[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 13، شماره 1 - ( فروردین 1394 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 19-26 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیر رویداد نویسی اندیشمندانه بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری در کارآموزی
علیرضا نفعی1، دکتر عبدالله خرمی مارکانی 2، حسین متعارفی1، یوسف حقیقی مقدم3، شهریار سخایی1
1- مربی مربی، دانشکده پرستاری و بهداشت خوی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه، ارومیه، ایران
2- استاديار استادیار، دانشکده پرستاری و بهداشت خوی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، khorami.abdolah@gmail.com
3- مربی مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (2286 مشاهده)

  بررسی تأثیر رویداد نویسی اندیشمندانه بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری در کارآموزی

    علیرضا نفعی [1] ، عبدالله خرمی مارکانی [2] * ، حسین متعارفی [3] ، یوسف حقیقی مقدم [4] ، شهریار سخایی [5]

    تاریخ دریافت 15/09/1393 تاریخ پذیرش 20/11/1393

    چکیده

  پیش‌زمینه و هدف: فعالیت‌های یادگیری بالینی قلب برنامه‌های آموزش پرستاری بوده و رویدادنویسی اندیشمندانه راهکار آموزشی مناسبی در زمینه تجارب بالینی دانشجویان پرستاری است که به مربیان پرستاری اجازه می‌دهد تا مهارت‌های تفکر بالینی دانشجویان را درک نموده و آن را ارزشیابی نمایند. این مطالعه باهدف تعیین تأثیر رویدادنویسی اندیشمندانه بر ارتقاء مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسی پرستاری انجام شد.

  مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 24 نفر از دانشجویان ترم 5 کارشناسی پرستاری به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. میزان تفکر انتقادی در دو گروه با استفاده از آزمون مهارت‌های تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) در دو مرحله پیش و پس‌آزمون بررسی شد. داده‌ها پس از گردآوری توسط نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های آماری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.

  یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار نمره کل گروه آزمون و شاهد در پس‌آزمون به ترتیب 90/2 ± 75/10 و 95/2 ± 9 بود. با استفاده از آزمونتی مستقل اختلاف معنی‌دار آماری بین دو گروه مشاهده گردید (05/0> p ).

  بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش با یافته‌های سایر مطالعه‌های انجام‌شده هم‌خوانی دارد و استفاده از روش رویدادنویسی اندیشمندانه می‌تواند موجب ارتقای مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری شود. بنابراین ضروری است مدرسین پرستاری این شیوه آموزشی را در دوره‌های آموزش نظری و به‌ویژه در محیط بالینی مورداستفاده قرار دهند.

  کلیدواژه‌ها: تفکر انتقادی، کارآموزی، رویداد نویسی اندیشمندانه، دانشجوی پرستاری

 

  مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره سیزدهم، شماره اول، پی‌درپی 66، فروردین 1394، ص 26-19

  آدرس مکاتبه: دانشکده پرستاری و بهداشت خوی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه، ارومیه، ایران، تلفن: 36255777- 044

  Email:Khorami.Abdolah@gmail.com



  [1] مربی، دانشکده پرستاری و بهداشت خوی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه، ارومیه، ایران

  [2] استادیار، دانشکده پرستاری و بهداشت خوی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول)

  [3] مربی، دانشکده پرستاری و بهداشت خوی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه، ارومیه، ایران

  [4] مربی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه، ارومیه، ایران

  [5] مربی، دانشکده پرستاری و بهداشت خوی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه، ارومیه، ایران

  6 Reflective Journaling

واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، کارآموزی، رویداد نویسی اندیشمندانه، دانشجوی پرستاری
متن کامل [PDF 213 kb]   (915 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nafei A, khorami markani A, motarafi H, Hagighi mogadam Y, Sakhaei S. THE EFFECT OF REFLECTIVE JOURNALING ON NURSING STUDENTS' CRITICAL THINKING IN CLINICAL ACTIVITIES. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2015; 13 (1) :19-26
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1723-fa.html

نفعی علیرضا، خرمی مارکانی عبدالله، متعارفی حسین، حقیقی مقدم یوسف، سخایی شهریار. بررسی تأثیر رویداد نویسی اندیشمندانه بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری در کارآموزی. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1394; 13 (1) :19-26

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1723-fa.html



دوره 13، شماره 1 - ( فروردین 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه  Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742