[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 19، شماره 2 - ( اردیبهشت 1400 ) ::
جلد 19 شماره 2 صفحات 87-96 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش بازخورد محور بر تبعیت از رژیم غذایی و محدودیت مایعات بیماران تحت همودیالیز مراجعه‌کننده به مراکز آموزشی درمانی ارومیه در سال 1399
سونیا پذیرفته1 ، لیلا آلیلو 2، حسین حبیب زاده3 ، جواد رسولی4
1- دانشجوی کارشناسی ارشد گرایش داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی،دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- استادیار، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، Alilu@umsu.ac.ir
3- دانشیار، گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
4- استادیار، گروه آمار زیستی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (542 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: همودیالیز رایج‌ترین روش درمان بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه است و یکی از مشکلاتی که در این بیماران گزارش‌شده عدم تبعیت آن‌ها از رژیم غذایی و محدودیت مایعات هست. هدف از مطالعه حاضر تعیین تأثیر آموزش به شیوه بازخورد محور (Teach – Back) بر تبعیت از رژیم غذایی و محدودیت مایعات بیماران تحت همودیالیز است.
مواد و روش کار: در این مطالعه 60 نفر از بیماران تحت درمان با همودیالیز مراجعه‌کننده به بیمارستان‌های آموزشی ارومیه در سال 1399 به‌صورت تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله تخصیص داده شدند. در گروه مداخله علاوه بر آموزش‌های روتین، آموزش به روش بازخورد محور در دو حیطه رعایت رژیم غذایی و محدودیت مایعات در طی 3 جلسه به مدت 45 الی 60 دقیقه به بیمار داده شد. گروه کنترل تنها آموزش‌های رایج در بخش را دریافت کردند. گردآوری داده‌ها با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک و تبعیت از درمان بیماران مرحله انتهایی نارسایی کلیه (ESRD-AQ) زیر مقیاس رعایت رژیم غذایی و محدودیت مایعات در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون (7 روز بعد از مداخله) و پیگیری (30 روز بعد از مداخله) انجام شد. داده‌ها پس از جمع‌آوری با استفاده از نرم‌افزار spss نسخه 26، آزمون‌ها آماری کای اسکوئر، تی مستقل، تحلیل واریانس مکرر سنجش و مقایسه شد.
یافته‌ها: در روند میانگین نمره رعایت محدودیت مایعات تفاوت معنی‌داری بین دو گروه مداخله و کنترل وجود داشت (001/0> P). بدین معنی که در ابتدا میانگین هر دو گروه تقریباً یکسان بودند. در گروه کنترل در طی زمان‌های بعدی تقریباً میانگین‌ها شبیه به هم بودند و تغییر معناداری با یکدیگر نداشتند ولی در گروه مداخله در زمان‌های بعدی نمره میانگین رعایت محدودیت مایعات افزایش داشته است و همچنین میانگین نمرات تبعیت از محدودیت مایعات گروه مداخله در هر دو مرحله پس‌آزمون و پیگیری به‌طور معناداری بالاتر از گروه کنترل بود (001/0p=). در روند میانگین نمره تبعیت از رژیم غذایی تفاوت معنی‌داری بین دو گروه مداخله و کنترل وجود نداشت (001/0< P).
بحث و نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان داد که آموزش بازخورد محور بر تبعیت از محدودیت مایعات بیماران تحت همودیالیز کارایی چشمگیری دارد اما بر تبعیت از رژیم غذایی این بیماران تأثیری ندارد. پیشنهاد می‌شود پرستاران شاغل در بخش‌های همودیالیز با افزایش تعداد جلسات آموزش بازخورد محور درک بیماران از بیماری خودشان را افزایش دهند و درنتیجه می‌توانند نقش مهمی در خود مراقبتی بیماران تحت همودیالیز و تبعیت آنان از رژیم غذایی و محدودیت مایعات ایفا نمایند.
واژه‌های کلیدی: همودیالیز، آموزش، بازخورد محور، تبعیت، پرستار
متن کامل [PDF 522 kb]   (273 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

pazirofteh S, alilu L, habibzade H, rasoli J. THE EFFECT OF AN EDUCATIONAL PROGRAM BASED ON THE TEACH BACK METHOD ON ADHERENCE TO DIET AND FLUID RESTRICTION IN HEMODIALYSIS PATIENTS REFERRING TO THE EDUCATIONAL-TREATMENT CENTERS OF URMIA MEDICAL SCIENCE UNIVERSITY IN 2020. Nurs Midwifery J. 2021; 19 (2) :87-96
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4327-fa.html

پذیرفته سونیا، آلیلو لیلا، حبیب زاده حسین، رسولی جواد. تأثیر آموزش بازخورد محور بر تبعیت از رژیم غذایی و محدودیت مایعات بیماران تحت همودیالیز مراجعه‌کننده به مراکز آموزشی درمانی ارومیه در سال 1399. مجله پرستاری و مامایی. 1400; 19 (2) :87-96

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4327-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 19، شماره 2 - ( اردیبهشت 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پرستاری و مامایی Nursing And Midwifery Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4331