دوره 17، شماره 12 - ( اسفند 1398 )                   جلد 17 شماره 12 صفحات 994-985 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amini R, Barkhordar A, Sadegi A, Tapak L. THE EFFECT OF FAMILY-CENTERED EDUCATION ON THE KNOWLEDGE OF CAREGIVERS OF PATIENTS IN THE BURN WARD OF BESAT HOSPITAL IN HAMADAN, 2019. Nursing and Midwifery Journal 2020; 17 (12) :985-994
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3954-fa.html
امینی رویا، برخوردار آرش، صادقی امیر، تاپاک لیلی. بررسی تأثیر آموزش خانواده محور بر دانش مراقبتی مراقبین بیماران بستری در بخش سوختگی بیمارستان بعثت در سال 1398. مجله پرستاری و مامایی. 1398; 17 (12) :985-994

URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-3954-fa.html


1- عضو هیئت علمی مرتبه مربی، مرکز تحقیقات مراقبت از بیماری‌های مزمن در منزل، گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری- مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری- مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران، (نویسنده مسئول) ، ambehrad@yahoo.com
4- استادیارگروه آمار حیاتی، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات مدلسازی بیماری‌های غیر واگیر، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (2650 مشاهده)
پیش‌زمینه و هدف: سوختگی یکی از مشکلات عمده سلامتی در دنیا است. آموزش خانواده محور می­تواند سبب گردد تا خانواده دانش مراقبت از بیمار خود را بی افزایند. هدف از انجام مطالعه، تعیین تأثیر آموزش خانواده محور بر دانش مراقبتی مراقبین بیماران سوختگی می‌باشد. مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1398 روی 96 نفر از بیماران سوختگی بیمارستان بعثت همدان با روش نمونه‌گیری در دسترس انجام شد. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات دموگرافیک و سنجش دانش مراقبتی مراقبین بود. ابتدا گروه کنترل (48 نفر) در ابتدا و 5/1 ماه بعد پرسشنامه­ها را تکمیل نمودند. پس از تکمیل نمونه­گیری از گروه کنترل، برنامه آموزش خانواده محور برای مراقبین در کنار بیمار برای گروه مداخله (48 نفر) طی چهار جلسه به اجرا درآمده و آنان نیز پرسشنامه­ها را قبل و یک­ونیم ماه پس از آموزش تکمیل نمودند. داده­ها با استفاده از آزمون‌های آماری مجذور کای، تی مستقل، تی زوجی توسط نرم‌افزار 16 SPSS مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: مراقبین و بیماران ازنظر مشخصات دموگرافیک تفاوت آماری نداشتند (05/0p>). آزمون تی مستقل نشان داد میانگین نمره دانش مراقبتی مراقبین (13/0=p) و حیطه­های آن (سازگاری، تغذیه، تحرک و فیزیوتراپی، مراقبت از زخم، استفاده از تجهیزات، ازسرگیری فعالیت جنسی، ارجاع مجدد) در دو گروه در ابتدا تفاوتی نداشته است (05/0p>)؛ لیکن پس از آموزش، میانگین دانش مراقبتی و تمام حیطه­ها به‌جز حیطه ازسرگیری فعالیت جنسی در گروه مداخله، نسبت به گروه کنترل افزایش معنی­داری پیدا نمود (05/0>p). بحث و نتیجه‌گیری: آموزش مراقبت از بیمار به مراقبان بیماران سوختگی، منجر به­ افزایش دانش مراقبتی آنان می­گردد؛ بنابراین اهمیت آموزش خانواده محور، باید بیش‌ازپیش مورد توجّه قرار گیرد.
متن کامل [PDF 3171 kb]   (797 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله پرستاری و مامایی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Nursing And Midwifery Journal

Designed & Developed by : Yektaweb