دوره 10، شماره 2 - ( خرداد - تیر 1391 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Feizi Pour H, Farjah G H, Qaderneghad M. THE STUDY OF THE RELATIONSHIP BETWEEN MEMORY AND ACHIEVEMENT MOTIVATION WITH GENDER AND ACADEMIC ACHIEVEMENT OF STUDENTS OF URMIA MEDICAL SCIENCES UNIVERSITY. Nursing and Midwifery Journal 2012; 10 (2)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-829-fa.html
فیضی پور هایده، فرجاه غلامحسین، قادر نژاد موسی. بررسی رابطه‌ی حافظه و انگیزه‌ی پیشرفت با جنسیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله پرستاری و مامایی. 1391; 10 (2)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-829-fa.html


چکیده:   (8447 مشاهده)
  بررسی رابطه‌ی حافظه و انگیزه‌ی پیشرفت با جنسیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه     هایده فیضی پور [1] *، دکتر غلامحسین فرجاه [2] ، موسی قادر نژاد [3]     تاریخ دریافت 18/08/1390 تاریخ پذیرش 01/11/1390     چکیده   پیش زمینه و هدف: حافظه، حیات ذهنی انسان‌ها از جمله، افکار، ادراک، اندیشه و به طور کلی یادگیری را امکان می‌بخشد. افت تحصیلی با اسناد به ضعف حافظه، یک اسناد درونی و پایا می‌باشد که یادگیری را به شدت تحت تأثیر منفی قرار می‌دهد. هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر حافظه و انگیزه با جنسیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان می‌باشد.   مواد و روش کار: 89 نفر از دانشجویان پزشکی و غیر پزشکی موفق و ناموفق از دو جنس مؤنث و مذکر با اندازه‌گیری حافظه کوتاه مدت، بلند مدت و انگیزه‌ی پیشرفت، تحت بررسی قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری، آزمون‌های حافظه‌ی کوتاه مدت و بلند مدت، انگیزه‌ی پیشرفت هرمنس و میانگین معدل دانشجویان بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس، استفاده گردید.   یافته‌ها: بین حافظه‌ی کوتاه مدت و بلند مدت دانشجویان دختر و پسر هیچ تفاوت معنی‌داری مشاهده نگردید. بین حافظه کوتاه مدت و بلند مدت دانشجویان موفق و ناموفق و همچنین رشته‌های پزشکی و غیر پزشکی نیز تفاوت معنی‌داری مشاهده نگردید ولی یافته‌ها حاکی از وجود تفاوت معنی‌دار بین انگیزه پیشرفت دانشجویان در دو گروه موفق و ناموفق بود همچنین نتایج دیگر این تحقیق نشان دادند که دانشجویان دختر، نسبت به دانشجویان پسر به طور معنی‌داری از انگیزه‌ی بالاتری برخوردارند.   بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان دادند که موفقیت یا عدم موفقیت دانشجویان در کلیه‌ی رشته‌ها و مقاطع تحصیلی و در هر دو جنس، با انگیزه آن‌ها از حافظه ارتباط بیشتر دارد.   کلید واژه‌ها: حافظه، انگیزه، جنسیت، پیشرفت تحصیلی، دانشجو     دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دهم، شماره دوم، پی در پی 37، خرداد و تیر 1391، ص 254-246     آدرس مکاتبه: ارومیه، انتهای خیابان جهاد، جنب اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، معاونت دانشجوئی و فرهنگی، تلفن:2937286-0441   Email:h.feizipour@yahoo.com   [1] کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه (نویسنده مسئول)   [2] استادیار گروه آناتومی، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه   [3] کارشناس روان شناسی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه
متن کامل [PDF 5391 kb]   (2299 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb