دوره 22، شماره 7 - ( 7-1403 )                   جلد 22 شماره 7 صفحات 591-577 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mansouri F, jamshidimanesh M. THE IMPACT OF SEXUAL ABUSE PREVENTION TRAINING FOR MOTHERS ON THE KNOWLEDGE AND PERSONAL SAFETY SKILLS OF GIRLS AGED 7 TO 10 REGARDING SEXUAL ABUSE: A CLINICAL TRIAL STUDY. Nursing and Midwifery Journal 2024; 22 (7) :577-591
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5237-fa.html
منصوری فرزانه، جمشیدی منش منصوره. بررسی تأثیر آموزش پیشگیری از سوءاستفاده جنسی به مادران بر دانش و مهارت‌های ایمنی شخصی دختران 7 تا 10 ساله در مورد سوء رفتار جنسی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی. مجله پرستاری و مامایی. 1403; 22 (7) :577-591

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5237-fa.html


1- فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
2- دانشیار، گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، jamshidimanesh@yahoo.com
چکیده:   (743 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: با توجه به اهمیت سلامت کودکان و پیشگیری از سوءاستفاده جنسی به‌ویژه در دختران، آموزش‌های لازم در زمینه سلامت باروری برای آن‌ها یک اولویت مهم به‌حساب می‌آید. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر آموزش پیشگیری از سوءاستفاده جنسی به مادران بر دانش و مهارت‌های ایمنی شخصی دختران 7 تا 10 ساله بود.
مواد و روش کار: این یک مطالعه نیمه تجربی به‌صورت موازی بر ۷۲ جفت مادر و دختر در دو گروه مداخله (36 نفر) و گروه کنترل (36 نفر) بود که در سال 1401 انجام شد. شرکت‌کنندگان از یک مرکز بهداشتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران که دارای شرایط تحقیق بود، انتخاب شدند. مادران دارای دختر واجد شرایط به‌صورت تصادفی به دو گروه مذکور، تخصیص داده شدند. مداخله شامل شش جلسه یک‌ساعته، دو بار در هفته، و به مدت سه هفته برای گروه مداخله بود. گروه کنترل نیز در سه جلسه و هفته‌ایی یک بار تحت آموزش قرار گرفتند. در هفته‌های چهارم و هشتم بعد از مداخله، دانش، نگرش و مهارت ایمنی شخصی دختران با استفاده از پرسشنامه‌ “Personal Safety Questionnaire”، و پرسشنامه “the What If Situations Test” با در نظر گرفتن چهار حیطه‌ی آن یعنی (WIST Say(WIST Do)، (WIST Report) و (WIST Tell) اندازه‌گیری شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تی مستقل، کای دو، آزمون مان-ویتنی یو، آنکووا، واریانس، و اندازه‌گیری‌های مکرر تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: دانش دختران در گروه مداخله در چهار هفته بعد (۰۰۱/۰p <) و در هشت هفته بعد از مداخله (۰۰۱/۰p <) تفاوت معنی‌داری نشان داد. افزایش معناداری در شناسایی درخواست‌های لمس مناسب در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل پس از چهار هفته (۰۱۷/۰p <) و هشت هفته از مداخله (۰۰۱/۰p<) وجود داشت. تفاوت در دانش و نگرش دختران گروه مداخله در شناسایی درخواست‌های لمس نامناسب در هشت هفته بعد وجود داشت (۰۲۱/۰p <) ولی در چهار هفته بعد، معنی‌دار نبود. میانگین کلی نمره در مهارت ایمنی شخصی برای تشخیص درخواست‌های لمس نامناسب و همچنین چهار حیطه‌ی آن که شامل حیطه‌ی نه گفتن به فرد مخاطی (WIST Say)؛ حیطه‌ی مهارت در عمل برای دور شدن و یا فریاد زدن در موقعیت خطر (WIST Do)، حیطه‌ی مهارت گزارش کردن درخواست نامناسب (WIST Report) و حیطه‌ی مطلع کردن فردی از خانواده و یا آشنای مورداطمینان از درخواست نامناسب (WIST Tell) بود، افزایش معناداری در دو زمان پیگیری بین دو گروه به وجود آمده بود (001/0p <  برای هر دو زمان).
