و معلمان و ایجاد یک چهارچوب سازمان یافته برای فرایندهای فکری و استفاده از مهارتها و موقیعتهایی که در این فرایند به کار گرفته میشوند، ضرورت دارد .   کلید واژهها : تفکر انتقادی، پیشرفت تحصیلی، گرایش     دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دهم، شماره اول، پی در پی 36، فروردین و اردیبهشت 1391، ص 104-97     آدرس مکاتبه: ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، تلفن: 09371706132   Email: zakiye_ahmadi_am@yahoo.com   این مقاله برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد میباشد.   [1] دکترای مدیریت آموزش عالی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه   [2] دکترای روانشناسی عمومی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی   [3] دانشجوی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه (نویسنده مسئول)
                    
                    
                    
                     
                    
                    
                    
                    نوع مطالعه:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
پرستاری