[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 15، شماره 7 - ( مهر 1396 ) ::
جلد 15 شماره 7 صفحات 559-566 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مبتنی بر دستورالعمل بالینی بر عملکرد پرستاران در پیشگیری از پنومونی وابسته به ونتیلاتور
سیران گلجبینی1، معصومه همتی مسلک پاک 2، حمیدرضا خلخالی3، محمد امین ولی زاده3
1- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
2- دانشیار پرستاری، مرکز تحقیقات چاقی مادر و کودک دانشگاه علوم ارومیه، ارومیه، ایران ) نویسنده مسئول( ، hemmatma@yahoo.com
3- دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
چکیده:   (577 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: پنومونی وابسته به ونتیلاتور حدود یک‌سوم کل عفونت‌های بیمارستانی را شامل می‌شود، پرستاران نقش اساسی در پیشگیری از پنومونی مربوط به ونتیلاتور را دارند. این مطالعه باهدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر دستورالعمل بالینی بر عملکرد پرستاران در پیشگیری از پنومونی وابسته به ونتیلاتور انجام شد.
مواد و روش کار: در این مطالعه شبه تجربی که در آن از طرح پس‌آزمون با گروه کنترل و مداخله انجام شد، 60 پرستار شاغل به کار در بخش‌های ویژه مراکز آموزشی- درمانی امام خمینی ره و طالقانی به‌صورت در دسترس وارد مطالعه شدند. در گروه مداخله (30 پرستار مرکز آموزشی- درمانی امام خمینی ره) آموزش به‌صورت نصب پوستر در بالای تخت همه بیماران و دادن پمفلت و جزوه بود. همچنین برگزاری چهار جلسه آموزشی همراه نمایش عملی مراقبت از بیماران تحت تهویه در بالای تخت بیماران وصل به ونتیلاتور انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها چک‌لیست مشاهده‌ای با 32 گویه و 6 بعد مراقبتی بود. عملکرد هر پرستار در دو گروه انتهای مطالعه، در شیفت صبح کاری با استفاده از چک‌لیست در هر بعد بررسی شد. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از آزمون‌های کای اسکولار و تی تست استفاده شد.
یافته‌ها: نتیجه مطالعه نشان داد که میانگین نمرات عملکرد پرستاران در گروه کنترل 36/2±20/20 و در گروه مداخله 02/2±56/25 بود و نتایج آزمون آماری تی مستقل نشان داد تفاوت آماری معنی‌داری بین دو گروه کنترل و مداخله وجود دارد. (001/0p=).
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که عملکرد پرستاران بعد از مداخله در مقایسه با گروه کنترل ارتقای قابل‌توجهی داشته است، لذا آموزش به پرستاران، و دادن بازخورد به آنان و در اختیار گذاشتن راهنمای بالینی به شکل پوستر و پمفلت در بخش‌های مراقبت ویژه ضروری است.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، دستورالعمل بالینی، عملکرد پرستاری، پنومونی وابسته به ونتیلاتور، بخش‌های ویژه
متن کامل [PDF 652 kb]   (177 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

goljabini S, hemmati maslakpak M, khalkhali H, valizadeh H. EFFECT OF EDUCATION BASED CLINICAL GUIDELINES ON FUNCTION OF NURSES IN THE PREVENTION OF VENTILATOR-ASSOCIATED PNEUMONIA (VAP). J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2017; 15 (7) :559-566
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2839-fa.html

گلجبینی سیران، همتی مسلک پاک معصومه، خلخالی حمیدرضا، ولی زاده محمد امین. تأثیر آموزش مبتنی بر دستورالعمل بالینی بر عملکرد پرستاران در پیشگیری از پنومونی وابسته به ونتیلاتور. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1396; 15 (7) :559-566

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2839-fa.html



دوره 15، شماره 7 - ( مهر 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه  Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3729