بحث و نتیجه‌گیری: آموزش‌های پیشگیری از سوءاستفاده جنسی به مادران در افزایش دانش، مهارت‌های ایمنی و مهارت‌های شناسایی لمس‌های مناسب و نامناسب دختران ۷ تا ۱۰ ساله مؤثر بود. ازآنجاکه این مطالعه در شناسایی درخواست‌های لمس نامناسب در مدت کوتاه 4 هفته بعد متفاوت نبود. توصیه می‌شود، محتوی مداخله در این قسمت آموزشی با توجه به سطح دانش و مهارت ایمنی شخصی دختران دانش آموزش 3 پایه اول دبستان بازبینی شود و مداخله در این زمینه با دقت و مدت‌زمان بیشتری انجام شود.
متن کامل [PDF 672 kb]   (734 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مامایی

فهرست منابع
1. United Nations International Children's Emergency Fund (Unicef). Action to end child sexual abuse and exploitation: a review of the evidence 2020. [URL:]
2. Walsh K, Zwi K, Woolfenden S, Shlonsky A. School-based education programs for the prevention of child sexual abuse: A Cochrane systematic review and meta-analysis. Res Soc Work Pract 2018;28(1):33-55. [PMID: 25876919] [DOI:10.1177/1049731515619705] [PMCID: PMC9805791]
3. Downing NR, Akinlotan M, Thornhill CW. The impact of childhood sexual abuse and adverse childhood experiences on adult health related quality of life. Child Abuse Negl 2021;120:105181. [PMID: 34247038] [DOI:10.1016/j.chiabu.2021.105181]
4. Pengpid S, Peltzer K, Lima MES. Sexual risk behaviour among in-school adolescents in Central America. Vulnerable Child Youth Stud 2024;1-15. [URL:] [DOI:10.1080/17450128.2024.2366262]
5. Ménard AD, MacIntosh HB. Childhood sexual abuse and adult sexual risk behavior: A review and critique. J Child Sex Abus 2021;30(3):298-331. [PMID: 33403939] [DOI:10.1080/10538712.2020.1869878]
6. Hailes HP, Yu R, Danese A, Fazel S. Long-term outcomes of childhood sexual abuse: an umbrella review. Lancet Psychiatry 2019;6(10):830-9. [PMID: 31519507] [DOI:10.1016/S2215-0366(19)30286-X]
7. Shrivastava AK, Karia SB, Sonavane SS, De Sousa AA. Child sexual abuse and the development of psychiatric disorders: a neurobiological trajectory of pathogenesis. Indian Psychiatry J 2017;26(1):4. [PMID: 29456314] [DOI:10.4103/ipj.ipj_38_15] [PMCID: PMC5810166]
8. Hébert M, Langevin R, Oussaïd E. Cumulative childhood trauma, emotion regulation, dissociation, and behavior problems in school-aged sexual abuse victims. J Affect Disord 2018;225:306-12. [PMID: 28843081] [DOI:10.1016/j.jad.2017.08.044] [PMCID: PMC5777856]
9. Selengia V, Thuy HNT, Mushi D. Prevalence and patterns of child sexual abuse in selected countries of Asia and Africa: A review of literature. Open J Soc Sci 2020;8:146-60. [URL:] [DOI:10.4236/jss.2020.89010]
10. Choudhry V, Dayal R, Pillai D, Kalokhe AS, Beier K, Patel V. Child sexual abuse in India: A systematic review. PLoS One 2018;13(10):1-32. [PMID: 30300379] [DOI:10.1371/journal.pone.0205086] [PMCID: PMC6177170]
11. Danaeifar M, Arshi M, Moghanibashi-Mansourieh A. Child sexual abuse in Iran: a systematic review of the prevalence, risk factors, consequences, interventions and laws. J Inj Violence Res 2022;14(3):225-36. [URL:]
12. Walsh K, Zwi K, Woolfenden S, Shlonsky A. Assessing the effectiveness of school-based sexual abuse prevention programs. Fam Matters 2016;97:1-15. [URL:]
13. Jones C, Scholes L, Rolfe B, Stieler-Hunt C. A serious-game for child sexual abuse prevention: An evaluation of orbit. Child Abuse Negl 2020;107:104569. [PMID: 32535338] [DOI:10.1016/j.chiabu.2020.104569]
