bayrami R, moghaddam tabrizi F, talebi E, ebrahimi S. A SURVEY ON RELATION BETWEEN FEAR OF MISSING OUT AND SOCIAL MEDIA USE AMONG STUDENTS IN URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES. Nursing and Midwifery Journal 2019; 17 (5) :355-362
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3796-fa.html
بایرامی رقیه، مقدم تبریزی فاطمه، طالبی عرفانه، ابراهیمی سمیرا. بررسی ارتباط ترس از در حاشیه ماندن و استفاده از شبکههای اجتماعی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله پرستاری و مامایی. 1398; 17 (5) :355-362
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3796-fa.html
1- گروه آموزشی مامایی دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات بهداشت باروری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، rozabayrami@yahoo.com
2- علوم پزشکی ارومیه
چکیده: (3119 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: امروزه، شبکههای اجتماعی مجازی به یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی در سطح جامعه و جهان تبدیل شده است. یکی از فرایندهای روانی که بر میزان استفاده از شبکههای اجتماعی تأثیر میگذارد ترس از در حاشیه ماندن میباشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط میزان استفاده از شبکههای اجتماعی و ترس از در حاشیه ماندن در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال 1396 انجام شد.
مواد و روش کار: در این مطالعه مقطعی با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده 200 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه شرکت نمودند. ابزار مورداستفاده شامل سؤالات مربوط به مشخصات فردی اجتماعی، مدتزمان شرکت در شبکههای اجتماعی، پرسشنامه سلامت بیمار ((PHQ-9 و پرسشنامه ترس از در حاشیه ماندن (FOMO) بود. پس از تکمیل پرسشنامهها، دادهها با نرمافزار SPSS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: مطالعه حاضر حاکی از همبستگی مثبت بین زمان صرف شده در شبکههای اجتماعی با ترس از در حاشیه ماندن (03/0 p=) و نمره افسردگی دانشجویان (001/0 > p) بود. بر اساس مدل رگرسیون، ترس از در حاشیه ماندن، عامل پیشبینی کننده زمان سپریشده در شبکههای اجتماعی بود.
بحث و نتیجهگیری: نظر به یافتهها، پیشنهاد میشود ضمن فراهم کردن امکانات و شرایط مشاورهای مناسب و مؤثر برای دانشجویان، ترس از در حاشیه ماندن آنها را شناسایی و با ارائه راهکارهای مناسب در جهت کاهش آن، از بروز عوارضی نظیر صرف زمان بیشتر در شبکههای اجتماعی جلوگیری شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانپزشکی- روان شناسی