دوره 17، شماره 6 - ( شهریور 1398 )                   جلد 17 شماره 6 صفحات 462-453 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانپرستاری، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، تهران، ایران
2- دانشیار مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، Msafavi@Iaimu.ac.ir
3- دانشیار پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، تهران، ایران
4- دانشیار آمار زیستی، گروه آمار زیستی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران
چکیده:   (3746 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: فقدان مهارت‌ها و توانایی‌های عاطفی، روانی و اجتماعی افراد را در مواجهه با مسائل و مشکلات آسیب‌پذیرتر کرده و آن‌ها را در معرض انواع اختلالات روانی، اجتماعی و رفتاری قرار می‌دهد. در این راستا، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مهارت‎‌های زندگی بر سلامت روانی زنان مراجعه‌کننده به مراکز خدمات جامع سلامت در شهرستان خوی بوده است. مواد و روش کار: در این مطالعه مداخله‌ای (تجربی و شبه تجربی) با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون و با گروه کنترل، به‌طور تصادفی خوشه‌ای از میان 4 مرکز خدمات جامع سلامت با جمعیت 3974 نفر از زنان بالای 15 سال، 2 مرکز به‌عنوان گروه مداخله و کنترل انتخاب شدند و از هر مرکز 35 نفر از زنانی که برای دریافت خدمات به مرکز مراجعه کرده بودند به‌طور تصادفی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. در ابتدا هر دو گروه پرسشنامه 28 سؤالی سلامت عمومی گلدبرک را تکمیل کردند و به گروه مداخله در طی 10 جلسه 90 دقیقه‌ای مهارت‌های 10 گانه زندگی آموزش داده شد. اما گروه کنترل هیچ مداخله آموزشی دریافت نکردند. در پایان دوره آموزشی هر دو گروه مجدداً مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته‌ها: قبل از مداخله اختلاف معنی‌داری در سلامت روان بین گروه مداخله و کنترل مشاهده نشد اما بعد از مداخله در سلامت روان بین گروه مداخله و کنترل تفاوت آماری معنی‌دار بود (05/0P
متن کامل [PDF 521 kb]   (1107 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.