14. Russell DH, Trew S, Harris L, Dickson J, Walsh K, Higgins DJ, Smith R. Engaging parents in child-focused child sexual abuse prevention education strategies: a systematic review. Trauma Violence Abuse 2024;15248380241235895. [PMID: 38477488] [DOI:10.1177/15248380241235895] [PMCID: PMC11370176]
15. Smallbone S, Marshall WL, Wortley R. Preventing child sexual abuse: Evidence, policy and practice: Routledge; 2013. [URL:] [DOI:10.4324/9781843925606]
16. Narimani M, Taghizadeh Hir S, Narimani A. The effect of training mothers based on Adler-Dreikurs' approach on improving symptoms of children with oppositional defiant disorder. Nurs Midwifery J 2024;22:442-50. [URL:] [DOI:10.61186/unmf.22.6.442]
17. Lashkari L, Jalalmanesh S, Naeini MK, Shahkholi E. The effect of education on the empowerment of mothers on the prevention of oral mucosal inflammation in children undergoing chemotherapy. Nurs Midwifery J 2019;16:799-808. [URL:]
18. Gubbels J, van der Put CE, Stams G-JJ, Assink M. Effective components of school-based prevention programs for child abuse: a meta-analytic review. Clin Child Fam Psychol Rev 2021;24(3):553-78. [PMID: 34086183] [DOI:10.1007/s10567-021-00353-5] [PMCID: PMC8176877]
19. Lu M, Barlow J, Meinck F, Walsh K, Wu Y. School-based child sexual abuse interventions: A systematic review and meta-analysis. Res Soc Work Pract 2022;33:390-412. [URL:] [DOI:10.1177/10497315221111393]
20. Ganji J, Emamian MH, Maasoumi R, Keramat A, Khoei EM. The existing approaches to sexuality education targeting children: A review article. Iran J Public Health 2017;46(7):890. [URL:]
21. Guggisberg M, Botha T, Barr J. Child sexual abuse prevention-the strategies of protective mothers and fathers: a systematic review. J Fam Stud 2021;1-19. [URL:] [DOI:10.1080/13229400.2021.2009366]
22. Rudolph J, Zimmer-Gembeck MJ. Reviewing the focus: A summary and critique of child-focused sexual abuse prevention strategies Trauma Violence Abuse 2018;19:543-54. [PMID: 27789611] [DOI:10.1177/1524838016675478]
23. Shams M, Parhizkar S, Mousavizadeh A, Majdpour M. Mothers' views about sexual health education for their adolescent daughters: a qualitative study. Reprod Health 2017;14(1):1-6. [PMID: 28183332] [DOI:10.1186/s12978-017-0291-8] [PMCID: PMC5301399]
24. Navaei M, Akbari-Kamrani M, Esmaelzadeh-Saeieh S, Farid M, Tehranizadeh M. Effect of group counseling on parents' self-efficacy, knowledge, attitude, and communication practice in preventing sexual abuse of children aged 2-6 years: A randomized controlled clinical trial. Int J Community Based Nurs Midwifery 2018;6(4):285-92 (Persian). [URL:]
25. Rumble L, Febrianto RF, Larasati MN, Hamilton C, Mathews B, Dunne MP. Childhood sexual violence in Indonesia: a systematic review. Trauma Violence Abuse 2020;21(2):284-99. [PMID: 29629637] [DOI:10.1177/1524838018767932]
26. Khanjari S, Modabber M, Rahmati M, Haghani H. Knowledge, attitudes and practices among parents of school-age children after child sexual abuse prevention education. Iran J Nurs 2017;29(104):17-27 (Persian). [URL:] [DOI:10.29252/ijn.29.104.17]
27. Lak P, Noroozi M, Ehsanpoor S. Comparing the effect of methods of group education and education by multimedia compact disk on mothers' knowledge and attitude about child sexual abuse. J Health Care 2019;21(4):353-61 (Persian). [URL:] [DOI:10.29252/jhc.21.4.353]
28. World Health Organization (WHO). Responding to children and adolescents who have been sexually abused 2017. [URL:]
29. Khoori E, Gholamfarkhani S, Tatari M, Wurtele SK. Parents as teachers: Mothers' roles in sexual abuse prevention education in Gorgan Iran. Child Abuse Negl 2020;109:104695. [PMID: 32877791] [DOI:10.1016/j.chiabu.2020.104695]
30. Wurtele SK, Hughes J, Owens JS. An examination of the reliability of the "What If" Situations Test: A brief report. J Child Sex Abus 1998;7(1):41-52. [URL:] [DOI:10.1300/J070v07n01_03]
31. Wurtele SK, Gillispie EI, Currier LL, Franklin CF. A comparison of teachers vs parents as instructors of a personal safety program for preschoolers. Child Abuse Negl 1992;16(1):127-37. [PMID: 1544024] [DOI:10.1016/0145-2134(92)90013-H]
32. Gholamfarkhani S, Khoori E, Derakhshanpour F, Aryaie M, Wurtele SK. Psychometric properties of the personal safety questionnaire and "what if" situations test: Persian versions. [URL:]
33. Polit DF, Beck CT, Owen SV. Is the CVI an acceptable indicator of content validity? Appraisal and recommendations. Res Nurs Health 2007;30:459-67. [PMID: 17654487] [DOI:10.1002/nur.20199]
34. Hyrkas K, Appelqvist-Schmidlechner K, Oksa L. Validating an instrument for clinical supervision using an expert panel. Int J Nurs Stud 2003;40:619-25. [PMID: 12834927] [DOI:10.1016/S0020-7489(03)00036-1]
35. Cohen J. Statistical power analysis for the behavioral sciences: Routledge; 2013. [URL:] [DOI:10.4324/9780203771587]
36. Wurtele SK, Moreno T, Kenny MC. Evaluation of a sexual abuse prevention workshop for parents of young children. J Child Adolesc Trauma 2008;1(4):331-40. [URL:] [DOI:10.1080/19361520802505768]
37. Indri Utami S, Fanni Putri D, Rizka Hadian P, Miki Amrilya W, et al. Increasing knowledge and skill in preventing children sexual abuse. Proceedings of the 2nd Social and Humaniora Research Symposium (SoRes 2019); Atlantis Press 2020. [URL:]
38. Zhang W, Chen J, Feng Y, Li J, Liu C, Zhao X. Evaluation of a sexual abuse prevention education for Chinese preschoolers. Res Soc Work Pract 2014;24(4):428-36. [URL:] [DOI:10.1177/1049731513510409]
39. Sumaryanti IU, Diantina F P, Permana R H, Wardati, MA. Increasing knowledge and skill in preventing children sexual abuse. Proceedings of the 2nd Social and Humaniora Research Symposium (SoRes 2019). Atlantis Press 2020. [URL:] [DOI:10.2991/assehr.k.200225.078]
40. Citak Tunc G, Gorak G, Ozyazicioglu N, Ak B, Isil O, Vural P. Preventing child sexual abuse: Body safety training for young children in Turkey. J Child Sex Abus 2018;27(4):347-64. [PMID: 29856274] [DOI:10.1080/10538712.2018.1477001]
41. Gushwa M, Bernier J, Robinson D. Advancing child sexual abuse prevention in schools: An exploration of the effectiveness of the enough! Online training program for K-12 teachers. J Child Sex Abus 2019;28(2):144-59. [PMID: 29792582] [DOI:10.1080/10538712.2018.1477000]
42. Manay N, Collin-vézina D. Recipients of children's and adolescents' disclosures of childhood sexual abuse: A systematic review. Child Abuse Negl 2021;116:104192. [PMID: 31564382] [DOI:10.1016/j.chiabu.2019.104192]
43. Catton AKH, Dorahy, MJ, Yogeeswaran, K. Disclosure of sexual victimization: Effects of invalidation and shame on re-disclosure. J Interpers Violence 2023;38:8332-56. [PMID: 36803032] [DOI:10.1177/08862605231155122] [PMCID: PMC10326359]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb