[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 18، شماره 2 - ( اردیبهشت 1399 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 118-128 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی، اجرا و ارزشیابی آزمون آسکی جهت ارزیابی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی جیرفت
فوزیه رفعتی1 ، مطهره پیله ورزاده1، امین کیانی1 ، اعظم سلطانی نژاد 2
1- دانشگاه علوم پزشکی جیرفت
2- دانشگاه علوم پزشکی جیرفت (نویسنده مسئول) ، a.soltaninejad@yahoo.com
چکیده:   (216 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: ارزشیابی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری از دغدغه‌های مدرسین پرستاری است. این مطالعه توصیفی با هدف طراحی، اجرا و ارزشیابی آزمون آسکی جهت ارزشیابی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری جیرفت انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی مقطعی در سه مرحله طراحی، اجرا و ارزشیابی انجام شد. ابتدا طبق اولویت‌بندی 10 مهارت پرستاری انتخاب و چک‌لیست‌های آن‌ها تدوین شد. 27 دانشجوی پرستاری‌ترم آخر در یک روز در آزمون شرکت کردند. جهت ارزیابی آزمون از دو مرحله اول مدل کریک‌پاتریک، تعیین روایی ملاکی و پایایی آزمون استفاده شد. برای بررسی واکنش دانشجویان در مدل کرک‌پاتریک از پرسشنامه‌ای با 16 سؤال سه گزینه‌ای و یک سؤال باز استفاده شد.
یافته‌ها: نشان داد که 50 درصد (14 نفر) دانشجویان از آزمون کاملاً راضی و 6/34 درصد (10 نفر) نسبتاً راضی بودند. 7/57 درصد (16 نفر) دانشجویان معتقد بودند که آزمون نقاط ضعف یادگیری دانشجویان را مشخص کرد. 9/76 درصد (21 نفر) دانشجویان معتقد بودند که آزمون فرصتی برای یادگیری بود. 2/96 درصد (27 نفر) نیز معتقد بودند که آزمون استرس‌آور بود. از تحلیل داده‌های کیفی نیز دو طبقه نقاط قوت آزمون و نقاط ضعف آزمون به دست آمد. همبستگی بین نمره آزمون با نمره ملاک 43/0 و معنی دار بود. در همسانی درونی همبستگی بین نمره کلی با نمرات ایستگاه‌ها به جزء ایستگاه احیاء پایه، برقراری ارتباط با بیمار و اخلاق حرفه‌ای معنی‌دار و مثبت بود. الفای کرونباخ محاسبه شده بین نمرات ایستگاه‌ها 55/0 به دست آمد.
نتیجه‌گیری: استفاده از آسکی به‌عنوان روشی مورد قبول دانشجویان و معتبر و پایا برای سنجش مهارت‌های پرستاری توصیه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، دانشجویان پرستاری، آسکی، صلاحیت بالینی، روایی، پایایی
متن کامل [PDF 3260 kb]   (53 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش علوم پزشکی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rafati F, Pilevarzade M, Kiani A, soltaninejad A. DESIGNING, IMPLEMENTATION AND EVALUATION OF OSCE TO ASSESS NURSING STUDENTS CLINICAL COMPETENCE IN JIROFT FACULTY OF NURSING AND MIDWIFERY. Nurs Midwifery J. 2020; 18 (2) :118-128
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3773-fa.html

رفعتی فوزیه، پیله ورزاده مطهره، کیانی امین، سلطانی نژاد اعظم. طراحی، اجرا و ارزشیابی آزمون آسکی جهت ارزیابی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی جیرفت. مجله پرستاری و مامایی. 1399; 18 (2) :118-128

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3773-fa.html



دوره 18، شماره 2 - ( اردیبهشت 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پرستاری و مامایی Nursing And Midwifery Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4212