[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 10، شماره 2 - ( خرداد - تیر 1391 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
مهارت‌های پایه دارو درمانی و درمان‌های داخل وریدی دانشجویان پرستاری در پایان سال سوم
فاطمه حاجی حسینی ، سيد حمید شریف نیا، رقیه نظری، رزیتا رضایی، سوسن ساعت ساز
چکیده:   (4566 مشاهده)

  مهارت‌های پایه دارو درمانی و درمان‌های داخل وریدی دانشجویان پرستاری در پایان سال سوم

 

  فاطمه حاجی حسینی * [1] ، سید حمید شریف نیا [2] ، رقیه نظری [3] ، رزیتا رضایی [4] ، سوسن ساعت ساز [5]

 

  تاریخ دریافت 18/06/1390 تاریخ پذیرش 29/09/1390

 

  چکیده

  پیش زمینه و هدف: فراگیری مهارت‌های دارو درمانی و درمان‌های داخل وریدی برای دانشجویان پرستاری ضروری است. این پژوهش با هدف بررسی مهارت‌های پایه دارو درمانی و درمان‌های داخل وریدی دانشجویان پرستاری در پایان سال سوم انجام شده است.

  مواد و روش کار: این مطالعه، توصیفی-مقطعی بر روی 107 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بابل در پایان سال سوم انجام شده است. ابزار پژوهش پرسش‌نامه‌ای بود که در روز اول کار آموزی در عرصه، میزان مهارت دانشجویان را بر اساس مقیاس 5 درجه‌ای لیکرت (بدون مهارت =1 و مهارت کامل =5) ارزشیابی می‌نمود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار spss16 و آمار توصیفی و آزمون ناپارامتریک استفاده شد.

  یافته‌ها : اکثر نمونه‌ها زن (6/91درصد)، فاقد سابقه کار بالینی (1/84درصد) و دارای میانگین معدل 01/16 بودند. میانگین مهارت دانشجویان در آماده کردن سرم و تجویز آن 19/0 ± 96/4 و تزریق دارو از طریق مستقیم و میکروست 29/0 ± 92/4 و تزریق عضلانی 44/0 ± 87/4 بیشتر از سایر مهارت‌ها بود. کم‌ترین مهارت دانشجویان در محاسبه دوزاژ دارو و قطرات سرم و تزریق داخل جلدی به ترتیب با میانگین 67/0 ± 28/4 و 13/1 ± 32/4 بود. بین سابقه کار بالینی غیردانشجویی و مهارت درمان وریدی رابطه معنی‌داری نشان داده شد (02/0 p= ).

  بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نقاط ضعف و قوت دانشجویان پرستاری را در مهارت‌های پایه دارو درمانی و درمان‌های داخل وریدی روشن ساخت. تعیین به هنگام این موارد به تقویت آموزش و تحویل پرستارانی توانمندتر به جامعه کمک می‌کند.

  کلید واژه‌ها: مهارت‌های پایه، دارو درمانی، درمان‌های داخل وریدی، دانشجویان پرستاری

 

  دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دهم، شماره دوم، پی در پی 37، خرداد و تیر 1391، ص 189-183

 

  آدرس مکاتبه: دانشگاه علوم پزشکی مازندران دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب آمل، تلفن: 09113219379

Email:Fatemeh.hajihosseini@gmail.com

  [1] کارشناس ارشد پرستاری، مربی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب آمل، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران (نویسنده مسئول)

  [2] کارشناس ارشد پرستاری، مربی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب آمل، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

  [3] کارشناس ارشد پرستاری، مربی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب آمل، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

  [4] کارشناس ارشد پرستاری، مربی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب آمل، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

  [5] کارشناس ارشد مامایی، مربی، عضو هیئت علمی دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب آمل، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

متن کامل [PDF 221 kb]   (847 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haji Hossaini F, Sharifnia H, Nazari R, Rezaei R, Saatsaz S. DRUG AND INTRAVENOUS THRAPY BASIC CLINICAL SKILLS IN NURSING STUDENTS AT THE END OF THIRD YEAR. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2012; 10 (2)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-822-fa.html

حاجی حسینی فاطمه، شریف نیا حمید، نظری رقیه، رضایی رزیتا، ساعت ساز سوسن. مهارت‌های پایه دارو درمانی و درمان‌های داخل وریدی دانشجویان پرستاری در پایان سال سوم. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1391; 10 (2)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-822-fa.html



دوره 10، شماره 2 - ( خرداد - تیر 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه  Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742