Jabraeily M, Safdari R, Rahimi B, Gasemzadeh N, Gasemi F. THE PERCEPTION OF HOSPIYAL INPATIENTS FROM CURRENT STATUS AND EXPECTATION STATUS OF OBSERVANCE ABOUT PATIENT’S RIGHTS. Nursing and Midwifery Journal 2013; 11 (3)
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1269-fa.html
جبرائیلی محمد، صفدری رضا، رحیمی بهلول، قاسمزاده نازآفرین، قاسمی فرزانه. درک بیماران بستری از وضعیت موجود و مورد انتظار رعایت حقوق بیمار در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مجله پرستاری و مامایی. 1392; 11 (3)
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1269-fa.html
چکیده: (6913 مشاهده)
درک بیماران بستری از وضعیت موجود و مورد انتظار رعایت حقوق بیمار در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه محمد جبرائیلی [1] ٭ ، رضا صفدری [2] ، بهلول رحیمی [3] ، نازآفرین قاسمزاده [4] ، فرزانه قاسمی [5] تاریخ دریافت 26/10/1391 تاریخ پذیرش 26/12/1391 چکیده پیش زمینه و هدف: پیشرفتهای روز افزون در عرصه علوم پزشکی و همچنین افزایش آگاهی و انتظارات مشتریان، باعث شده که سازمانهای ارائه کننده خدمات سلامت به محیطهای مشتری گرا و رقابتی مبدل گردند. به طوری که این سازمانها به ویژه بیمارستانها تلاش مضاعفی در جهت برآورده کردن نیازها و انتظارات فزاینده بیماران میکنند. در نظام سلامت بسیاری از کشورهای دنیا، برای بیماران حقوقی تعریف شده که رعایت آن از سوی ارائه دهندگان خدمات سلامت، ضروری است. مطالعه حاضر به منظور تعیین درک بیماران بستری از وضعیت موجود و مورد انتظار رعایت حقوق بیمار انجام گرفت. مواد و روش کار: این مطالعه به صورت مقطعی در سال 1391 بر روی 385 نفر از بیماران بستری در مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام گرفت که به روش نمونه گیری طبقهای چند مرحلهای انتخاب شدند. دیدگاه بیماران بر اساس پرسشنامه خود ساخته که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت، بررسی گردید. اطلاعات توسط نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آزمونهای خی دو و t-test تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که انتظار بیماران در ابعاد پنجگانه حقوق بیمار از وضعیت موجود رعایت آنها بیشتر میباشد به طوری که بیشترین فاصله موجود در بعد دریافت اطلاعات کافی ( 63/1- ) و کمترین فاصله در بعد احترام به حریم خصوصی و رازداری ( 36/.- ) میباشد. نتایج آزمون آماری نشان داد که در همه ابعاد، فاصله بین وضعیت موجود و وضعیت مورد انتظار بیماران معنیدار میباشد (05/0 P < ). بحث و نتیجه گیری : با توجه به این که میزان رعایت حقوق بیمار در بیمارستانهای مورد مطالعه پایین تر از سطح مورد انتظار بیماران میباشد . لذا بیمارستانها بایستی با برگزاری دورههای آموزشی ضمن خدمت برای ارائه کنندگان خدمات سلامت موجب افزایش تعهد حرفهای- اخلاقی آنها شوند و همچنین رویههای مناسب جهت ارائه اطلاعات کافی به بیمار و مشارکت آنها در تصمیم گیری مراقبت اندیشیده شود. کلید واژهها : حقوق بیمار، درک، وضعیت موجود، وضعیت مورد انتظار، فاصله، بیماران بستری مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره یازدهم، شماره سوم، پی در پی 44، خرداد 1392، ص 224-219 آدرس مکاتبه: دانشگاه علوم پزشکی ارومیه؛ تلفن: 2234897-0441 Email : jabraily@gmail.com [1] دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت اطلاعات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مربی، عضو هیئت علمی گروه فناوری اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه (نویسنده مسئول)* [2] دانشیار، عضو هیئت علمی گروه مدیریت اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران [3] استادیار، عضو هیئت علمی گروه فناوری اطلاعات سلامت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه [4] دانشجوی دکترای تخصصی اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران [5] کارشناس اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری