[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 18، شماره 10 - ( دی 1399 ) ::
جلد 18 شماره 10 صفحات 805-795 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر اعتباربخشی بر کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه پرستاران شهر تهران
ابراهیم حسن‌زاده1 ، فخرالدین داستاری2 ، زانیار سلطانی1 ، محمدرضا شیخی‌ چمان 3
1- دانشگاه علوم پزشکی ایران
2- دانشگاه علوم پزشکی تهران
3- دانشگاه علوم پزشکی ایران ، urmialord@gmail.com
چکیده:   (711 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: در دو دهه اخیر، اعتباربخشی توسط نظام‌های ‌سلامت به‌عنوان یک ابزار مهم در راستای ارتقای کیفیت، ایمنی و اثربخشی خدمات مراقبت سلامت مورداستفاده قرار گرفته است. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر برنامه اعتباربخشی بر کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه پرستاران شهر تهران می‌باشد.
مواد و روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی و به روش مقطعی بود که در سال 1397 با مشارکت 365 پرستار از 9 بیمارستان آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه 54 سؤالی که شامل 9 بعد نتایج کیفیت، تعهد و حمایت مدیریت، برنامه‌ریزی استراتژیک کیفیت،، مدیریت کیفیت، آموزش کارکنان، پاداش، استفاده از اطلاعات، مشارکت‌ کارکنان در اعتباربخشی و مزایای اعتباربخشی بود استفاده گردید. تجزیه‌وتحلیل‌های آماری در دو بخش آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار) و آمار تحلیلی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون خطی چندگانه) صورت گرفت.
یافته‌ها: از میان ابعاد موردبررسی اعتباربخشی، بالاترین نمره میانگین و پایین‌ترین نمره میانگین به ترتیب مربوط به بعد "مشارکت کارکنان در اعتباربخشی" و بعد "آموزش کارکنان" بود. نتایج آمار تحلیلی نیز نشان داد که اعتباربخشی تأثیر مثبتی بر کیفیت خدمات بیمارستانی داشته و سه‌ بعد تعهد و حمایت مدیریت، پاداش و مشارکت کارکنان در اعتباربخشی از پیش‌بینی کننده‌های معنی‌دار کیفیت این خدمات بودند (P<0/05).
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر بیانگر این موضوع بود که پیاده‌سازی برنامه اعتباربخشی ابزار مناسبی برای ارتقا کیفیت خدمات بیمارستانی می‌باشد. حمایت مدیران در راستای اجرای اثربخش‌تر این برنامه ضروری بوده و نیاز است تا با ایجاد نظام پاداش مناسب، انگیزه کافی برای مشارکت کارکنان در اجرای آن فراهم آید. درنهایت آموزش‌های لازم نیز در خصوص برنامه اعتباربخشی به کارکنان ارائه شود.
واژه‌های کلیدی: اعتباربخشی، کیفیت خدمات، پرستاران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران
متن کامل [PDF 488 kb]   (202 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassanzadeh E, Daastari F, Soltani Z, Sheikhy-Chaman M. THE IMPACT OF ACCREDITATION ON THE QUALITY OF HOSPITAL SERVICES FROM THE PERSPECTIVE OF NURSES IN TEHRAN. Nurs Midwifery J. 2021; 18 (10) :805-795
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4048-fa.html

حسن‌زاده ابراهیم، داستاری فخرالدین، سلطانی زانیار، شیخی‌ چمان محمدرضا. تأثیر اعتباربخشی بر کیفیت خدمات بیمارستانی از دیدگاه پرستاران شهر تهران. مجله پرستاری و مامایی. 1399; 18 (10) :805-795

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4048-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 10 - ( دی 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پرستاری و مامایی Nursing And Midwifery Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4331