دوره 10، شماره 1 - ( فروردین- اردیبهشت 1391 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vahdat R, Zeinali A, Ahmadi Doyran Z. RELATIONSHIP BETWEEN CRITICAL THINKING DISPOSITIONS AND ACADEMIC ACHIVEMENT IN URMIA SECONDARY SCHOOL STUDENTS. Nursing and Midwifery Journal 2012; 10 (1)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-744-fa.html
وحدت رقیه، زینالی علی، احمدی دویران زکیه. رابطه‌ی بین گرایش تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه ارومیه. مجله پرستاری و مامایی. 1391; 10 (1)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-744-fa.html


چکیده:   (10802 مشاهده)
  رابطه‌ی بین گرایش تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه ارومیه     دکتر رقیه وحدت [1] ، دکتر علی زینالی [2] ، زکیه احمدی دویران * [3]     تاریخ دریافت 18/07/1390 تاریخ پذیرش 29/08/1390     چکیده   پیش زمینه و هدف : امروزه صاحب نظران تفکر انتقادی را به عنوان برونداد اصلی آموزش معرفی کرده و تدریس تفکر را نکته‌ی پایه برای یادگیری به شمار می‌آورند. این مطالعه به منظور بررسی رابطه‌ی بین گرایش تفکر انتقادی و پشرفت تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه صورت گرفت.   مواد و روش کار : این مطالعه، پیمایشی از نوع همبستگی بر روی 355 دانش آموز متوسطه که در سال تحصیلی 90-89 انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها آزمون گرایش تفکر انتقادی کالیفرنیا بود. برای تجزیه تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی و آزمون t-test و تحلیل واریانس و نرم افزار spss استفاده شد.   یافته‌ها: میانگین و انحراف استاندارد نمره‌ی کل گرایش تفکر انتقادی در دانش‌آموزان 09/34 ± 60/289 بود. به طوری که حداقل میزان گرایش تفکر انتقادی دانش‌آموزان مورد مطالعه برابر 190 و حداکثر 398 می‌باشد. نتایج نشان می‌دهد بین گرایش به تفکر انتقادی با پیشرفت تحصیلی بر حسب جنسیت، نوع مدرسه، رشته تحصیلی و پایه تحصیلی رابطه معنی‌داری وجود ندارد.   بحث و نتیجه گیری: در ا ی ن مطالعه حدود نمره‌ی کل گرایش به تفکر انتقادی دانش‌آموزان نشان دهنده‌ی گرایش مثبت متوسط آنان می‌باشد . برای آموزش تفکر انتقادی در شاگردان ایجاد حالت کنش متقابل میان شاگردان و معلمان و ایجاد یک چهارچوب سازمان یافته برای فرایندهای فکری و استفاده از مهارت‌ها و موقیعت‌هایی که در این فرایند به کار گرفته می‌شوند، ضرورت دارد .   کلید واژه‌ها : تفکر انتقادی، پیشرفت تحصیلی، گرایش     دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دهم، شماره اول، پی در پی 36، فروردین و اردیبهشت 1391، ص 104-97     آدرس مکاتبه: ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، تلفن: 09371706132   Email: zakiye_ahmadi_am@yahoo.com   این مقاله برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد می‌باشد.   [1] دکترای مدیریت آموزش عالی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه   [2] دکترای روانشناسی عمومی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی   [3] دانشجوی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه (نویسنده مسئول)
متن کامل [PDF 215 kb]   (3342 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb