دوره 19، شماره 1 - ( فروردین 1400 )                   جلد 19 شماره 1 صفحات 76-67 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- کارشناسی ارشد آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علو پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- استاد بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علو پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
3- استاد آمار و اپیدمیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علو پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
4- دانشیار بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علو پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، didarloo_a@umsu.ac.ir
چکیده:   (2415 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: بیماری ایدز یک باندمی و چالش بهداشتی در دنیا بوده و همه افراد جامعه در معرض خطر این معضل بهداشتی هستند. دراین‌بین جوانان و نوجوانان به‌ویژه دانش آموزان آسیب‌پذیرتر از سایر افراد جامعه هستند، بر اساس رویکرد سازمان بهداشت جهانی، تنها راه مؤثر برای پیشگیری و کنترل این بیماری، آموزش بهداشت همگانی بوده و گروه‌های پرخطر و آسیب‌پذیر باید در اولویت برنامه‌های آموزشی قرار بگیرند. مواد و روش‌ کار: در این مطالعه نیمه تجربی،60 دانش‌آموز پسر دوره دوم متوسطه شهر اشنویه در سال 1399 در دو گروه 30 نفره مداخله و کنترل قرار گرفتند. برنامه آموزشی برای گروه مداخله به روش سخنرانی، بحث گروهی و نشان دادن فیلم آموزشی انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه سه‌قسمتی روا و پایا شامل مشخصات شخصی، آگاهی و سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی بود. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های Independent t test، Chi-Square و Repeated measures در نرم‌افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت.  یافته‌ها: مطالعه آشکار کرد که قبل از مداخله آموزشی اختلاف معنی‌دار آماری بین دو گروه ازنظر متغیرهای آگاهی، حساسیت، شدت، منافع، موانع و خودکارآمدی درک شده وجود نداشت (05/0P).  بحث و نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر، تأثیر و کارایی الگوی اعتقاد بهداشتی را در ارتقاء باورهای بهداشتی در خصوص پیشگیری از ایدز آشکار کرد و نتایج این تحقیق می‌تواند برای آموزشگران حوزه سلامت اعم از بهداشت و درمان که در طراحی برنامه‌های آموزشی مرتبط با بیماری‌ها تلاش می‌کنند، مفید و سودمند باشد.
متن کامل [PDF 587 kb]   (839 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بهداشت

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.