Bahari Gharehgoz A, Alizadeh H, Heidarabady S, Asgari M. THE ADAPTATION OF “CARE FOR CHILD DEVELOPMENT “PROGRAM BASED ON RESPONSE TO INTERVENTION (RTI) AND DETERMINING ITS VALIDITY. Nursing and Midwifery Journal 2019; 17 (8) :603-615
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3820-fa.html
بهاری قره گوز علی، علیزاده حمید، حیدرآبادی سیف اله، عسگری محمد. انطباقسازی برنامه «مراقبت از رشد کودک» بر اساس رویکرد پاسخ به مداخله و اعتباریابی آن. مجله پرستاری و مامایی. 1398; 17 (8) :603-615
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3820-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران
2- استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) ، alizadeh@atu.ac.ir
3- استاد یار گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، ایران
4- دانشیار گروه سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده: (3201 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: استفاده از رویکرد پاسخ به مداخله در حمایت از یادگیری و رشد کودکان، توجه مدرسان، محققان و سیاستگذاران را جلب کرده است بنابراین هدف پژوهش انطباق سازی برنامه «مراقبت از رشد کودک» بر اساس رویکرد پاسخ به مداخله و اعتبار یابی است. مواد و روش کار: برای رسیدن به اهداف پژوهش از روش پژوهش آمیخته استفاده شد. جامعه آماری شامل اسناد و خبرگان مرتبط با موضوع پژوهش بودند؛ که به روش هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. از مصاحبه، مرور اسناد (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادههای از اسناد با استفاده از روش تحلیل محتوای استقرایی و در بخش کمی با استفاده روشهای آماری توصیفی انجامشده است. یافتهها: طبق تحلیل محتوای انجامشده، پنج گام شامل: تحلیل مبانی برنامه و گروه هدف، تعیین ابعاد و مؤلفههای برنامه جدید، معرفی برنامه جدید، ارزیابی اولیه و اعتبار سنجی، برای انطباق سازی مشخص شد و در قالب این نقشه برنامه انطباق سازی انجام گرفت. شاخص روایی محتوا برای کل برنامه 93/ 0 و پایایی آن 95/ 0 به دست آمد. نتیجهگیری: شاخصهای کمی و کیفی نشان داد برنامه پیشنهادی از ویژگیهای اعتبارسنجی مطلوبی برخوردار بوده و میتواند بهعنوان یک برنامه کاربردی در برنامههای سلامت کشور لحاظ کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانپزشکی- روان شناسی