[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: English ::
:: دوره 10، شماره 2 - ( خرداد - تیر 1391 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه‌ی حافظه و انگیزه‌ی پیشرفت با جنسیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
هایده فیضی پور ، غلامحسین فرجاه، موسی قادر نژاد
چکیده:   (5280 مشاهده)

  بررسی رابطه‌ی حافظه و انگیزه‌ی پیشرفت با جنسیت و پیشرفت
تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

 

  هایده فیضی پور [1] *، دکتر غلامحسین فرجاه [2] ، موسی قادر نژاد [3]

 

  تاریخ دریافت 18/08/1390 تاریخ پذیرش 01/11/1390

 

  چکیده

  پیش زمینه و هدف: حافظه، حیات ذهنی انسان‌ها از جمله، افکار، ادراک، اندیشه و به طور کلی یادگیری را امکان می‌بخشد. افت تحصیلی با اسناد به ضعف حافظه، یک اسناد درونی و پایا می‌باشد که یادگیری را به شدت تحت تأثیر منفی قرار می‌دهد. هدف از این تحقیق، بررسی تأثیر حافظه و انگیزه با جنسیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان می‌باشد.

  مواد و روش کار: 89 نفر از دانشجویان پزشکی و غیر پزشکی موفق و ناموفق از دو جنس مؤنث و مذکر با اندازه‌گیری حافظه کوتاه مدت، بلند مدت و انگیزه‌ی پیشرفت، تحت بررسی قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری، آزمون‌های حافظه‌ی کوتاه مدت و بلند مدت، انگیزه‌ی پیشرفت هرمنس و میانگین معدل دانشجویان بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس، استفاده گردید.

  یافته‌ها: بین حافظه‌ی کوتاه مدت و بلند مدت دانشجویان دختر و پسر هیچ تفاوت معنی‌داری مشاهده نگردید. بین حافظه کوتاه مدت و بلند مدت دانشجویان موفق و ناموفق و همچنین رشته‌های پزشکی و غیر پزشکی نیز تفاوت معنی‌داری مشاهده نگردید ولی یافته‌ها حاکی از وجود تفاوت معنی‌دار بین انگیزه پیشرفت دانشجویان در دو گروه موفق و ناموفق بود همچنین نتایج دیگر این تحقیق نشان دادند که دانشجویان دختر، نسبت به دانشجویان پسر به طور معنی‌داری از انگیزه‌ی بالاتری برخوردارند.

  بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان دادند که موفقیت یا عدم موفقیت دانشجویان در کلیه‌ی رشته‌ها و مقاطع تحصیلی و در هر دو جنس، با انگیزه آن‌ها از حافظه ارتباط بیشتر دارد.

  کلید واژه‌ها: حافظه، انگیزه، جنسیت، پیشرفت تحصیلی، دانشجو

 

  دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره دهم، شماره دوم، پی در پی 37، خرداد و تیر 1391، ص 254-246

 

  آدرس مکاتبه: ارومیه، انتهای خیابان جهاد، جنب اورژانس، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، معاونت دانشجوئی و فرهنگی، تلفن:2937286-0441

  Email:h.feizipour@yahoo.com



  [1] کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه (نویسنده مسئول)

  [2] استادیار گروه آناتومی، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه

  [3] کارشناس روان شناسی عمومی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه

متن کامل [PDF 5391 kb]   (1343 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Feizi Pour H, Farjah G, Qaderneghad M. THE STUDY OF THE RELATIONSHIP BETWEEN MEMORY AND ACHIEVEMENT MOTIVATION WITH GENDER AND ACADEMIC ACHIEVEMENT OF STUDENTS OF URMIA MEDICAL SCIENCES UNIVERSITY. J Urmia Nurs Midwifery Fac. 2012; 10 (2)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-829-fa.html

فیضی پور هایده، فرجاه غلامحسین، قادر نژاد موسی. بررسی رابطه‌ی حافظه و انگیزه‌ی پیشرفت با جنسیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله پرستاری و مامایی ارومیه. 1391; 10 (2)

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-829-fa.html



دوره 10، شماره 2 - ( خرداد - تیر 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه  Journal of Urmia Nursing And Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3768