Mojalali S, Heydari S, Rezaeei M. THE EFFECT OF AN INTEGRATED APPROACH USING DRUG DOSE CALCULATION SOFTWARE AND THE TRADITIONAL METHOD ON THE RATE OF MEDICATION ERRORS IN THE NEONATAL INTENSIVE CARE UNIT OF SHAHID MOTAHARI MEDICAL CENTER IN URMIA 2020. Nursing and Midwifery Journal 2021; 18 (10) :774-784
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4207-fa.html
مجللی شیرین، حیدری شیوا، رضایی منیره. بررسی تأثیر رویکرد تلفیقی استفاده از نرمافزار محاسبات دوز دارویی و روش سنتی بر میزان خطاهای دارویی در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان مرکز آموزشی درمانی شهید مطهری ارومیه 1399. مجله پرستاری و مامایی. 1399; 18 (10) :774-784
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4207-fa.html
1- گروه پرستاری، واحد ارومیه، دانشگاه ازاد اسلامی، ارومیه، ایران
2- گروه پرستاری، واحد ارومیه، دانشگاه ازاد اسلامی، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، communityhm@yahoo.com
چکیده: (1563 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: اجرای دستورات دارویی یکی از شایعترین فعالیتهای پرستاری است و بهعنوان پرمسئولیتترین وظیفه پرستار محسوب میشود، وظیفهای که توأم با خطر بالا بوده و همواره مستلزم دقت و رعایت نکات ایمنی توسط پرستار میباشد. برای تجویز ایمن داروها در بالین، توانایی محاسبات دارویی یکی از مهارتهای اساسی موردنیاز پرستاران است. هدف از این مطالعه تعیین تأثیر رویکرد تلفیقی استفاده از نرمافزار محاسبات دوز دارویی و روش محاسبات ذهنی بر میزان خطاهای دارویی در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان مرکز آموزشی درمانی شهید مطهری ارومیه در سال 1399 بود.
مواد و روشها: در این مطالعه نیمه تجربی 55 نفر از پرستاران شاغل در بخش مراقبتهای ویژه نوزادان ارومیه در یک گروه با طرح پیشآزمون و پس از آزمون وارد مطالعه شدند. روش نمونهگیری، آسان (در دسترس) بود که ابتدا پیشآزمون از 55 نفر نمونه موردپژوهش بهعملآمده سپس مداخله به شکل کارگاه آموزشی برگزار گردید و بلافاصله پس از مداخله، سه هفته بعد، و یک ماه پسآزمون با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جهت بررسی توانمندی، سطح آگاهی، نگرش و عملکرد در خصوص پیشگیری از خطاهای دارویی به عمل آمد. روایی و پایایی ابزار با محاسبه ضریب پایایی اسپیرمن –براون برابر 93/0 تعیین شد. تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزار آماری SPSS نسخه 26 و آزمونهای آماری ویلکاکسون، فریدمن و کولموگروف- اسمیرنف انجام گردید.
یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد اکثریت شرکتکننده در رده سنی 22 تا 30 سال، مؤنث، متأهل، دارای مدرک تحصیلی کارشناسی، تعداد بیماران تحت مراقبت در هر شیفت 5 بیمار، عمدتاً شیفت در گردش، دارای سابقه کار 11 تا 15 سال، معدل تحصیلی 15 تا 17 و دیپلم تجربی بودند. نتایج نشان داد بعد از مداخله ازنظر آماری تفاوت معنیداری در میانگین نمره آگاهی، علاقه و نگرش در محاسبه دوز دارویی به روش الکترونیکی و ذهنی وجود داشت. میانگین نمره نگرش در روش الکترونیکی افزایش معنیداری نسبت به روش ذهنی داشت (p
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری