Zamanzadeh V, FathiAzar E, Valizadeh L, Roshangar F. THE CHALLENGES OF NEWLY GRADUATED NURSES FOR GAINING COMPETENCE IN CLINICAL JUDGMENT: A QUALITATIVE STUDY. Nursing and Midwifery Journal 2014; 12 (2) :117-128
URL:
http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1830-fa.html
زمانزاده وحید، فتحیآذر اسکندر، ولیزاده لیلا، روشنگر فریبرز. چالشهای پرستاران تازه کار در رابطه با کسب شایستگی در قضاوت بالینی: یک مطالعه کیفی. مجله پرستاری و مامایی. 1393; 12 (2) :117-128
URL: http://unmf.umsu.ac.ir/article-1-1830-fa.html
1- دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده: (8850 مشاهده)
تاریخ دریافت 11/10/1392 تاریخ پذیرش 13/12/1392
چکیده
پیش زمینه و هدف: قضاوت بالینی پدیده پیچیدهای است که پرستاران تازه کار را در فرآیند تصمیم گیری با چالش مواجه میسازد؛ لذا هدف از این مطالعه، تبیین تجارب پرستاران تازه کار از چالشهای موجود در مسیر دستیابی به شایستگی در قضاوت بالینی میباشد.
مواد و روشها: این مطالعه با روش کیفی و با استفاده از نمونه گیری هدفمند، متشکل از 30 پرستار تازه کار در بیمارستانهای آموزشی چهار استان شمال غرب ایران و در طول دو سال انجام پذیرفت. دادهها با استفاده از مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته جمع آوری گردید و با روش تحلیل محتوای کیفی مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج این مطالعه، چالشهای اصلی پرستاران تازه کار را در دستیابی به شایستگی در چهار طبقه بررسیهای ناکارآمد، تعاملات ضعیف، مشکلات مهارتی و تصمیمات نامطمئن و هشت زیر طبقه مشاهدات بدون ساختار، کاوشهای سطحی، مشکلات ارتباطی، سوء درکها، نا آشنائی با مهارتها، فقدان تبحر، خطاهای تصمیم گیری و تعارض در انتخاب نشان داد.
بحث و نتیجه گیری: دستیابی به مهارتها در قضاوت بالینی، جزء شایستگیهای حرفهای پرستاران تازه کار است لذا آشنائی با چالشهای موجود میتواند مدیران آموزشی و اجرائی کشور را در برنامه ریزی به جهت کاستن از این چالشها، توانمند سازی پرستاران و پیشگیری از تبعات نامطلوب آن یاری نماید.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
پرستاری