[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 16، شماره 12 - ( اسفند 1397 ) ::
جلد 16 شماره 12 صفحات 902-913 برگشت به فهرست نسخه ها
در مسیر تعریف چارچوب شایستگی‌ها برای آموزش مبتنی بر شایستگی در پرستاری: مرور نقادانه شواهد
یوسف محمدپور1، سلیمان احمدی2، شهرام یزدانی3
1- استادیار آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه(نویسنده مسئول) ، mohammadpur.yousef@gmail.com
2- استادیار، گروه آموزش پزشکی، دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
3- دانشیار، گروه آموزش پزشکی، دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (482 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: در سال‌های اخیر مسائل پیرامونی آموزش مبتنی بر شایستگی (CBE) سبب افزایش توجه و بحث در میان حرفه‌های بهداشتی شده است و در کنفرانس‌های بین‌المللی و پروژه‌های بزرگ بسیاری مطرح‌شده و توسط تعداد فزاینده‌ای از انتشارات در مجلات آموزش پزشکی موردنقد قرار گرفته است ولی تابه‌حال چارچوبی مبتنی بر شایستگی در گروه پرستاری ارائه نشده است، ارائه چارچوبی جامع، مبتنی بر شایستگی، بسط و استانداردسازی مفهوم شایستگی در گروه پرستاری یک ضرورت محسوب می‌شود. در این راستا پژوهشگر بر آن است از طریق مرور نقادانه مقالات بین‌المللی آموزش مبتنی بر شایستگی و با عنایت به شفاف‌سازی مفهوم شایستگی، شناخت ابعاد، خصوصیات و عوامل مؤثر بر آن در تعیین معیارها و استانداردسازی چارچوب شایستگی‌های پرستاری و آموزش آن مفید باشد.
روش کار: برای این مطالعه مروری انتقادی، کلیه مقالات منتشرشده از سال‌های 1990 تا 2015 که مرتبط با تعریف چارچوب شایستگی‌ها برای آموزش مبتنی بر شایستگی در پرستاری بود، به دو زبان انگلیسی و فارسی موردبررسی و تحلیل قرار گرفت. ابتدا سؤال مطالعه تعریف و استراتژی جستجو مشخص گردید. برای جستجوی مطالعات از بانک داده‌های بین‌المللی و منابع داخلی ازجمله CINAHL,Web of Sciences, Science direct ERIC, Google Scholar، PubMed, SCOPUS, Wiley, Springer، Cochrane, EMBASE، SID, Irandoc،, Iranmedex British Education Index BEI و با استفاده از کلیدواژه‌های education Competency, competency framework, competency-based  Nursing, critical review و ترکیب آن‌ها استفاده گردید. مقالاتی که شرایط ورود به مطالعه را داشتند ازنظر کیفیت با استفاده از چک لیست‌های مربوطه ارزیابی شدند.
یافته‌ها: تعداد 2700 مورد مقاله یافت شد و از بین آن‌ها 217 مقاله وارد مطالعه مروری شدند. سپس با توجه به میزان مرتبط بودن به دودسته مرتبط و غیر مرتبط تقسیم شدند و نهایتاً 84 مقاله از آن‌ها گزینش نهایی شد و سپس مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفت.
بحث و نتیجه‌گیری: هدف اصلی از به کار بردن شایستگی‌ها در آموزش مبتنی بر شایستگی در پرستاری افزایش احتمال انتقال تجارب یادگیری در پیامدهای سازمانی مبتنی بر عملکرد می‌باشد. برای تحقق این مهم، مؤسسات آموزشی دامنه گسترده‌ای از مطالعات را برای شناسایی شایستگی به کار می‌بندند که دانشجویان را برای آماده شدن جهت دنیای کار آینده یاری نماید.
واژه‌های کلیدی: شایستگی، چارچوب شایستگی، آموزش مبتنی بر شایستگی، پرستاری، مرور نقادانه
متن کامل [PDF 534 kb]   (148 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش علوم پزشکی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohammadpour Y, Ahmadi S, Yazdani S. TOWARD A DEFINITION COMPETENCY FRAMEWORK FOR COMPETENCY-BASED EDUCATION IN NURSING: CRITICAL REVIEW OF EVIDENCE . J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2019; 16 (12) :902-913
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2693-fa.html

محمدپور یوسف، احمدی سلیمان، یزدانی شهرام. در مسیر تعریف چارچوب شایستگی‌ها برای آموزش مبتنی بر شایستگی در پرستاری: مرور نقادانه شواهد. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1397; 16 (12) :902-913

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-2693-fa.html



دوره 16، شماره 12 - ( اسفند 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه  Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4006