دوره 14، شماره 10 - ( دی 1395 )                   جلد 14 شماره 10 صفحات 866-859 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی، کمیته تحقیقات دانشجویی،‌ دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
3- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول)
4- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران ، -
چکیده:   (6425 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: افزایش دانش و آگاهی مادران باردار در مورد لیبر، زایمان و استراتژی‌های سازگاری با درد زایمان حائز اهمیت بوده و به‌طور مؤثر منجر به افزایش اطمینان، اعتمادبه‌نفس و خودکارآمدی زنان در طی لیبر و زایمان می‌شود. فلذا این مطالعه باهدف تعیین تأثیر کلاس‌های آمادگی برای زایمان بر خودکارآمدی زایمان زنان باردار در سازگاری با زایمان طبیعی انجام شده است. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که بر روی 150 زن باردار نخست زا در دو گروه کنترل و مداخله که به‌طور تصادفی ساده انتخاب شدند انجام گردید. جهت آموزش گروه مداخله کلاس‌های آمادگی برای زایمان برگزار شد. درحالی‌که در گروه کنترل فقط مراقبت‌های روتین به عمل آمد. ابزار مورداستفاده در این پژوهش پرسش‌نامه جمعیت شناختی و پرسشنامه خودکارآمدی زایمان بود. داده‌ها قبل از مداخله در هفته 23-20 حاملگی و مجدداً در هفته 37 حاملگی و یک بار نیز در 72-24 ساعت بعد از زایمان از هر دو گروه پس‌آزمون گردآوری شد. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها، از نرم‌افزار آماری SPSS20 استفاده شد. نتایج: نتایج این مطالعه نشان داد که اختلاف آماری معنی‌داری در گروه مداخله بلافاصله بعد از مداخله و بعد از زایمان (000/0= P) وجود داشته است درحالی‌که این تفاوت در گروه کنترل معنی‌دار نبوده است. نتیجه‌گیری: این مطالعه، مؤثر و کارآمد بودن برنامه آموزشی کلاس‌های آمادگی برای زایمان را در افزایش خودکارآمدی زنان باردار در سازگاری با لیبر تأیید می‌کند. ازاین‌رو، استفاده از آن به‌عنوان یک روش آموزشی مؤثر جهت آمادگی برای زایمان پیشنهاد می‌شود.
متن کامل [PDF 533 kb]   (2258 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مامایی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.