دوره 19، شماره 3 - ( خرداد 1400 )                   جلد 19 شماره 3 صفحات 264-251 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Chabok F A, Keyhan J, Hassani M, Sameri M, Feizi A. INVESTIGATING THE STATUS OF URMIA UNIVERSITY OF MEDICAL SCIENCES FACULTIES IN INPUT, PROCESS AND OUTPUT EDUCATIONAL INDICES AND PRESENTING AN UPGRADE MODEL. Nursing and Midwifery Journal 2021; 19 (3) :251-264
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4353-fa.html
چابک فخر علی، کیهان جواد، حسنی محمد، سامری مریم، فیضی آرام. بررسی وضعیت دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در شاخص‌های درونداد، فرایند و برونداد آموزشی و ارائه مدل ارتقاء. مجله پرستاری و مامایی. 1400; 19 (3) :251-264

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-4353-fa.html


1- گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
2- گروه علوم تربیتی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران (نویسنده مسئول) ، keyhan.edu@gmail.com
3- استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
4- دانشیار پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (1830 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: در حال حاضر نابرابری‌های آموزشی، یکی از مقوله‌های بسیار مهم در حوزه برنامه‌ریزی آموزشی است که سهم و نقش تعیین‌کننده‌ای در گسترش و بهبود آموزش و توسعه دارد. پژوهش حاضر باهدف بررسی میزان نابرابری­ها­ و رتبه‌بندی دانشکده­های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و ارائه راهبردهای آمایشی به‌منظور نیل به توسعه پایدار آموزشی انجام گرفت. مواد و روش کار: تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی- تحلیلی است. شیوه جمع‌آوری آمار و داده‌ها به‌صورت اسنادی و پیمایشی بوده است. جامعه آماری در دو بخش شامل اسناد و آمار 6 دانشکده دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و دانشجویان دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال تحصیلی 1399-1400 بوده است. در بخش اسنادی از روش نمونه‌گیری سرشماری و در بخش توصیفی از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبی استفاده شده است. در تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از مدل‌های تاپسیس، ضریب پراکندگی، تحلیل مسیر و شبکه‌های عصبی استفاده شد. یافته‌ها: بررسی رتبه‌بندی دانشکده­های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با استفاده از فن وزن دهی آنتروپی و تاپسیس نشان می‌دهد که ازنظر برخورداری از شاخص­های تحقیق بین دانشکده­ها نابرابری وجود دارد. همچنین ضریب پراکندگی نشان می­دهد بیشترین نابرابری در شاخص­های درونداد و کمترین نابرابری در شاخص­های برونداد بود. تحلیل خوشه­ای و تقسیم‌بندی مناطق به سه سطح؛ برخوردار، نیمه برخوردار و غیر برخوردار نشان می‌دهد که میان دانشکده­های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تفاوت وجود دارد. همچنین نتایج نشان می­دهد که شاخص فرآیند بیشترین و شاخص درونداد کمترین تأثیر مستقیم بر نابرابری دانشکده­های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه را دارند. نتیجه‌گیری: متناسب با یافته‌های پژوهش توجه جدی برنامه ریزان و سیاست‌گذاران بر متغیرهای تأثیرگذار درونداد، فرایند و برونداد جهت کاهش نابرابری‌ها لازم و ضروری است.
متن کامل [PDF 653 kb]   (599 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش علوم پزشکی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb