دوره 22، شماره 11 - ( 10-1403 )                   جلد 22 شماره 11 صفحات 918-908 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alikhah F, Moradi Y, Jasemi M. THE EFFECT OF EMOTIONAL INTELLIGENCE EDUCATION (BY ACTIVE-PASSIVE METHOD) ON JOB CONFLICT AND HAPPINESS OF NURSES IN IMAM KHOMEINI HOSPITAL IN URMIA 2024. Nursing and Midwifery Journal 2024; 22 (11) :908-918
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5306-fa.html
علی خواه فاطمه، مرادی یاسر، جاسمی مدینه. بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی (روش فعال-غیرفعال) بر تعارض شغلی و شادکامی پرستاران: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله پرستاری و مامایی. 1403; 22 (11) :908-918

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-5306-fa.html


1- کارشناس ارشد پرستاری داخلی و جراحی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- استادیار پرستاری، گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران و گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
3- دانشیار پرستاری، گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران ، jasemi.phd@gmail.com
چکیده:   (519 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: پرستاران در محیطی مملو از تعارضات کار می‌کنند که می‌تواند منجر به کاهش کیفیت مراقبت ارائه‌شده، نارضایتی و ترک حرفه می‌شود. وجود تعارض شغلی شادکامی پرستاران را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین برای حل هرچه بهتر تعارضات شغلی و بهبود شادکامی نیازمند انجام مداخلاتی هستند. یکی از موثرترین روش‌های بهبود میزان هوش هیجانی افراد، مداخلات آموزشی است؛ بنابراین مطالعه حاضر باهدف تعیین تأثیر آموزش هوش هیجانی (روش فعال-غیرفعال) بر تعارض شغلی و شادکامی پرستاران شاغل در مرکز آموزشی و درمانی امام خمینی (ره) ارومیه در سال 1403 انجام گردید.
مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی دو گروهه با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود که در آن، مشارکت‌کنندگان به دو گروه کنترل (40 نفر) و مداخله (40 نفر) تقسیم شدند. ابتدا پیش‌آزمون از هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه شادکامی آکسفورد و پرسشنامه مدیریت تعارض دوبرین انجام شد. سپس آموزش 15 مهارت هوش هیجانی برای گروه مداخله به روش فعال و غیرفعال انجام شد، درحالی‌که گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. درنهایت یک ماه پس از مداخله، پس‌آزمون با استفاده از ابزارهای مذکور در دو گروه انجام شد. جهت تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و تحلیلی و نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 20 استفاده شد..
یافته‌ها: میانگین نمره شادکامی قبل از مداخله در بین دو گروه کنترل و مداخله تفاوت معناداری نداشت (70/0= P)، ولی بعد از مداخله، تغییرات آماری بین دو گروه معنی‌دار بود (001/0>P). همچنین، میانگین نمره تعارض شغلی قبل از مداخله بین دو گروه تفاوت معناداری نداشت (06/0= P) ولی پس از مداخله، این تفاوت معنی‌دار شد (001/0>P).
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از مطالعه حاضر حاکی از آن بود که آموزش هوش هیجانی (روش فعال-غیرفعال) بر تعارض شغلی و شادکامی پرستاران تأثیر مثبتی داشت و موجب بهبود شادکامی و کاهش تعارض شغلی پرستاران گردید. بنابراین پیشنهاد می‌شود که آموزش هوش هیجانی (روش فعال-غیرفعال) به‌عنوان یک مداخله مؤثر برای بهبود شادکامی و تعارض شغلی در پرستاران مدنظر قرار گیرد.
 
متن کامل [PDF 501 kb]   (257 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

فهرست منابع
1. Elliott L, Kennedy C, Raeside R. Professional role identity in shaping community nurses' reactions to nursing policy. J Nurs Manag 2015;23(4):459-67. [PMID: 23895504] [DOI:10.1111/jonm.12153]
2. Antwi YA, Bowblis JR. The impact of nurse turnover on quality of care and mortality in nursing homes: Evidence from the great recession. Am J Health Econ 2018;4(2):131-63. [URL:] [DOI:10.1162/ajhe_a_00096]
3. Rhéaume A. Job characteristics, emotional exhaustion, and work-family conflict in nurses. West J Nurs Res 2022;44(6):548-56. [PMID: 33834916] [DOI:10.1177/01939459211005712] [PMCID: PMC9092910]
4. Brinkert R. A literature review of conflict communication causes, costs, benefits and interventions in nursing. J Nurs Manag 2010;18(2):145-56. [PMID: 20465742] [DOI:10.1111/j.1365-2834.2010.01061.x]
5. Akhoond Lotfali P, Hosseini MA, Khankeh HR, Fallahi Khoshknab M, Hosseinzadeh S. The effect of emotional intelligence education on job conflict in nurses. J Health Promot Manag 2012;1(1):7-16. (Persian) [URL:]
6. Khalili Z, Panahi Tosanloo M, Khosravi B, Iravanimanesh N, Kazemi Dastjerdeei R, Azmoudeh L, et al. Investigating the level of conflict and its causes in medical settings from the perspective of nurses in Ardabil University of Medical Sciences. Hosp 2020;19(1):62-70. (Persian) [URL:]
7. Azizzadeh T, Mozaffari N, Aghamohammadi M. Conflict and its management in intensive care units. Q J Nurs Manag 2021;10(3):50-7. (Persian) [URL:]
8. Mokhtari M, Nasirizadeh M, Abdollahi SM. Investigating the relationship between happiness and self-efficacy with work-family conflict among nurses. Iran J Nurs Res 2023;18(2):50-9. (Persian) [URL:] [DOI:10.51847/jbyQ8Vpt1j]
9. Qu H-Y, Wang C-M. Study on the relationships between nurses' job burnout and subjective well-being. Chin Nurs Res 2015;2(2):61-6. [URL:] [DOI:10.1016/j.cnre.2015.09.003]
10. Vakili M, Farzanrh F, Momayyez M. Evaluation of happiness and its related factors among nurses in educational hospitals of Yazd Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, 2016. Tolooebehdasht 2020;19(3):1-11. (Persian) [URL:] [DOI:10.18502/tbj.v19i3.4168]
11. Donaldson SI, Dollwet M, Rao MA. Happiness, excellence, and optimal human functioning revisited: Examining the peer-reviewed literature linked to positive psychology. J Posit Psychol 2015;10(3):185-95. [URL:] [DOI:10.1080/17439760.2014.943801]
12. Noruzi Zamenjani M, Rahzani K, Barati N, Harorani M, Heidari M, Farmahini Farahani M. The effect of exercise on self-esteem and happiness of operating room students. Complement Med J 2022;11(4):372-83. (Persian) [URL:] [DOI:10.32598/cmja.11.4.1139.1]
13. Nasiripour AA, Pourmotahari M. The relationship between quality of working life and work-family conflict among nurses of Tehran University of Medical Sciences' hospitals. Hosp 2015;13(4):145-51. (Persian) [URL:]
14. Rahimi H, Kasaee A, Asadpour E. Investigating the role of job engagement and job self-efficacy with job-family conflict in female nurses of Tehran. Avicenna J Nurs Midwifery Care 2019;26(6):366-76. (Persian) [URL:] [DOI:10.30699/sjhnmf.26.6.366]
15. Zadhasan Z, Dehghanpour M, Bastami M, Yarahmadi H. The relationship between happiness and psychological well-being with job satisfaction of Khuzestan military hospital nurses. J Nurse Physician Within War 2017;5(15):11-9 [URL:]
16. Bru-Luna LM, Martí-Vilar M, Merino-Soto C, Cervera-Santiago JL, editors. Emotional intelligence measures: A systematic review. Healthcare 2021;9:1696. [PMID: 34946422] [DOI:10.3390/healthcare9121696] [PMCID: PMC8701889]
17. Johnson DR. Emotional intelligence as a crucial component to medical education. Int J Med Educ 2015;6:179. [PMID: 26638080] [DOI:10.5116/ijme.5654.3044] [PMCID: PMC4691185]
18. Mohammadi Ahmad Abadi N, Fallahzadeh T. The effect between emotional intelligence and communicational skills with tension management strategies in educational managers. Manag Educ Perspect 2021;2(4):55-81. (Persian) [URL:]
19. Mirzaei Alavijeh M, Rajaei N, Rezaei F, Hasanpoor S, Pirouzeh R, Babaei Borzabadi M. Comparison of self-esteem, locus of control and their relationship with university students' educational status at Shahid Sadoughi University of Medical Sciences- Yazd. J Med Educ Dev 2012;7(1):58-70. (Persian) [URL:]
20. Hajibabaee F, Farahani MA, Ameri Z, Salehi T, Hosseini F. The relationship between empathy and emotional intelligence among Iranian nursing students. Int J Med Educ 2018;9:239. (Persian) [PMID: 30244237] [DOI:10.5116/ijme.5b83.e2a5] [PMCID: PMC6387768]
21. Martin R. A review of the literature of the followership since 2008: The importance of relationships and emotional intelligence. Sage Open 2015;5(4):2158244015608421. [URL:] [DOI:10.1177/2158244015608421]
22. Zurlo MC, Vallone F, Smith AP. Work-family conflict and psychophysical health conditions of nurses: Gender differences and moderating variables. Jpn J Nurs Sci 2020;17(3):e12324 . [PMID: 31930657] [DOI:10.1111/jjns.12324]
23. Abdian T, Banaee E, Ramezanli S. The effectiveness of positive psychology of happiness and hopefulness of elderly people in elderly care centers. J Gerontol 2021;6(2):1-9. (Persian) [URL:]
24. Akhlaghi Rezaei F, Salehmoghaddam A, Heshmati Nabavi F, Behnam Vashani H. The effect of implementing conflict management program on the rate of job conflict and nurses' conflict resolution styles. J Sabzevar Univ Med Sci 2022;29(1):166-78. (Persian) [URL:]
25. Farahani M, Purfarzad Z, Sajadi M, Saeedi M. The effect of progressive muscle relaxation on happiness in nursing students. Complement Med J 2016;6(2):1461-9. (Persian) [URL:]
26. Bayrami M. The effects of emotional intelligence training on assertion, self-efficacy mental health. J Mod Psychol Res 2008;3(11):19-36. (Persian) [URL:]
27. Nozohouri R, Poushaneh K, Asareh AR, Rasouli S. The comparison of active and passive teaching methods effects on emotional intelligence (EQ). Technol Educ J 2013;7(4):281-7. (Persian) [URL:] [DOI:10.22061/tej.2013.118]
28. Mahmoodi F, Sadeghi F. Meta-analysis of active teaching methods on students' academic achievement. J Stud Learn Instruct 2018;10(1-74):25-55. (Persian) [URL:]
29. Jamshidi A, Hasanvand B, Khaledian M. The effectiveness of emotional intelligence education on conflict management and job involvement, in information and knowledge students. Digit Smart Libr Res 2017;4(3):51-62. (Persian) [URL:]
30. Heravi-Karimooi M, Rejeh N, Sharif Nia H. Happiness in nurses working in the emergency department of the hospitals of Ilam University of Medical Sciences in 2019. J Crit Care Nurs 2018;11(4):1-8. (Persian) [URL:]
31. Alipoor A, Nori N. A study on reliability and validity of the Depression-Happiness Scale in justice's staff of Isfahan city. J Fundam Ment Health 2006;8(32):85-96. (Persian) [URL:]
32. Karami J, Sanjabi A, Karimi P. The prediction of life satisfaction among the elderly based on resilience and happiness. Aging Psychol 2017;2(4):229-36. (Persian) [URL:]
33. Dubrin AJ. Applying psychology: Individual and organizational effectiveness. 1994. [Google Books:]
34. Mazinani F, Kochakentezar R, Nouri A, Salehi M. Comparison of the efficacy of mindfulness and emotional intelligence training methods on psychological well-being, work-family conflict, and job stress. J Psychol Sci 2022;21(109):187-206. (Persian) [URL:] [DOI:10.52547/JPS.21.109.187]
35. Ghanbari B, Bagheri H. The impact of training on improving adolescent's emotional intelligence skills. Res Clin Psychol Couns 2008;9(1):-. (Persian) [URL:] [DOI: 10.22067/ijap.v9i1.6823]
36. Başoğul C, Özgür G. Role of emotional intelligence in conflict management strategies of nurses. Asian Nurs Res 2016;10(3):228-33. [PMID: 27692253] [DOI:10.1016/j.anr.2016.07.002]
37. Michinov E. The moderating role of emotional intelligence on the relationship between conflict management styles and burnout among firefighters. Saf Health Work 2022;13(4):448-55. [PMID: 36579009] [DOI:10.1016/j.shaw.2022.07.001] [PMCID: PMC9772482]
38. Pirzadeh A, Alavi B. The relationship between supervisors' emotional intelligence and their subordinates' styles of conflict management in SMEs. Iran J Manag Sci 2011;5(20):27-48. (Persian) [URL:]
39. Keshtkaran A, Hatam N, Rezaee R. Relationship between emotional intelligence with conflict management strategies among educational and research managers of Shiraz University of Medical Sciences. Hakim J 2012;14(4):211-8. (Persian) [URL:]
40. Nooreddini A, Sanagoo A, Majidnia M. The effect of emotional intelligence component education on nursing student happiness and academic achievement. J Nurs Educ 2019;8:41-50. (Persian) [URL:]
41. Karam Gharibi S. The effectiveness of emotional intelligence training on hope and happiness among high school students in Tehran. J Psychol New Ideas 2020;6(10):1-9. (Persian) [URL:]
42. Falah M, Heidari G. The effects of teaching components of emotional intelligence on happiness of dormitory resident female students. Tolooebehdasht 2013;12(1):89-97. (Persian) [URL:]
43. Hatamnejad MR, Hosseinpour M, Shiati S, Seifaee A, Sayari M, Seyyedi F, et al. Emotional intelligence and happiness in clinical medical students: A cross-sectional multicenter study. Health Sci Rep 2023;6(12):e1745 . (Persian) [PMID: 38078302] [DOI:10.1002/hsr2.1745] [PMCID: PMC10709659]
44. Solgi S, Karampourian A, Khazaei S. Relationship emotional intelligence with happiness and job burnout in nurses who work in COVID-19 wards. J Nurs Educ 2022;10(5):36-45. (Persian) [URL:] [DOI: 10.22034/IJPN.10.5.6]
45. Nooreddini A, Sanagoo A, Kalteh EA. The effect of emotional intelligence component education on nursing student happiness and academic achievement. J Nurs Educ 2019;8:41-50. (Persian) [URL:]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb