1- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز ، تبریز ، ایران 2- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، زاهدان، ایران 3- دانشجوی دکتری پرستاری، گروه سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز ، ایران (نویسنده مسئول) ، t.kianian67@gmail.com
چکیده: (590 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: برنامههای آموزشی بخش اصلی هر نظام آموزشی است و دوره پرستاری سلامت جامعه، دورهای جهت تربیت مهمترین و تأثیرگذارترین متخصصین سلامت است، جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامهی آموزشی موجود، مطالعهی حاضر با هدف مقایسهی تطبیقی برنامه آموزشی دورهی کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه ایران و دانشکدهپرستاریجانزهاپکینزامریکا انجام شد. موادوروشها: اینمطالعهتوصیفیتطبیقیدرسال۹۷انجامشد. پسازجستجویاینترنتیباکلیدواژهی برنامهآموزشیکارشناسیارشدپرستاریسلامت جامعه دردانشگاههایمعتبرجهان، دانشگاهجانز هاپکینز آمریکاجهت مقایسه انتخاب شد.ودوبرنامهآموزشیبااستفادهازالگوی چهارمرحلهای Bereday توصیف، تفسیر، همجواری، مقایسه وتحلیل شدند. یافتهها: دورهی پرستاری سلامت جامعه در آمریکا در سه شاخهی مجزا ارائه شده بود و تنها کلیتراهبردهایآموزشیدرایرانوآمریکامشترکبودند و تعریف رشته، شرایط و نحوهی پذیرش در دوره، جایگاه شغلی دانشآموختگان، فلسفه، چشمانداز، رسالت، اهداف کلی، نقشهای دانشآموختگان و عناوین دروس کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعهدر ایرانوجانزهاپکینز آمریکامتفاوتبود. بحث و نتیجهگیری: دورهی کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه در آمریکا بسیار کاملتر و متناسب با نیاز جامعه ارائه شده است. پیشنهاد میشود که اجزای اصلی این دوره در ایران موردبازنگری قرار بگیرد و بر اساس نیازهای موجود جامعه برنامهریزی و اجرا گردد.
Valizadeh L, Pakpour V, Najafi F, Kianian T. COMPARATIVE STUDY OF COMMUNITY HEALTH NURSING MASTER'S EDUCATION PROGRAM IN IRAN AND JOHN HOPKINS SCHOOL OF NURSING. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2019; 16 (12) :865-880 URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3685-fa.html
ولی زاده لیلا، پاکپور وحید، نجفی فرشته، کیانیان تکتم. مقایسهی تطبیقی برنامه آموزشی دورهی کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه ایران و دانشکده پرستاری جانزهاپکینز امریکا. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1397; 16 (12) :865-880