1- دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز- ایران (نویسنده مسئول) ، zariy_m@yahoo.com
2- استادیار، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، پژوهشکده مدیریت سلامت و ارتقاء ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز-ایران
3- مربی، مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، پژوهشکده مدیریت سلامت و ارتقاء ایمنی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز-ایران
چکیده: (3470 مشاهده)
پیشزمینه و هدف: ارزشیابی یک فرایند تحلیل کلی و نظاماند است که منجر به داوری و یا ارائه پیشنهادات مربوط به کیفیت یک موسسه آموزش عالی میشود و میتواند منجر به بهبود مستمر کیفیت شود، لذا مطالعه حاضر باهدف ارزشیابی آموزشی مجتمع آموزش سلامت شهرستان بوکان به انجام رسید.
مواد و روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی-مقطعی بوده که با مشارکت تمامی مدیران، اساتید، دانشجویان و کارکنان مجتمع آموزش سلامت شهر بوکان و با استفاده از شاخصهای ارزشیابی موسسهای دانشگاههای علوم پزشکی کشور انجام شد. ابتدا بررسیهای توصیفی روی دادهها صورت گرفت و نتایج بهصورت فراوانی و درصد برای متغیرهای کیفی و نیز میانگین و انحراف معیار برای متغیرهای کمی گزارش شد. همچنین نتایج به تفکیک برای هر حیطه گزارش شد.
یافتهها: میانگین مطلوبیت از دیدگاه کلی دانشجویان، اساتید، مدیران، کارکنان و مستندات بررسیشده به ترتیب برابر 65، 79، 76، 70 و 70 درصد بود که در بین آنها بالاترین سطح مربوط به نگاه اساتید و پایینترین سطح مربوط به دانشجویان بود. متوسط کل نتایج برای کل جمعیت برابر 72 درصد بود. یافتهها نشان داد که بالاترین امتیاز به حوزههای رسالت و اهداف، آموزش مداوم فارغالتحصیلان و آموزش دانشجو و پایینترین سطح به حوزههای مدیریت، هیئتعلمی و اساتید و آموزش بالینی اختصاص دارد.
بحث و نتیجهگیری: یافتهها نشان داد که وضعیت این مجتمع در حد نسبتاً مطلوب میباشد، گرچه لزوم طراحی و اجرای مداخلاتی جهت مرتفع نمودن مشکلات حوزههای دارای نقص بهوضوح احساس میشود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش علوم پزشکی